Valio mukana Työ ei syrji -kampanjassa – edistämme tasa-arvoista ja syrjimätöntä työkulttuuria

Valio on mukana laajassa #eisyrji -kampanjassa, joka tähtää asenteiden muuttamiseen ja syrjinnän vähentämiseen suomalaisessa työelämässä. Tavoitteena on tehdä työelämän tasa-arvosta itsestäänselvyys.  

Kampanja on toteutettu Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n aloitteesta ja siinä on mukana Valion lisäksi 17 muuta erikokoista yritystä ja yhteisöä eri toimialoilta. Kampanjassa mukana olevat yritykset sitoutuvat edistämään syrjimätöntä kaikille avointa työkulttuuria. 

”Valion keskeisiin arvoihin kuuluu se, että kaikkia ihmisiä – valiolaisia ja muita – kohdellaan syrjimättömästi ja asiallisesti”, sanoo johtaja Teresa Laimio Valiolta. Jokainen Valiolla työskentelevä on oikeutettu asialliseen, kunnioittavaan ja oikeudenmukaiseen kohteluun työpaikalla ja kaikissa työhön liittyvissä tilanteissa. Kaikki syrjintä, häirintä ja muu epäasiallinen menettely työtovereita ja tietysti myös Valion ulkopuolisia kohtaan on kiellettyä. ”Olemme päivittäneet syrjinnän ja häirinnän ehkäisemisen periaatteet koko konsernia koskeviksi yhteisiksi ohjeiksi. Koulutamme myös tiimien vetäjiä ja esimiehiä tämän aihepiirin osalta”, kertoo Laimio. 

Kampanja herättää pohtimaan asenteita

Elinkeinoelämän keskusliitto EK selvitti aiemmin tänä vuonna suomalaisten kokemuksia ikäsyrjinnästä ja seksuaalisesta häirinnästä. Taloustutkimuksen toteuttamissa kyselyissä selvisi, että 10 prosenttia suomalaisista on kokenut ikäsyrjintää työtä hakiessaan viimeisen kahden vuoden aikana. Seitsemän prosenttia työikäisistä ilmoitti kokeneensa seksuaalista häirintää työssään viimeisten kahden vuoden aikana. Selvitysten mukaan syrjintää koetaan niin työtovereiden, asiakkaiden kuin työnantajien taholta. Koska syrjintää esiintyy lainsäädännöstä ja valvonnasta huolimatta, halutaan #eisyrji-kampanjan avulla herätellä kaikkia suomalaisia pohtimaan omia asenteitaan. 

Kampanjan starttivaiheessa mukana olevat yritykset ja yhteisöt ovat Valion lisäksi S-ryhmä, Elisa, McDonalds, Helsingin yliopisto, Nordea, K-ryhmä, ISS, SOL, Osuuspankki, Finnair, Antell, Fortum, Neste, Miltton, Nokia, Aava ja Barona.

Lisätietoja kampanjasta saat sen verkkosivuilta osoitteessa www.eisyrji.fi.  Myös muut yritykset ja yhteisöt voivat ilmoittautua mukaan #eisyrji-kampanjaan verkkosivuilla. Seuraa myös kampanjassa mukana olevien yritysten ja Valion sosiaalisen median kanavia.


Energiatarpeesi