Kuukauden puheenvuoro

Valiolaisten sekä Valion sidosryhmien näkemyksiä ajankohtaisista aiheista

Hyvinvointia edistävät tuotteet ja vienti kasvun moottoreina vuonna 2017

Suomalaisten maitotilayrittäjien ja Valio Oy:n laihat vuodet jatkuivat vuonna 2016, mutta laskusuhdanne tasaantui. Haasteista huolimatta Valio pystyi vuonna 2016 tilittämään omistajilleen, valiolaisille maitotilayrittäjille noin 8 senttiä enemmän maitolitralta kuin Euroopassa keskimäärin.

Valio-konsernin liikevaihto väheni -4,7 % vuoteen 2015 verrattuna ollen 1638 miljoonaa euroa vuonna 2016. Suurin syy matalasuhdanteeseen oli maailmanmarkkinoiden epätasapaino: Venäjän markkinat pysyivät suljettuina, Aasian kysyntä jatkui heikkona ja EU:ssa on edelleen ylitarjontaa maidosta. Suomen markkinoilla kilpailu tuontituotteiden kanssa on tiukkaa.

Vuonna 2017 kasvua haetaan mm. uusilta kuluttajatuotemarkkinoilta.

Vastuullisesti tuotettu maito ja hyvinvointia lisäävät tuotteet kilpailuetuina

Hyvinvointia edistävät erikoistuotteet ja -konseptit sekä EU:n puhtain maito ovat Valion kilpailuetuja sekä Suomessa että vientimarkkinoilla.

Laktoosittomat Valio Eila® tuotteet ja maailman tutkituinta maitohappobakteeria sisältävät Valio Gefilus® tuotteet vastaavat kuluttajien tarpeisiin ja ovat viennin kärkibrändejä. Maitosuola ValSa® on ainutlaatuinen kansanterveyttä edistävä innovaatio, jossa yhdistyvät vain vähän natriumia sisältävä maidon mineraalisekoitus ja taito valmistaa sen kanssa hyvältä maistuvia juustoja ja levitteitä. Ensimmäiset ValSa® tuotteet Suomessa ovat Valio Oivariini® vähemmän suolaa ja Valio Polar® viipaleet sekä palajuusto. Vähemmän suolaa sisältävien tuotteiden määrää kasvatetaan Suomen markkinalla vuonna 2017.

Riihimäen uusi välipalatehdas otetaan käyttöön tänä vuonna, mikä antaa potkua tuotekehitykselle entistä vähäsokerisempien mutta hyvänmakuisten välipalojen kehittämiseksi. Luomutuotteiden kysyntä kasvanee edelleen ja proteiinituotteiden kysyntä jatkunee vahvana. Valio toi markkinoille 126 uutuutta vuonna 2016, mm. kokonaan uuden tuotekategorian, Valio Mifu® ruokarakeet, jotka nousivat pääruokien uudenlaisten proteiinilähteiden markkinajohtajaksi vuonna 2016.

Jonkin verran on merkkejä siitä, että talous sekä Suomessa että Euroopassa alkaisi elpyä, mikä varmasti lisää kiinnostusta myös laadukkaisiin lisäarvotuotteisiin. Valio valmistaa maailmanlaajuisessa vertailussa luksus-luokan maitotuotteita, joiden maitoraaka-aine on GMO-vapaata sekä lähes soijattomasti ja ilman turhia antibiootteja tuotettua. Ruoka, ravitsemus ja vastuullisuus kiinnostavat kuluttajia, ja kuluttajat haastavatkin aktiivisesti teollisuutta ja brändejä ottamaan heidän toivomuksensa entistä paremmin huomioon. Aktiivinen ruokakeskustelu luo hyvän pohjan kehittää liiketoimintaa.

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi