Valion uusi Valio Better™ rahkariini lanseerattiin yleisölle aamiaistilaisuudessa 26.1. Aivan uudenlainen hyvinvointilevite otettiin innolla vastaan.
"Sydänmerkillä varustettu Valio Better™ on ensimmäinen Valion tänä vuonna esiteltävistä innovaatioista. Levitehyllyssä ei tavallisesti juuri tapahdu muutoksia, mutta rypsiöljyä, voita ja 37 % rahkaa sisältävä levite on aidosti uudenlainen tuote", tuoteryhmistä ja T&K-toiminnasta vastaava johtaja Tuomas Salusjärvi kuvaili tuotetta.
Rahkariini tositoimissa
Valio Better™ rahkariini pääsi hyvinvoinnista kiinnostuneiden kokkaajien käsissä tositoimiin jo ennen lanseerausta. Viime vuosina kaksi keittokirjaa julkaissut, radiosta ja TV:stä tuttu Vappu Pimiä ujutti rahkariinin mustikka-banaanimuffinien taikinaan. Hyvinvointivalmentaja Mikko Nummenmaa kehitteli rahkariinista, kylmäsavulohesta ja sitruunasta raikkaan levitteen.
Kumpikin tunnusti alussa hieman epäilleensä tuotteen soveltuvuutta reseptien kehittelyyn. Epäilys osoittautui kuitenkin turhaksi. Sekä muffinit että lohilevite keräsivät vierailta runsaasti kehuja.
"Mieheni ja lapseni kertovat kyllä, jos jokin ei maistu, mutta tämä muffiniresepti meni kerralla maaliin", Vappu Pimiä paljasti.
Molemmat kertoivat aamun aikana myös ajatuksiaan arjen hyvinvoinnista.
"Elämäntapamuutoksissa kannattaa keskittyä positiivisiin tavoitteisiin asioiden kieltämisen sijaan. Omia tavoitetta tukevien toimenpiteiden tulisi olla sellaisia, joita on kiva noudattaa ja joista voi tulla luonnollinen osa arkea", Mikko Nummenmaa pohti.
Tuotekehittäjän tärkein työväline
Lanseerausta edelsi pitkä tuotekehitystyö. Kokonaisuudessaan kehitystyö kesti kaksi ja puoli vuotta, ja siihen kuului muun muassa kolme työnimeä, 87 tuotannon koeajopäivää sekä 522 maistettavaa näytettä, joita arvioitiin 10 ammattimaisen maistajan voimin.
"Tuotekehittäjä on mukana tuotteen matkassa alusta loppuun ja vielä silloinkin, kun tuote on saatu valmiiksi. Työssä vaaditaan siis monia taitoja. Tärkein työväline tuotekehittäjän työssä on kuitenkin oma suu: sillä varmistetaan, että tuote on maistuva myös kuluttajan suuhun", tuotekehittäjä Annamari Jukkola kertoi.
Valio Better™ saapuu kauppoihin helmikuussa.