Viime kesänä ja syksynä toteutettu Valio.fi-uudistus, jonka myötä sivustoa voi käyttää kätevästi päätelaitteesta riippumatta, voitti parhaan UX-designin palkinnon digitaalisen median töitä mittaavassa Grand One 2015 -kilpailussa. UX tulee englannin kielen sanoista “User Experience”, käyttäjäkokemussuunnittelu. Termillä viitataan asiakkaiden tarpeista ammentavaan tapaan suunnitella sähköisiä palveluita.
– Paras UX-design -kategorian voittajatyö löytyi yksimielisesti. Työ on oppikirjaesimerkki modernista käyttäjäkokemuksen suunnittelusta. Palvelun kehittäjät tuntevat käyttäjänsä ja palvelun yleisimmät käyttötavat sekä uskaltavat uudistaa ja yksinkertaistaa palvelua, tuomaristo kiittelee.
Tuomariston mielestä valio.fi-uudistus on toteutettu onnistuneesti käyttäjädatan pohjalta jopa rohkeasti ominaisuuksia vähentäen. Positiivista palautetta annettiin myös siitä, että suunnittelutyön tuloksia mitataan aktiivisesti ja esitellyt luvut kertovat onnistumisista. Moderni suunnittelun jälki ja älykkäästi rakennettu sisältö viimeistelevät hiotun kokemuksen.
Valio.fi-palvelua käytetään yhä enemmän älypuhelimilla ja tableteilla
– Haluamme olla edelläkävijä verkkopalveluiden kehityksessä ja tarjota kuluttajalle parhaan mahdollisen digitaalisen kohtaamisen Valion kanssa. Uudistuksella halusimme vastata kuluttajien jatkuvasti kasvavaan, mukana kulkevien päätelaitteiden käyttöön ja onnistuimmekin siinä hienosti. Uudistuksen myötä älypuhelimien ja tablettien käyttö kasvoi 125 % ja kävijämäärät 25 %. On hienoa, että uudistus on vakuuttanut kuluttajien lisäksi myös Grand One -tuomariston, Valion verkkopalvelupäällikkö Meri Härmälä sanoo.
Valio.fi-palvelun reseptiosio uudistui viime kesänä, ja palvelun etusivu, Tuotteet-osio, hyvinvointiosio sekä lastenruoista kertovat sivut seurasivat perässä syksyllä. Palvelu näyttäytyy nyt käyttäjille samanlaisena selailipa sivustoa mobiilisti, tabletilla tai pöytäkoneella. Uudistuksen yhteydessä arvioitiin valio.fi:n eri elementtejä ja parannettiin toimivia ja käytettyjä ominaisuuksia sekä karsittiin niitä osioita, joissa käyttäjiä ei ole ollut tarpeeksi.
Uudistuksen Valiolle suunnitteli palvelumuotoilutoimisto Palmu ja teknisestä toteutuksesta vastasivat Elisa Appelsiini ja SC5.