Valio Oy:n hallitus päätti 12.5.2014 aloittaa uuden välipalatehtaan rakentamisen Riihimäelle lähelle nykyistä Valion Herajoen tehdasta. Rakennusinvestoinnin arvo on noin 75 miljoonaa euroa ja välipalatehtaan kokonaiskustannusarvio kohoaa noin 170 miljoonaan euroon. Valion hallitus päätti myös raejuustokapasiteetin lisäämisestä Seinäjoen tehtaalle noin 2,5 miljoonalla eurolla.
- Ensimmäisessä vaiheessa viime vuonna hankitulle tontille rakennetaan noin 18 000 neliömetrin tehdas, joka mahdollistaa ympäristöystävällisen, tehokkaan ja joustavan välipalatuotannon. Rakentamisen maansiirtotyöt käynnistyvät välittömästi, ja tehdas otetaan näillä näkymin käyttöön 2016 loppuun mennessä. Uusi tehdas tuo kymmeniä uusia työpaikkoja tuotantoon ja varastoon. Uusi tontti mahdollistaa toiminnan merkittävän kehittämisen myös tulevaisuudessa markkinatilanteen niin salliessa, kertoo investointiprojektia vetävä projektijohtaja Sami Nupponen Valiosta.
Valion nykyinen meijeri Riihimäellä on jo 45 vuoden ikäinen. Nykyinen tehdas jää käyttöön nestemaitomeijerinä uuden valmistuttua.
Valion tuotteet maistuvat Suomen lisäksi lähimarkkinoilla
Valion tuotteiden, erityisesti Suomessa valmistettujen maitojen ja jogurttien myynti on kasvanut Venäjällä ja Ruotsissa viime vuosina merkittävästi. Lisäarvotuotteiden, kuten Eila® tuotteiden, jogurttien ja proteiinipitoisten tuotteiden kysynnän uskotaan kasvavan jatkossakin.
Ruotsissa suurimmat tuoteryhmät ovat jogurtit ja Valio Eila®. Venäjällä kasvu on tullut tuoretuotteista, vaikka määriltään suuria ovat myös Oltermanni® juusto ja voi. Sekä Venäjällä että Ruotsissa liikevaihto kasvoi euromääräisenäkin yli 10 % vuonna 2013.
Ruotsissa Valion Eila® brändin markkinaosuus laktoosittomissa jogurteissa on yli 55 %.
- Uuden tehtaan myötä voimme laajentaa välipalavalikoimaamme entisestään Ruotsissa. Erityisesti voimakkaasti kasvavassa Eila® jogurttien segmentissä tarvitaan ketteryyttä ja joustavuutta, toteaa Valion Ruotsin-yhtiön toimitusjohtaja Iiro Wester.
Venäjällä tuoretuotteet ovat olleet viime vuosina vahvimmin kasvava Valion vientituoteryhmä.
- Valion osuus on ollut tasaisessa kasvussa jo vuosia. Lusikoitavissa jogurteissa Valio nousi Pietarin markkinajohtajaksi ohi Danonen myynnin arvolla mitaten vuoden 2013 lopulla. Erityisen suuri potentiaali on Moskovan markkinoilla, joilla Valio on haastajan roolissa. Valion kaikki jogurtit Venäjällä ovat täysin lisäaineettomia, ja ne voi tunnistaa Valiojogurtti Clean Label brändistä, kertoo Valio Venäjän-yhtiön toimitusjohtaja, Valion johtoryhmän jäsen Mika Koskinen.
Erikoismaitojen kapasiteettia rakennettu myös lisää
Valio on laajentanut viime vuosina myös erikoismaitojen valmistuskapasiteettia, jota on rakennettu Jyväskylään ja Tampereen meijeriin. Oulun meijeriin Valio päätti tämän vuoden helmikuussa investoida 40 miljoonaa euroa kaikkien tuoretuoteryhmien monipuolisen valmistuskapasiteetin lisäämiseksi.
Lisätietoja: projektijohtaja Sami Nupponen, puh. 010 381 2505.