4/2/2014

Pohjoismainen vastuullisuustutkimus: Valio on Suomen vastuullisin brändi

Valio on suomalaisten kuluttajien mielestä Suomen vastuullisin brändi tutkittujen noin 100 yrityksen joukossa. Sustainable Brand Index™ verkkokyselyyn vastasi noin 4 000 kuluttajaa.

Sustainable Brand Index™ on vuonna 2011 Ruotsissa perustettu Pohjoismaiden laajin tuotemerkkien kestävään kehitykseen liittyvä kyselytutkimus. Elintarviketeollisuus oli mukana Suomen kyselyssä ensimmäistä kertaa  vuoden 2014 kyselyssä.

Valio sijoittui heti kyselytulosten huipulle. 57 % kyselyyn vastanneista suomalaisista pitää yrityksen kykyä kantaa vastuuta ympäristöstä hyvänä tai erittäin hyvänä, ja 49 % antoi saman arvosanan Valion yhteiskuntavastuulle.

Sustainable Brand Index™ mittaa vuosittain Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Norjan suurimpia brändejä. Brändien valinta perustuu markkinaosuuteen, liikevaihtoon, henkilöstön määrään ja yleiseen tunnettuuteen.

Kyselytutkimus pohjautuu YK:n vastuullista yritystoimintaa edistävän Global Compact aloitteen 10 periaatteelle, jotka koskevat ihmisoikeuksia, työvoiman kohtelua, ympäristön hyvinvoinnista huolehtimista ja korruption vastaisuutta.