Valio Finlandia Cheese

Yhdysvalloissa Valio panostaa premium-tuotteisiin

Valio aloitti emmental-juuston viennin Yhdysvaltoihin jo 1950-luvulla. Pitkän työn tuloksena Finlandia-merkin alla myytävät juustot ja voit ovat tällä hetkellä suosituimpia premium-tuotteita. Tärkein markkina-alue on Yhdysvaltojen itärannikko, mutta tuotteita myydään kauppaketjuissa ja pienissä deli-myymälöissä ympäri maata.

Kasvua kuluttajatrendeistä

2010-luku on ollut Valion yhdysvaltalaiselle tytäryhtiölle, Finlandia Cheeselle kasvun aikaa. Juustojen tuotevalikoimaa on laajennettu useilla uutuuksilla, ja vuonna 2015 myyntiin tuotiin Yhdysvaltojen markkinoilla kokonaan uusi tuote, suomalainen Valion valmistama Finlandia voi.

– Luonnollisuus, vastuullisuus ja täyteläinen maku ovat tällä hetkellä voimakkaassa nousussa kohderyhmämme, eli premium-tuotteita ostavien koulutettujen kuluttajien parissa. Suomalaisilla perhetiloilla tuotetusta, puhtaasta maidosta valmistetut Valion tuotteet vastaavat näihin kaikkiin trendeihin, Valion tytäryhtiön Finlandia Cheesen toimitusjohtaja Emma Aer sanoo.

Suomalainen emmental hurmaa Yhdysvalloissa

Finlandia Cheesen tarina alkoi jo 1950-luvun lopulla, kun Valio käynnisti emmental-juuston viennin Yhdysvaltoihin. Finlandia-brändi kehitettiin 1970-luvulla. Vuosien aikana Valion emmental-juusto eli Finlandia Swiss cheese on noussut tuonti emmental-juustojen markkinajohtajaksi.

– Nykyinen asema on pitkän työn tulos, sillä kilpailu on Yhdysvaltojen markkinoilla äärimmäisen kovaa. Kohderyhmä pitää valita tarkkaan ja markkinointi suunnitella huolella. Pienenkin kohderyhmän tuotteilla on kuitenkin kasvupotentiaalia, sillä kuluttajia on kokonaisuudessaan niin paljon, Emma Aer selittää.

Emmental-juuston ja voin lisäksi Finlandia Cheesen tuotevalikoimaan kuuluu muitakin Suomesta tuttuja tuotteita, kuten Valion Suomessa valmistamat Finlandia Light Swiss® ja Finlandia Keisarinna® juustot. Näiden lisäksi myynnissä on erityisesti Yhdysvaltojen markkinoille suunniteltuja tuotteita, kuten jalopenolla ja schirachalla maustettua juustoa ja munster-juustoa. Yhteensä myynnissä on 84 erilaista tuotetta.

"Nykyinen asema on pitkän työn tulos, sillä kilpailu on Yhdysvaltojen markkinoilla äärimmäisen kovaa."

Arvostettu brändi luo pohjan menestykselle

Osa Finlandia Cheesen tuotteista tuodaan Suomesta, mutta valikoimassa on vahvasti edustettuna myös paikallisesti valmistettuja juustoja sekä muutamia Virosta tuotuja tuotteita. Tuotteiden kehitys, myynti, markkinointi ja toimitusketju työllistävät kokoaikaisesti noin 30 henkilöä, joista osa työskentelee Finlandia Cheesen pääkonttorilla New Jerseyn Parsippanyssa ja osa ympäri maata myyntitehtävissä.

– Yhteistyö kauppojen kanssa on menestymisen kannalta erittäin tärkeää ja siinä myynnillä on ratkaiseva rooli. Kun tuote saadaan jonkin suuren kauppaketjun, kuten Walmartin tai Costcon  valikoimaan, on mahdollista tavoittaa kymmeniä miljoonia kuluttajia. Toki myös pienet myymälät ovat meille tärkeitä markkinoinnillisesti, sillä Finlandia tunnetaan ensisijaisesti deli-tiskeiltä tuttuna herkuttelubrändinä, Emma Aer kertoo.

– Tällä hetkellä Finlandia Cheesen päätavoitteena on kannattava kasvu. Pitkän historian ja laadukkaiden tuotteiden ansiosta Finlandia on hyvin tunnettu ja arvostettu brändi. Esimerkiksi tärkeimmällä markkina-alueellamme Yhdysvaltojen itärannikolla meidät tuntee 70 % pääkohderyhmästämme. Se luo hyvän pohjan myös laajemmalle menestykselle, Emma Aer sanoo.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi