Sokerille kyytiä tiimityöllä

Valio on luvannut puolittaa valmistamiensa välipalatuotteiden sokeripitoisuuden vuoteen 2020 mennessä – mausta tinkimättä. Rima on korkealla. Kuinka se ylitetään? Luovuutta ja rohkeutta ainakin tarvitaan. Ja joukko osaavia ihmisiä, jotka yhdessä keksivät, miten tavoitteesta tulee totta.

Kunnianhimoinen tavoite ruokkii innostusta

Valiolla seurataan tiukasti kuluttajien muuttuvia toiveita ja tarpeita. Kriittiset äänet jogurttien sokeripitoisuutta kohtaan olivat voimistuneet jo jonkin aikaa niin Suomessa kuin muillakin markkinoilla. Valio käynnisti kesällä 2015 työn välipalatuotteidensa sokeripitoisuuden puolittamiseksi.

– Haluamme olla osa ratkaisua ja tarjota kuluttajille sellaisia tuotteita, jotka vastaavat heidän toiveitaan. Sokeri herätti keskustelua monilla rintamilla, ja nyt oli juuri oikea aika tarttua haasteeseen, kategoriapäällikkö Jussi Mattsson perustelee.

– Alusta asti on ollut selvää, että tavoitteemme on kunnianhimoinen. Mutta sen pitääkin olla. Se saa ihmiset innostumaan. Meillä oli hyvät lähtökohdat: jo lähtötilanteessa kolmannes välipalavalikoimastamme oli vähempisokerinen. Valion vahva tuotekehitysosaaminen ja Riihimäelle valmistuva uusi välipalatehdas antavat mahdollisuudet uusien, ainutlaatuisten ratkaisujen kehittämiseksi.

Kategoriapäällikkö katsoo kokonaisuutta – ja näkee kauas

Jussi Mattsson on ollut mukana alusta asti käynnistämässä niin kutsuttuja sokeritalkoita. Mikä saa innostumaan maalista, joka on vuosien päässä?

– On ainutlaatuista, että saa olla mukana isoissa projekteissa alusta loppuun asti ja aidosti vaikuttaa aivan uudenlaisten tuotteiden kehittämiseen. Pitkässä projektissa turnauskestävyys on varmasti koetuksella, joten välietapit ovat tärkeitä. Niiden avulla varmistetaan, että mennään oikeaan suuntaan, yhdeksän vuotta sitten trainee-ohjelman kautta Valiolle tullut Mattsson toteaa.

Välipalojen kategoriapäällikkönä Jussi Mattssonin tehtävänä on katsoa Valion välipalatuotteistoa kokonaisuutena paitsi Suomessa myös kansainvälisesti. Se tarkoittaa trendien ja kuluttajien toiveiden tunnistamista ja niihin reagoimista. Sokerin vähentäminen on tärkeä osa isoa kuvaa.

"Se että sokeripitoisuutta pienennetään mutta säilytetään erinomainen maku, ei ole yksinkertainen yhtälö."

Solmukohta moneen suuntaan

Kehityspäällikkö Katja Häkkä hyppäsi liikkuvaan junaan ja otti vetovastuun Valion sokeritalkoista muutama kuukausi työn käynnistymisen jälkeen. Hänen tärkein tehtävänsä on toimia solmukohtana eri tahojen välillä, jotka ratkovat Valiolla sokeriasiaa. Tärkeä hanke Katjan työssä on myös Riihimäelle rakennettava uusi välipalatehdas, joka on tärkeä osa ratkaisua jogurttien sokeripitoisuuden pienentämiseksi.

– Yksin kukaan ei ratkaise näin isoa haastetta, mutta yhteistyöllä voimme onnistua. Mukana ovat tuotekehitys ja kuluttajatutkimus, tuotannon väki, välipaloista vastaavat markkinointipäälliköt, pakkauskehitys, viestintä ja ulkopuoliset kumppanit, Katja Häkkä summaa.

– Katja vetää sokerin vähentämiseen tähtäävää työtä hyvin itsenäisesti. Minun tehtävänä on tukea häntä ja katsoa hiukan ulkopuolisin silmin, että tehdään oikeita asioita, Jussi Mattsson lisää.

– Moni on kysynyt meiltä, että mikä siinä sokerin vähentämisessä on niin vaikeaa. Se että sokeripitoisuutta pienennetään mutta säilytetään erinomainen maku, ei ole yksinkertainen yhtälö, tuotekehitystehtävissä aiemmin toiminut Katja Häkkä tietää.

Uusille urille omassa talossa

Valiolla on tavallista, että työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen – joskus yllättävillekin alueille. Sillä varmistetaan tuore ajattelu innovatiivisuutta vaativissa tehtävissä.

– Uudessa tehtävässä täytyy osata niin sanotusti vaihtaa uudet lasit silmille ja katsoa asioita uudesta vinkkelistä. Se on haastavaa mutta myös rikkaus. On hienoa, että Valiolla ei tule seinä vastaan, vaan aina on mahdollisuus kehittyä ja oppia uutta työn tekemisen kautta. Ei tarvitse siis vaihtaa taloa mennäkseen eteenpäin, Katja Häkkä pohtii.

– Valio on juuri sopivankokoinen yritys. Se on tarpeeksi iso, jos ja kun haluaa vaihtaa työtehtäviä talon sisällä. Se ei ole kuitenkaan liian iso, vaan tarjoaa mahdollisuuden aidosti osallistua isoihin projekteihin, joissa on myös kansainvälinen ulottuvuus, Jussi Mattson vahvistaa.

– Vaikka Valiolla on pitkät perinteet, työtä tehdään freesillä otteella. Se että yrityksellä on kasvolliset omistajat, siis suomalaiset maitotilayrittäjät, on myös iso plussa.

– Hienoa tässä työssä on myös se, että on mahdollisuus tehdä jotakin oikeasti merkityksellistä, josta kuluttajat voivat hyötyä, Katja Häkkä lisää.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi