Pakkauksista vastaavana graafisena suunnittelijana työskentelevä Maiju Siltakoski huolehtii, että Valion tuotteiden yhdennäköisyys säilyy pakkaustyypistä ja -materiaalista toiseen. Hyvä pakkausdesign välittää oikeanlaista mielikuvaa tuotteen ominaisuuksista, laadusta ja hinnasta.
Ruoka on merkittävä osa meidän kaikkien päivittäistä arkea. Valikoiman ja tarjonnan laajentuessa ihmiset joutuvat tekemään entistä enemmän päätöksiä, mitä omaan ostoskoriin valitaan. Pakkausdesignit rakentavat mielikuvaa koko brändistä ja sitä kautta ohjaavat myös ostopäätöksiä. Tunnistettavuus on erityisen tärkeää.
”Kaikkien pitää löytää omat tuotteensa, ja pakkausdesignilla on siinä iso rooli. Esimerkiksi kasvipohjainen tai luomutuote pitäisi olla tunnistettavissa jo ulkonäöstä. Suunnittelu lähtee liikkeelle kuluttajien tuntemuksesta”, Maiju Siltakoski kuvailee.
Pakkaussuunnittelijana hän tekee tiivistä yhteistyötä tuoteryhmien, kuluttajatutkimus- ja pakkauskehitystiimien kanssa. Kun pakkauksen materiaali vaihdetaan esimerkiksi kierrätyskartonkiin, on graafisen suunnittelijan työnä miettiä, miten tämä viestitään pakkausdesignin kautta asiakkaille. Pakkaus onkin tärkeä kanava vastuullisuudesta kertomiseen, ja siksi myös pakkausten kierrätysmerkintöjen on oltava selkeitä ja ajantasaisia.
Maiju toimii myös Valion pakkausdesign- ja painokumppanien yhteyshenkilönä sekä talon sisäisenä konsulttina pakkausdesign-asioissa.
”Oma jokapäiväinen työni on hyvin pitkälle yhteistyötä. Toimivassa pakkauksessa yhdistyy monen osaston osaaminen”, Maiju summaa.
Aiemmassa työssään pakkausrepron graafikkona Maiju kerrytti näkemystään pakkausaineistojen teknisestä toteutuksesta – digitaalisten pakkaustiedostojen soveltuvuudesta painokonetta varten – ja teki tuolloin töitä useille eri brändeille. Hieman vajaan vuoden ajan Valiolla työskennellyt Maiju on koulutukseltaan graafinen suunnittelija ja hän on valmistunut Aalto-yliopistosta taiteen maisteriksi. Valiossa häntä kiinnosti talon innovatiivisuus, laaja tuotetarjooma ja mahdollisuus katsella alaa ”näkoalapaikalta”.
”Valiolla saan aiempaa syvemmän näkemyksen tuotteen kehitykseen kokonaisuudessaan, mistä se lähtee ja mihin se päätyy”, Maiju kuvailee.
Maiju nauttii matkustamisesta ja erityisesti ruokakaupassa käymisestä ulkomailla. Väreillä ja muodoilla on erilaisia merkityksiä eri kulttuureissa ja se näkyy myös kauppojen hyllyllä. Näkökulman vaihtamisesta hän saa inspiraatiota ja uutta virtaa omaan ajatteluun.
”Pakkausten hypistely on minulle eräänlaista tutkimustyötä. On mielenkiintoista esimerkiksi vertailla mitä eri väreillä viestitään pakkauksissa eri puolilla maailmaa. Pyrin jatkuvasti seuraamaan, mitä ympärillä tapahtuu. Koen, että tässä ammatissa ajan hermolla pysyminen on tärkeää”, Maiju innostuu.
Koronakriisin takia suurimman osan töistään Valiolla etänä tehnyt Maiju iloitsee siitä, että tunne yhteisöstä on ollut työpaikalla alusta alkaen vahva.
”Ilmapiiri on ollut kannustava ja koko ajan on ollut yhdessä tekemisen meininki. Vaikka tilanne on ollut mikä on, missään vaiheessa ei ole ollut pelkoa yksin jäämisestä”, Maiju sanoo.