Valio tähtää kasvuun kansainvälisillä kuluttajamarkkinoilla ja esittelee nyt ensimmäistä kertaa kuluttajatuotteitaan maailmanlaajuisesti. Valion innovaatioihin perustuvat laktoosittomat maitojuomat ja maitojauheet ovat esillä ruoka-alan suurimmassa messutapahtumassa Anugassa Kölnissä lokakuussa 2015.
– Valio on vienyt kuluttajatuotteita Suomen lähimarkkinoille, kuten Ruotsiin ja Venäjälle, jo vuosia. USA:ssa Finlandia® tuotemerkillä on myyty juustoa kuluttajille 1950-luvulta lähtien. Valiolla on myös pitkät perinteet juuston, teollisuustuotteiden ja innovaatioiden myynnissä meijeri- ja ruokateollisuuden käyttöön maailmanlaajuisesti. Nyt haemme merkittävää kasvua kansainvälisiltä kuluttajamarkkinoilta. Viennillä on jatkossa entistäkin tärkeämpi rooli Valion kasvun ja menestyksen kannalta, johtaja Tuomas Salusjärvi Valiolta sanoo.
Kilpailukyky perustuu maailmanluokan innovaatioihin
Valio on pieni meijeriyritys Euroopan kilpailluilla markkinoilla. Kuluttajille pitää olla tarjolla jotain sellaista, mitä muilla yrityksillä ei ole. Tässä Valio pystyy hyödyntämään ainutlaatuista tutkimus- ja tuotekehitysosaamistaan, jota yhtiöön on kertynyt vuosikymmeniä Nobel-palkitun Artturi Ilmari Virtasen jalanjäljissä.
– Kansainvälinen kilpailukykymme on yhdistelmä innovatiivista tuotekehitystä, puhdasta maitoa ja houkuttelevaa brändäystä. Emme pysty kilpailemaan hinnalla, vaan tarjoamme tuotteissamme innovaatioihin perustuvaa lisäarvoa esimerkiksi ravitsemukseen ja makuun liittyen, Tuomas Salusjärvi perustelee.
Esimerkiksi laktoosittomien maitotuotteiden kehittämisessä Valio on ollut pioneeri maailmanlaajuisesti jo pitkään. Valio lanseerasi maailman ensimmäisen täysin laktoosittoman, tavalliselta raikkaalta maidolta maistuvan maitojuoman vuonna 2001 Suomessa, ja nyt Valion teknologia on kansainvälisesti tunnettu ja laajasti käytössä.
Valion kilpailuetuja kansainvälisillä markkinoilla ovat myös pohjoinen tuotantoympäristö sekä jäljitettävä ja läpinäkyvä toimitusketju. Ulkomaalaiset asiakkaat arvostavat esimerkiksi sitä, että Valion Suomessa valmistamat tuotteet ovat GMO-vapaita.
Valio on jo nyt Suomen suurin elintarvikkeiden viejä. Tällä hetkellä Valion liikevaihdosta 25 % tulee viennistä. Valiolla on viisi tytäryhtiötä, 55 vientimaata ja 25 lisenssimaata, joille myydään pääasiassa lisensioituna laktoosittomuutta ja LGG® maitohappobakteeria.
Kuluttajille lisäarvomaitoja ja premium-voita
Valio tarjoaa kansainvälisille kuluttajamarkkinoille patentoituihin innovaatioihinsa perustuvia tuotteita, jotka ovat ainutlaatuisia maailmassa. Anuga-messuilla esitellään kolme laktoositonta maitojuomaa, jotka tarjoavat lisäarvoa kuluttajille:
Valio kevytmaitojuoma on tarkoitettu laktoosi-intoleranteille kuluttajille ja niille, joilla on erityisen herkkä vatsa. Valion maitojuomasta kaikki laktoosi on poistettu ja osa maidon proteiineista on pilkottu käyttäen Valion patentoitua teknologiaa. Suomessa vastaava tuote on Valio Eila® Raikkaampi.
Proteiinimaitojuoma sisältää 50 % enemmän proteiinia tavalliseen maitoon verrattuna, ja se on tarkoitettu erityisesti aktiiviliikkujille, ikääntyville, kasvaville nuorille sekä painonhallitsijoille. Tuotteessa on samankaltaiset ominaisuudet kuin Suomessa hyvin menestyneessä Valio Plus™ maidossa.
Valio Barista kahvimaito on kehitetty yhteistyössä kahviasiantuntijoiden kanssa. Kahvimaito vaahtoutuu hyvin, ja tuotteen tavallista maitoa korkeampi proteiinitaso ja 2 % rasvapitoisuus tekevät siitä ihanteellisen maidon monenlaisiin kylmiin ja kuumiin juomiin. Vastaava kahvimaito on myynnissä myös Suomessa.
Iskukuumennuksen ansiosta maidot säilyvät huoneenlämmössäkin useita kuukausia ja sopivat siksi vientiin erinomaisen hyvin.
Valion kansainvälinen kuluttajatuotevalikoima sisältää myös suolaamattomat voit. USA:ssa Valio on jo myynyt voita kuluttajille Finlandia® tuotemerkin alla syksystä 2014 alkaen. Tuote löytyy noin 4 000 myymälän valikoimasta premium-voin hyllystä, ja erityisesti itärannikolla Finlandia® voi on lyönyt itsensä hyvin läpi. Puolassa kuluttajat ovat testanneet Valio voita, ja tuote on päihittänyt kilpailijat niin maussa kuin rakenteessakin.
Kuluttajamaitojauheita Aasiaan
Valio esittelee kansainvälisille kuluttajamarkkinoille maailman ensimmäiset täysin liukenevat ja kokonaan laktoosittomat maitojauheet, jotka maistuvat aidolta maidolta.
Kuluttajapakattujen maitojauheiden pääasialliset kohdemarkkinat ovat Lähi-idässä ja Aasiassa, missä nestemäinen maito on tapana valmistaa liukenevasta maitojauheesta. Lähi-idässä ja Aasiassa laktoosi-intoleranssi on todella yleistä ja maidon ravintoaineet ovat olennainen osa paikallista ruokavaliota.