Valio valvoo marjan matkaa metsästä valmiiksi tuotteeksi

Tänä kesänä mustikkasato on Suomessa hyvä. Marjat ovat makeita, isoja ja kiinteitä pinnaltaan. Laadukkaat metsämarjat ovat olennainen ainesosa monissa Valion tuotteissa. Varmistuakseen raaka-aineidensa laadusta Valio valvoo marjaketjua metsästä omalle valmistuslinjalleen.

Ensisijaisesti kotimaista metsämarjaa

– Valion käyttämistä marjoista metsämarjoja on hiukan alle puolet. Metsämarjoista yli kaksi kolmasosaa on kotimaisia. Suosimme suomalaista, kun se vain on laadun, saatavuuden ja kokonaistaloudellisuuden näkökulmasta mahdollista, Valion ostopäällikkö Petri Silfverberg sanoo.

Valion metsämarjojen, siis mustikoiden, puolukoiden ja lakkojen, päätoimittaja on pohjoissuomalainen Polarica. Se kerää valtaosan metsämarjoistaan Lapin puhtaista metsistä, kun sato vain on riittävä. Valio ja Polarica ovat tehneet eritasoista yhteistyötä 70-luvulta asti.

– Pyrimme yleensäkin pitkäaikaisiin kumppanuksiin merkittävimpien tavarantoimittajiemme kanssa. Silloin on helpompi varmistua raaka-aineen laadusta ja saatavuudesta ja näin kehittää asioita yhdessä. Haluamme tietää, mistä raaka-aineemme tulee. Se on tärkeä asia myös kuluttajille, Silfverberg perustelee.

"Haluamme tietää mistä raaka-aineemme tulee."

Vain hyvästä raaka-aineesta syntyy hyvä tuote

Hymyileväinen marjanpoimijoiden joukko on vastassa mökkialueella keskellä Länsi-Lapin vaikuttavaa metsämaisemaa. Poimintapäivä on päätöksessään. Poimijat ovat siirtäneet marjat metsässä sangoista muovisiin laatikoihin ja kuljettaneet ne peräkärryssä kuomun alla yöpymispaikalleen. Siellä ryhmänvetäjä tarkastaa marjojen laadun ja laatikot kasataan pinoihin lavojen päälle ja suojaan. Oikeanlaiset keräys-, kuljetus- ja säilytystavat estävät marjoja litistymästä ja suojaavat niitä auringonvalolta, sateelta ja hiekalta. Vielä samana iltana kylmärekka kuljettaa koko kuorman pakastevarastoon. Marjojen matka osaksi Valion tuotteita on alkanut.

Polarica huolehtii toimittamiensa marjojen laadusta metsästä asiakkaalle asti. Thaimaalaiset poimijat koulutetaan jo kotimaassaan ja vielä uudelleen Suomessa. Keskeisiä aiheita ovat laatu, hygienia ja jokamiehenoikeudet.

– Hygienia muodostuu monista asioista. Poimijat eivät juuri koske marjoihin käsillään. Keräämiseen käytetään työvälineitä ja punnituksessa hansikkaita. Taukojen jälkeen kädet desinfioidaan, Polarican yhteiskuntavastuupäällikkö Riikka Knuuti selvittää.

– Polarica on yhdessä Valion kanssa kehittänyt marjojen laatuketjun hallintaa. Parannuksena viime vuoteen olemme tarkentaneet poimijoiden kirjallisia ohjeita marjojen käsittelystä, Valion Suonenjoen tehtaan materiaalivastaava Tomi Helin jatkaa.

Jäljitettävissä keruupaikalle asti

Polarican varastolla Rovaniemellä on kiire. Mustikkasesonki on parhaimmillaan. Rekan saavuttua varastolle vastaanottaja kirjaa jokaisen lavan tietojärjestelmään, merkitsee sen numerosarjalla ja tarkastaa samalla marjojen laadun. 

– Marjat voidaan jäljittää tarvittaessa keruupaikalle asti jopa yksittäisen Valion jogurtti- tai mehukeittopurkin osalta, Tomi Helin valottaa.

Marjat pakastetaan nopeasti varastoon saapumisen jälkeen neulasineen ja lehtineen. Siten ne säilyvät ilmavampina ja laadultaan parempina. Sitten marjat pakataan kontteihin ja laitetaan pakastevarastoon odottamaan jatkokäyttöä. Marjat puhdistetaan, ennen kuin ne siirretään Valion tehtaisiin. Lakat putsataan käsin, mustikat ja puolukat koneellisesti. Roskat ja kivet poistetaan, marjojen kannat irrotetaan ja vieraat ja raa’at marjat siirretään erilleen värierottelijan avulla. Ennen marjojen pakkaamista röntgen vielä varmistaa, että marjaerässä ei ole vierasesineitä.

– Valion tehtaissa marjat tarkastetaan vielä kerran. Varmistamme, että marjojen seassa ei ole vieraita aineita, kuten roskia. Lisäksi tehdään aistinvarainen testaus, ph- ja kuiva-ainemittaus sekä tarvittaessa mikrobiologiset analyysit, Tomi Helin summaa.

 

"Marjat voidaan jäljittää tarvittaessa keruupaikalle asti jopa yksittäisen Valion jogurtti- tai mehukeittopurkin osalta."

Poimijoille marja-ansiot ovat tie parempaan elintasoon

Kun marjat on saatu matkalleen kohti varastoa, on poimijoiden iltaruuan aika. Jokaisella yöpymispaikalla on oma kokki, joka huolehtii myös poimijoiden päivän eväistä.

Polarica pyrkii kokonaisvaltaiseen vastuullisuuteen ja noudattaa toiminnassaan ISO 26000 -standardia. Tärkeitä teemoja ovat marjojen laadun ja käsittelyhygienian lisäksi poimijoiden hyvinvointi ja koulutus, hyvä kuljetuskalusto ja ympäristön huomioiminen. Ulkopuolinen taho auditoi Polarican työtä.

Valtaosa Polarican poimijoista tulee Koilis-Thaimaasta. Heistä yli 70 prosenttia on poiminut yhtiölle aiemminkin. Poimijoille kerrotaan, millaisia vaatimuksia ja riskejä marjanpoimintaan liittyy. Kaikki poimijat käyvät terveystarkastuksessa kotimaassaan.

– Vierailemme yöpymispaikoilla viikoittain, ja poimijat voivat jättää nimettöminä kehitysehdotuksia palautelaatikoihin. Näin tiedämme, missä mennään ja miten voimme kehittää asioita. Poimijat päättävät itse autokunnittain työpäivän ja taukojen pituuden. Marjoista maksetaan kilojen mukaan. Poimijat tienaavat Suomessa ollessaan paljon enemmän kuin kotimaassaan. Se luo edellytykset elintason nostamiselle, ja esimerkiksi lapset pääsevät kouluun, Riikka Knuuti kertoo.

– Tavoitteenamme on myös parantaa yhteydenpitoa paikallisyhteisöjen suuntaan. Meillä on palautepuhelin, jonka numero näkyy poimijoiden autoissa. Ohjeena on, että kahta kilometriä lähemmäksi asutusta ei saa mennä.

Valvonnalla on merkitystä

Valio valvoo hankkimansa raaka-aineen laatua ja alkuperää. Yhtiö auditoi vuosittain reilut 30 raaka- ja apuaineiden toimittajaansa kotimaassa ja ulkomailla.

– Uusien mahdollisten toimittajien osalta arvioimme ensimmäiseksi, kuinka hyvin he voivat vastata tarpeisiimme ja kriteereihimme. Ennen sopimusta tehdään yleensä koetoimitus. Uudet toimittajat auditoidaan erillisen suunnitelman mukaan, Tomi Helin kertoo.

Mitä metsämarjojen hankintaan tulee, tehdään varsinaisten auditointien ohella valvontakäyntejä, jolloin nähdään marjaketju metsästä varastoon. Silloin tutustutaan esimerkiksi marjanpoimijoiden oloihin.

– Käynneistä on hyötyä. Polaricallakin viestimme on kuultu ja asiat ovat menneet aidosti eteenpäin, Petri Silfverberg ja Tomi Helin kiittelevät.

 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi