Haluaisitko napata automaatista terveellisen välipalan itse valitsemistasi raaka-aineista? Se on pian mahdollista!

Helposti mukaan otettavien, terveellisten välipalojen kysyntä on kasvussa, kun oma hyvinvointi ja terveellinen ruokavalio kiinnostavat yhä useampaa meistä. Valio oli mukana VTT:n vetämässä yhteistutkimushankkeessa, jonka tuloksena syntyi kuitu- tai proteiinipitoisen välipalan kuluttajan toiveiden mukaan nopeasti ja ketterästi valmistavan välipala-automaatin prototyyppi.

Välipalat ovat tärkeä osa pitkän työ- tai koulupäivän ruokavaliota, ja niiden koostumuksella on todellakin väliä. Terveellinen välipala auttaa jaksamaan virkeänä ja tuo lisäenergiaa vaikkapa harrastuksiin ja treeneihin työpäivän jälkeen.

– Ihmiset ovat tänä päivänä yhä tietoisempia omista yksilöllisistä tarpeistaan ja terveellisistä elämäntavoista. Ruoka heijastelee myös erilaisia arvomaailmoja ja yksilöllisiä valintoja. Siksi personoitavat, omien mieltymysten mukaan helposti ja nopeasti valmistuvat välipalat ovat nousussa, kertoo VTT:n erikoistutkija ja hankkeen projektipäällikkö Kaisa Vehmas.

Myös Valion kuluttajatutkimuksen parissa työskentelevä vastaava tutkija Elina Kytö uskoo personoitavan ruuan kysyntään.

– Emme syö enää vain elääksemme, vaan ruokailu on tärkeä osa yksilöllistä hyvinvointia ja myös tapa ilmaista itseään. Ruuan tuunattavuus omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan on vahvasti nouseva trendi, joka vaikuttaa myös Valion tuotekehitykseen enenevässä määrin, kun kuluttajien tietoisuus omasta hyvinvoinnista ja yksilöllisesti sopivasta ravitsemuksesta kasvaa, Elina Kytö toteaa.

Tutkimuksen yhteydessä toteutettu kuluttajatesti osoitti, että räätälöitävälle välipalatuotteelle on suurta kiinnostusta.

– Prototyyppi tarjoaa vaihtoehtoina joko lusikoitavan tai juotavan vaihtoehdon, ja valinnan maito- tai kaurapohjaisesta tuotteesta, johon voi halutessaan lisätä proteiinia ja kuitua. Tulevaisuudessa mahdollisuudet ovat laajemmat, Kaisa Vehmas uskoo.

Hänen mukaansa prototyypin kaltaisia välipala-automaatteja on tulevaisuudessa nähtävissä siellä, missä ihmiset liikkuvat: lentokentillä, juna-asemilla, työpaikoilla ja marketeissa. Vain mielikuvitus on rajana palvelun kehittämiselle.

– Seuraava askel on varmasti se, että lähdetään testaamaan kokonaisvaltaisempaa palvelua, jossa yhdistetään kuluttajien antamaa tarkempaa tietoa omista mieltymyksistään, terveydestään tai vaikka treenikalenteristaan. Yksilöllisen profiilitiedon pohjalta palvelu osaa ehdottaa juuri tietylle ihmiselle ja tiettyyn ajankohtaan sopivia välipaloja esimerkiksi työpäivän jälkeen ennen illan juoksulenkkiä, ja toisaalta mitä pitää välttää vaikkapa allergioiden vuoksi, Kaisa Vehmas kuvailee.

VTT:n vetämässä FoodMyWay-hankkeessa oli mukana Valion lisäksi myös muita yrityksiä: Atria, Informa, JOBmeal, Miils, Nature Lyotech, PINC/Paulig ja Raisio, joiden asiantuntemusta hyödynnettiin personoitavien välipalojen suunnittelussa ja testauksessa sekä prototyypin rakentamisessa. Myös kuluttajat pääsivät mukaan tuotekehitykseen.

Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen. Lisätietoja ›