Tukholman yliopiston taloustutkijan Tony Apérian ja Nordic Brand Positionin tekemä Vastuullisuusbarometri 2015 listaa Ruotsin 80 suurinta ja/tai näkyvintä yritystä niiden vastuullisuuden mukaan. Valio sijoittui kymmenenneksi.
"Olemme tavattoman ylpeitä, että ruotsalaiset ovat arvioineet Valion olevan vastuullisuudeltaan kymmenen parhaan yrityksen joukossa. Se on osoitus siitä, että yrityksen vastuullinen toiminta on huomattu ja sitä pidetään menestyksellisenä. Tämä antaa meille voimia jatkaa samalla tiellä ja kehittää toimintaa entistä paremmaksi", sanoo Valion Ruotsin-yhtiön toimitusjohtaja Sirkku Erlandsson.
Valion vastuullisen toiminnan tärkeä osa ovat alkutuotannon palvelut ja omistajayrittäjät, jotka tekevät jatkuvaa yhteistyötä, jotta lehmien ja vasikoiden rehu ja terveys, tilaympäristö ja työskentelyolosuhteet olisivat parhaat mahdolliset. Tuloksena tästä Suomessa lypsetään EU:n puhtainta maitoa. Valio takaa myös, että sen tuotantoketjussa käytetyt rehut ovat GMO-vapaita.
Vastuullisuusbarometrin pohjana on suurelle yleisölle suunnattu kyselytutkimus, jossa arvioitiin olennaisia vastuullisuuden osa-alueita. Yrityksistä annettiin yli 24 000 arviota ja yli 6 000 18-74 -vuotiasta henkilöä haastateltiin. Parhaiten menestyneet yritykset saavat hyviä arvioita siitä, että tuotteet ovat hintansa arvoisia, toiminta on eettistä ja palvelu ja laatu ovat tasokkaita.
Vastaajat saivat verrata yrityksiä myös eläimiin. Vastuullisiksi koettuja yrityksiä verrattiin lehmään, pöllöön, elefanttiin, delfiiniin ja koiraan kun taas huonomaineisempia verrattiin tiikeriin, kettuun tai haihin.
Ruotsalaisen Vastuullisuusbarometrin kymmenen kärki oli: The Body Shop, Ikea, Volvo Cars, Lantmännen, Ica, Apoteket, Systembolaget, Electrolux, Clas Ohlson ja Valio.