Siirry sisältöön

6.10.2017

Valio hakee kansainvälistä kasvua innovaatioilla ja osaamisella

Anuga kuva

Valio esittelee huippuinnovaatioitaan ja premium-luokan tuotteita 7.-11.10 järjestettävillä Anuga-messuilla Kölnissä. Valio on esillä teemalla ”The most innovative dairy in the world from Finland”. Valio tavoittelee kansainvälistä kasvua erityisesti kuluttajatuotteilla, mutta myös räätälöidyillä teollisuustuoteratkaisuillaan maailmanlaajuisesti.

Viime vuonna Pariisissa järjestettyjen elintarvikealan SIAL-messujen yhteydessä Valion viisi tuotetta nimettiin maailman parhaiden ruokainnovaatioiden joukkoon.

Valio on Suomen johtava elintarvikkeiden viejä. Valion osuus Suomen elintarvikeviennistä oli noin 26 % ja maitotuotteiden viennistä noin 97 % vuonna 2016. Kuluvana vuonna viennin painopiste on ollut kuluttajille tarjottavissa lisäarvotuotteissa, joista monet ovat herättäneet kansainvälistä kiinnostusta. Valion vahvuuksia maailmalla ovat innovatiivisen, Nobel-palkitun tuotekehityksen lisäksi suomalainen puhdas luonto sekä huippulaadukas maito. Valion valtti on niin ikään jäljitettävä, omissa käsissä oleva toimitusketju maitotilalta kaupan hyllyyn. Myös Valion osuustoiminnallinen omistuspohja ja suomalaiset maitotilayrittäjät kiinnostavat kuluttajia.

– Lanseerasimme viime vuonna 126 uutta tuotetta. Hyvinvointia edistävät tuotteet ja -konseptit sekä EU:n puhtain maito muodostavat Valion kilpailuedut. Laktoosittomat Valio Eila® tuotteet ja Valio Gefilus® Kefir tuotteet ovat vientituotteiden kärkeä. Valio ValSa® maitosuolan käyttö juustoissa ja levitteissä on valtava kehitysaskel ja mahdollisuus meille. Odotamme innolla näiden tuotteiden esittelemistä Anuga -messuilla ja arvokasta palautetta asiakkailta, Valion uusista markkinoista vastaava vientijohtaja Paavo Salminen sanoo.

Valion patentoimaan keksintöön perustuvat laktoosittomat Valio Eila® tuotteet ovat olleet myynnissä jo vuodesta 2001. Tällä hetkellä Valiolla on maailman suurin, yli 100 tuotetta käsittävä laktoosittomien tuotteiden valikoima.  Valio tarjoaa kansainvälisille kuluttajamarkkinoille näiden tuotteiden lisäksi myös uusia ratkaisuja, joissa hyvä maku yhdistyy hyvinvoinnin edistämiseen, oli kyse sitten proteiinista tai suolan tai sokerin vähentämisestä.

– Tiedämme, että suomalaisilla elintarvikkeilla on kysyntää maailmalla. Valio haluaa erottua innovatiivisuudellaan.  Maailmalla arvostetaan kykyämme kuunnella kuluttajatarpeita ja vastata nouseviin terveyden ja hyvinvoinnin trendeihin suomalaisilla tuotteilla.  Meillä on yli 110-vuotinen kokemus meijeriliiketoiminnasta ja innovatiivinen tuotevalikoima, joten meillä on kaikki mahdollisuudet tuottaa lisäarvoa ulkomaisille kumppaneille, jatkaa Paavo Salminen.

Suomalaiselle elintarvikeosaamiselle on mahdollisuuksia kansainvälisillä markkinoilla

Laktoosittoman markkinan odotetaan kasvavan edelleen voimakkaasti erityisesti kehittyvissä maissa. Markkinan kasvuennuste on yli 60 % vuosina 2015-2020. Valiolla on tarjota maailmanluokan osaamista kansainvälisille elintarvikevalmistajille niin valmiina laktoosittomina Eila® maitojauheina kuin asiakaskohtaisina ratkaisuina.

– Valio etsii jatkuvasti uusia kansainvälisiä kumppaneita, jotka arvostavat korkealaatuisia raaka-aineita. Valiolla on vuosikymmenien kokemus elintarviketeollisuuden tarpeisiin vastaamisesta ja kumppaneiden arvostus maailmanlaajuisesti, kertoo vientijohtaja Merja Koski-Korhonen.

– Anuga-messuilla on esillä Valion ainutlaatuinen laktoositon tarjonta ja lastenruokiin käytettävät raaka-aineet. Niiden avulla voimme osoittaa, miten Valio pystyy vastaamaan elintarviketeollisuuden tarpeisiin räätälöityinä ratkaisuina ottaen huomioon eri markkinoiden erityisvaatimukset. Tuotteiden lisäksi Valion tarjoamalla tuotekehitys – ja prosessiosaamisella sekä kokonaisvaltaisella palvelulla on entistä enemmän kysyntää, jatkaa Koski-Korhonen.

Lue viimeisimmät uutiset tai tutustu uutisarkistoon

Search