Trendikartta 2020 − mihin olemme matkalla?

Millä perustella sinä täytät oman ostoskorisi? Trendikartta 2020 on tiivistelmä Valion laajasta kuluttajatrendien analyysista. Se vie globaaleista megatrendeistä kauppaan, keittiöön ja lautaselle.

Valion Consumer Insight -tiimi tutkii muutoksia ihmisten käyttäytymisessä ja päätöksenteossa. Vuosittainen kuluttajatrendien analyysimme antaa meille ymmärryksen asioista, jotka vaikuttavat ruokaan ja syömiseen − niin Suomessa kuin maailmalla.

Valion omat kuluttajatutkimuksen ammattilaiset ovat tehneet trendianalyysin yhdessä kansainvälisten asiantuntijoiden kanssa. He ovat taustoiltaan muun muassa sosiaalipsykologeja, elintarvike- ja ravitsemustieteilijöitä, kuluttajatutkijoita ja kauppatieteilijöitä.

Kuinka trendit vaikuttavat sinun tarpeisiisi ja toiveisiisi? Entä päätöksentekoon, ruokailuun ja ruoasta nauttimiseen?

Kuvassa Valion Consumer Insight -tiimi: Jarno Rautio, Kaisu Vuokko ja Kevin Deegan miettivät työkseen, millaista ruokaa syömme 10, 20 ja 50 vuoden kuluttua.

Tässä kuusi vuoden tärkeintä trendiä

TERVEYS & HYVINVOINTI

Ihmiset etsivät yksilöllisiä ratkaisuja, jotka saavat heidät tuntemaan olonsa paremmaksi. Tiedon ja analytiikan parempi saatavuus on lisännyt ymmärrystä ruoan, levon ja liikunnan vaikutuksesta hyvinvointiin.

HELPPOUS 2.0

Helppoudesta on tullut välttämättömyys. Väestö ja rutiinit muuttuvat. Samalla odotukset tuotteiden räätälöinnistä ja helppoudesta kasvavat.

YMPÄRISTÖ & EETTISYYS

Ihmiset haluavat tehdä vastuullisempia valintoja nautiskelusta ja elämänlaadusta tinkimättä. Valintojenympäristövaikutusten ymmärtäminen on vaikeaa. Siksi ihmiset pyrkivät tekemään muutoksia, jotka ovat selkeitä ja näkyviä.

KOKEMUKSET ENNEN KAIKKEA

Ruokaan on aina liittynyt elämyksiä yhteisistä ruokailuhetkistä kokkauskokeiluihin ja arjen irtiottoihin. Kun kokkaaminen helpottuu, tulee ruoanlaiton ja syömisen kokemuksista entistä tärkeämpiä.

RUOKA JA ITSEILMAISU

Ihmiset pyrkivät ilmaisemaan asenteitaan ja uskomuksiaan valintojensa kautta. Päivittäiset ruokavalinnat tarjoavat helpon keinon itseilmaisuun.

UUSI LUOTTAMUS

Maailma monimutkaistuu koko ajan. Siksi ihmiset arvostavat asioita, joilla on juuret ja joihin voi luottaa. Erityisesti nuoret arvostavat tuotteita ja tuottajia, jotka ovat aitoja, rehellisiä ja läpinäkyviä kaikissa teoissaan.

Monipuolisia kesätöitä tuotantolaitoksilla
Kesätöissä talousosastolla ja viennissä
Valiolla hävikin hallinta on jatkuvaa työtä
Helena Karhujoki
Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen.Lisätietoja ›