Kuluttajat ja asiakkaat

Asiakkaat arvostavat Valion merkkituotteita, toiminnan luotettavuutta ja yhteistyön ammattitaitoa.

Kuluttajat ja asiakkaat

Kaupan arvostama kumppani

Valion asiakastyytyväisyys niin vähittäiskauppa- kuin food service -asiakkaissakin on tutkitusti toimialan paras (Factum-tutkimus).

Asiakkaat arvostavat Valion merkkituotteita, toiminnan luotettavuutta ja yhteistyön ammattitaitoa. Valion asiakkaita ovat mm. päivittäistavarakaupan ketjut, henkilöstöravintolat, ravintolat, tukut, liikenneasemat, elintarviketeollisuus, ravitsemuspalvelujen tuottajat ja leipomot koko maassa.

Tuotteiden toimitusvarmuus asiakkaille oli vuonna 2015 Suomessa 99,3 %. (99,2 %).

Suomen liikevaihto oli noin 65 % (65 % v.2014) Valio-konsernin vuoden 2015 liikevaihdosta. Suomen liikevaihtoon sisältyy kotimaan myynnin lisäksi maitoraaka-aineen myynti muille valmistajille.

Vähittäiskaupan osuus kotimaan myynnistä (1 116 miljoonaa euroa) oli noin 74 % (n. 73 %), Food service -myynnin osuus (mm. henkilöstöravintolat, julkinen hankinta, tukut, ravintolat, liikenneasemat) n. 14 % (13 %) ja teollisuusmyynnin osuus n. 12 % (n.14 %).

Valio toimittaa tuotteet asiakkaille 85-prosenttisesti kiertävissä, ympäristöystävällisissä ja asiakkaiden työtä säästävissä jakeluyksiköissä. Mahdollisista tuotepuutteista tai -virheistä Valio tiedottaa avoimesti ja nopeasti.

Valio on vuorovaikutuksessa kuluttajan kanssa

Valio vastaa tuotteisiin ja yrityksen toimintaan liittyviin kysymyksiin Valion verkkosivuilla olevan yhteydenottolomakkeen kautta, puhelimitse, Valion Facebook-sivujenavulla sekä Twitterissä.

Laatumittauksessa kuluttajat antoivat Valion kuluttajapalvelulle hyvät arvosanat. Erityisesti arvostettiin palvelun nopeutta, ystävällisyyttä ja asiantuntevuutta.

Valion kuluttajapalvelu vastasi noin 28 300 (32 000) kuluttajakontaktiin vuonna 2015. Yhteydenotot internetin kautta olivat entistäkin suositumpi tapa lähettää viestiä Valiolle.

Kontaktit jakautuivat lähes tasan tuotehuomautusten sekä erilaisten kysymysten, toiveiden ja ideoiden kesken.

Erityisesti kuluttajia kiinnostivat tuotteisiin liittyvät asiat, kuten niiden ainesosat. Kuluttajat antoivat myös paljon ideoita ja toiveita Valion tuotekehitykselle.

Valio palvelee verkossa

Valion verkkopalveluissa käytiin vuonna 2015 yhteensä yli 23 miljoonaa kertaa (18 miljoonaa).

Uutena verkkopalveluna vuonna 2015 avattiin Maito ja Me -lehden verkkopalvelu, joka on Valion omistajayrittäjien ammattisivusto.

Maitotilayrittäjien arkeen voi tutustua: Valiomaitoa-sivustolla

Valio on aktiivinen sosiaalisessa mediassa palvellen kuluttajia. Facebookissa Valio tavoittaa viikossa satoja tuhansia suomalaisia. YouTube on Valion videoviestinnän pääkanava. Valio ja sen omistajayrittäjät ovat vahvasti läsnä myös Twitterissä ja Instagramissa.

Verkossa toimii virtuaalinen markkinatutkimusyhteisö, jonka kanssa ideoidaan, suunnitellaan ja testataan tuotteita.

Vastuullista markkinointiviestintää

Valion arvo "Teemme parasta." ohjaa myös markkinointiviestintää. Se tarkoittaa, että Valio noudattaa Mainostajien liiton julkaisemia kansainvälisiä mainonnan sääntöjä ja ohjeita.

Lisäksi olemme kirjanneet itsellemme neljä eettistä, erityisesti mainonnassa huomioitavaa periaatetta:

1) Totuuden periaate 2) Tasa-arvon periaate 3) Hyvän käytöksen periaate 4) Turvallisuuden periaate

Olemme myös ohjeistaneet, miten Valio ja valiolaiset näkyvät ja toimivat yrityksen nimissä sosiaalisessa mediassa.

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi