Helena Karhujoki
Viestintäjohtaja
Retkeily luonnossa on ollut Helenan lempijuttuja pienestä asti. Ehkä juuri siksi Helena innostuu myös töissä erityisesti ruoan ilmastovaikutusten pienentämisestä ja eläinten hyvinvoinnista.
Voiko olla kotoisampaa tuotetta kuin Valio voi? Suomalaisten luottotuote on kansainvälisempi kuin voisi kuvitella. Sitä käyttävät kuluttajat Armeniassa ja USA:ssa. Se maistuu ranskalaisissa croissanteissa. Se matkaa myös Egyptiin ja Itävaltaan. Valio perustettiin aikoinaan voinvientiliikkeeksi, ja yhä edelleen voi on yksi Valion kansainvälisimmistä tuotteista. Valio on vienyt voita erityisesti teollisuuden käyttöön mutta tähtää nyt laajemmin myös kansainvälisille kuluttajamarkkinoille.
Kuluttajat eri puolilla Eurooppaa, Aasiaa ja USA:ta kohtaavat suomalaisen voin kaupan hyllyssä. Myös teollisuusasiakkaat ympäri maailman luottavat Valio voihin. Sitä käyttävät tuotteidensa valmistukseen esimerkiksi leipomot, valmisruokateollisuus, jäätelönvalmistajat ja meijerit.
– Pitkään keskityimme viemään voita kuluttajapakkauksissa lähimarkkinoille. Venäjän tuontikiellon myötä aloimme uudestaan tähytä laajemmin maailmalle, ja nyt viemme voita jo 30 maahan ympäri maailman sekä kuluttajamarkkinoille että teollisuuden käyttöön. Myynti on kehittynyt kiitettävästi, ja tavoitteenamme on saavuttaa kasvua teollisuusvoin lisäksi myös globaaleilla kuluttajamarkkinoilla, vientijohtaja Ari Ahonen kertoo.
Valio voin valttikortteja maailmalla ovat erinomainen maku, korkealaatuinen valmistusprosessi sekä korkea, tasainen laatu, jonka perusta on laadukas maitoraaka-aine. Voiden Rolls Royce, sanovat ranskalaiset
Jos maistat Ranskassa croissantia, on hyvinkin mahdollista, että se on leivottu suomalaisella voilla. Valio on yksi merkittävimmistä voin toimittajista ranskalaisille leipomoille. Leipomot käyttävät voita croissanttien ja muiden voitaikinaleivonnaisten valmistukseen.
– Valio voi soveltuu erityisen hyvin leipomoleivontaan suuremmassa mittakaavassa. Se on luonnostaan kovempaa kuin muut tarjolla olevat tuotteet, eikä voimme kärsi vuodenaikavaihtelusta.
Ranskalaiset asiakkaamme arvostavat korkeaa laatua todella paljon ja sanovatkin, että tuotteemme on voiden Rolls Royce, vientipäällikkö Milla Janhonen iloitsee.
– Ensimmäisen kerran Valio voita vietiin Ranskaan jo 90-luvulla. Voin vienti tyrehtyi lähes kokonaan vuosina 2009–2012, mutta nyt ollaan jälleen kiloissa mitattuna ennätystahdissa.
USA:ssa kuluttajat arvostavat ruoan luonnollisuutta, puhtautta ja terveellisyyttä. Kuluttajat haluavat välttää keinotekoisia kasvuhormoneja, GMO:ta ja lisäaineita. Luomu on kuuminta hottia. Voi korvaa margariineja.
– Se, että me olemme pieni toimija ja maitotilayrittäjien omistama yritys, on meille selkeä etu, Valion USA:n tytäryhtiön toimitusjohtaja Emma Aer uskoo.
USA:ssa Valio on myynyt voita kuluttajille Finlandia® tuotemerkin alla syksystä 2014 alkaen. Tuote löytyy noin 4 000 myymälän valikoimasta premium-voin hyllystä. Erityisesti itärannikolla Finlandia® voi on lyönyt itsensä hyvin läpi.
– Vuonna 2015 myymme noin 2,5 miljoonaa pakettia voita amerikkalaisille. Voisesonki on parhaimmillaan loppuvuoden juhlapyhien aikaan, joita ovat halloween, thanksgiving, joulu ja hannukkah, Emma Aer arvioi.
Ruotsissa Valio on läsnä laajalla tuotevalikoimalla. Länsinaapurissakin sekä kuluttajat että asiakkaat arvostavat Valio voita.
Valio voi on voittanut kilpailijansa kuluttajatesteissä. Niin ikään food service -asiakkaat kiittelevät Valio voin laatua ja aitoa makua, ja sen erinomaiset kuumennus- ja leivontaominaisuudet tunnetaan laajasti.
Valio voi sai huippupisteet esimerkiksi ruotsalaisen Restaurangvärlden-lehden voitestissä muutama vuosi takaperin. Kilpailun raati luonnehti voita makuvoittajaksi, joka on kullankeltaista ja kermaista, tuoksultaan pähkinäistä ja maitomaista sekä maultaan miellyttävän voimakasta.
Ruotsin lisäksi Valio vie kuluttajavoita muillekin lähimarkkinoille Tanskaan ja Baltian maihin. Venäjällä suomalaisen voin arvostus oli korkealla ennen tuontikiellon voimaantuloa.
Valio voin maailmanvalloitus saa jatkoa, sillä Valion tavoitteena on viedä voi kuluttajien saataville yhä useampiin maihin maailmanlaajuisesti.