Viisi Valion hyvinvointia edistävää keksintöä on nimetty maailman parhaiden ruokainnovaatioiden joukkoon maailman suurimmassa ruokainnovaatiota esittelevässä tapahtumassa SIAL:ssa. Valittujen joukossa on muiden muassa Valio ValSa® maitosuolainnovaatio, joka vastaa globaaliin haasteeseen suolan ja sen aiheuttamien terveyshaittojen vähentämiseksi. SIAL Innovation Selection 2016 valitsee kaikkein kiinnostavimmat ruokainnovaatiot maailmalta satojen ehdokkaiden joukosta.
Maailman parhaiden ruokainnovaatioiden joukkoon nimetyt Valion keksinnöt ovat: markkinoiden ensimmäiset täysin liukenevat, laktoosittomat maitojauheet, lasten vähempisokeriset Valio Play® jogurtit, runsaasti rahkaa sisältävä Valio Better™ kevytlevite sekä Valio Polar® 15 juusto ja Valio Oivariini® levite, joissa on vähemmän suolaa mutta silti erinomainen maku Valio ValSa® maitosuolainnovaation ansiosta.
– Erotumme joukosta kekseliäillä konsepteilla, joissa hyvä maku yhdistyy hyvinvoinnin edistämiseen. Valinta SIAL Selection -innovaatioiden joukkoon on merkki siitä, että maailmalla arvostetaan kykyämme kuunnella kuluttajatarpeita ja vastata nouseviin terveyden ja hyvinvoinnin trendeihin uraa uurtavilla keksinnöillä. On harvinaista, että yhdeltä yksittäiseltä yritykseltä tulee näin monta tuotetta valituksi, Valion tuoteryhmistä ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Tuomas Salusjärvi sanoo.
Innovatiiviset kuluttajatuotteet nyt myös kansainvälisille markkinoille
Valio on kuluneen vuoden aikana tuonut Suomessa kauppoihin useita maailmanluokan innovaatioihin pohjautuvia kuluttajatuotteita. Valion patentoimaan keksintöön perustuvat laktoosittomat Valio Eila® tuotteet ovat olleet myynnissä jo vuodesta 2001. Nyt Valio tarjoilee näitä tuotteita myös kansainvälisille kuluttajamarkkinoille. Tuotteet esitellään jälleenmyyjille SIAL-messuilla Pariisissa 16.–20. lokakuuta.
– Uskomme, että innovaatioillemme on kysyntää maailmalla. Olemme vuosikymmeniä vieneet kuluttajatuotteita Suomen lähimarkkinoille ja olleet luotettava kumppani meijeri- ja ruokateollisuudelle kautta maailman. Haemme nyt kumppanuuksia uusilta kuluttajamarkkinoilta. Meillä on 110-vuotinen kokemus meijeriliiketoiminnasta ja innovatiivinen tuotevalikoima, joten meillä on kaikki mahdollisuudet tuottaa lisäarvoa ulkomaisille kumppaneille, Valion kuluttajatuotteiden viennistä vastaava johtaja Paavo Salminen arvioi.
Valio on Suomen suurin elintarvikkeiden viejä noin 30 %:n osuudella. Meijerituotteiden viennissä Valion osuus on 97 %. Valio myy tuotteita ja teknologiaosaamista noin 60 maahan ympäri maailman. Valiolla on kuusi tytäryhtiötä, jotka sijaitsevat Ruotsissa, Tanskassa, Venäjällä, Baltiassa, USA:ssa ja Kiinassa.
Laktoosittomalle osaamiselle kysyntää
Maailmalla arvostetaan erityisesti Valion edelläkävijyyttä laktoosittomissa tuotteissa. Laktoosittomien tuotteiden kysyntä kasvaa globaalisti, kun tietoisuus laktoosi-intoleranssista lisääntyy. New Nutrition Business arvioi vuonna 2012, että laktoosittomien tuotteiden myynti kasvaa Euroopassa 75 % vuoden 2016 loppuun mennessä*.
Valio tuo nyt kansainvälisille kuluttajamarkkinoille markkinoiden ensimmäiset täysin liukunevat, laktoosittomat maitojauheet. Valion kilpailuetu muihin vastaaviin tuotteisiin verrattuna on se, että tuotteet maistuvat oikealta maidolta. Maailmalla maitojauheita käytetään enemmän kuin nestemäistä maitoa.
– Kansainvälisten kuluttajamarkkinoiden näkökulmasta kiinnostavia ovat myös suoliston hyvinvointiin liittyvät Valio Gefilus® tuotteet ja Valio ValSa® maitosuolainnovaation ansiosta vähemmän suolaa sisältävät mutta silti erinomaiselta maistuvat juustot ja levitteet, Paavo Salminen lisää.
– Valion vahvuuksia maailmalla ovat innovatiivisen tuotekehityksen lisäksi suomalainen maito ja jäljitettävä, Valion omissa käsissä oleva toimitusketju maitotilalta kaupan hyllyyn.
*Lähde: Lactose-free dairy; New Nutrition Business 2012