Siirry sisältöön

16.3.2021

Kuluttajat valitsivat Valion Suomen vastuullisimmaksi brändiksi kahdeksatta kertaa: paikallinen tuotanto, terveelliset tuotteet, eläinten hyvinvointi ja ympäristöasiat korostuvat

SBI Valio 2021

Valio on valittu kahdeksatta kertaa peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi brändiksi. Eurooppalainen Sustainable Brand Index mittaa vuosittain kuluttajien käsityksiä brändien vastuullisuudesta Suomessa ja muissa Euroopan maissa. Tutkimuksen mukaan suomalaisille oli tärkeää erityisesti Valion paikallinen tuotanto, terveelliset tuotteet, eläinten hyvinvointi ja ympäristöasiat. 

”On suuri kunnia tulla valituksi kahdeksatta kertaa peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi brändiksi, ja olemme siitä vilpittömän kiitollisia. Poikkeuksellinen vuosi koronaviruspandemian keskellä on osoittanut meille, että ruokaturvasta ja vastuullisuudesta huolehtiminen on tärkeämpää kuin koskaan. Meitä ilahduttaa suuresti se, että suomalaiset arvostavat päivittäistä työtämme terveellisen ja vastuullisesti tuotetun ruoan eteen ­niin hyvinä kuin haastavinakin aikoina”, toteaa Annikka Hurme, Valion toimitusjohtaja.

”Vuosi 2020 on ollut monin tavoin erityislaatuinen koronaviruspandemian vuoksi. Monille toimialoille ja yrityksille vuosi on ollut haastava, ja moni on joutunut muuttamaan toimintaansa ja etsimään uusia tapoja tehdä työtä. Myös vastuullisuuden merkitys on kasvanut pandemian keskellä. Suomalainen ruokateollisuus on osoittanut kykynsä toimia myös poikkeustilanteessa, ja tämä merkityksellinen rooli yhteiskunnassa näkyy myös tutkimustuloksissa”, kertoo Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Elvingsson Hedén.

”Pandemian aikana vastuullisuus ja ruoan toimitusvarmuus ovat nousseet entistä tärkeämmiksi. Moni suomalainen on herännyt huomaamaan, millaisia vahvuuksia elinvoimainen kotimainen maatalous ja ruoka-alan yritykset ovatkaan kriisin keskellä”, Annikka Hurme täydentää.

Pandemia ei ole hidastanut Valion vastuullisuustyön etenemistä

Valion vastuullisuustyön keskiössä on kunnianhimoinen tavoite nollata maidontuotannon hiilijalanjälki vuoteen 2035 mennessä. Pandemian aiheuttama poikkeustilanne ei ole vaikuttanut Valion vastuullisuustyön edistymiseen, päinvastoin.

”Haluamme olla osa maailmanlaajuisten haasteiden ratkaisua: tunnemme ympäristö- ja ilmastovaikutuksemme ja vähennämme niitä aktiivisesti uudistavan hiiliviljelyn, lantabiokaasun ja muiden tehdas- ja tilakohtaisten päästövähennysten avulla. Samaan aikaan parannamme määrätietoisesti eläinten ja ihmisten hyvinvointia”, kertoo Valion vastuullisuusjohtaja Hanna Hiekkamies.

Valio on 4 300 suomalaisen maitotilayrittäjän omistama, osuuskuntapohjainen yritys, joka tuottaa yhteiskuntaan miljardi euroa vuodessa, ja maksaa toiminnan kaikki tuotot maitotiloille. Valion tuotteiden ja tuotannon kotimaisuus ovat suomalaisille tärkeä asia.

”Luomme työtä ja hyvinvointia ympäri Suomen. Näin varmistamme, että meillä on jatkossakin lähellä tuotettua ruokaa, jonka alkuperän tunnemme tilalta meijeriin. Tällä hetkellä meille on tärkeintä huolehtia oman henkilöstömme ja maitotilallistemme hyvinvoinnista ja jaksamisesta, jotta voimme jatkaa työtämme kohti hiilineutraalia maidontuotantoa ja muita vastuullisuustavoitteitamme. Olemme erittäin hyvässä vauhdissa tavoitteiden saavuttamiseksi”, Hanna Hiekkamies summaa.

Lue viimeisimmät uutiset tai tutustu uutisarkistoon

Search