Kuluttajat ja asiakkaat

Asiakkaat arvostavat Valion merkkituotteita, toiminnan luotettavuutta ja yhteistyön ammattitaitoa.

Kuluttajat ja asiakkaat

Asiakkaiden arvostama kumppani

Valio oli vähittäiskauppa-asiakkaiden mielestä toimialan paras ja food service -asiakkaiden mielestä toiseksi paras tavarantoimittaja (Factum-tutkimus). Suurkeittiöasiakkaat arvostivat Valion parhaaksi elintarvikeyritykseksi Food Service Feedback –tutkimuksessa.

Asiakkaat arvostavat Valion merkkituotteita, toiminnan luotettavuutta ja yhteistyön ammattitaitoa. Valion asiakkaita ovat mm. päivittäistavarakaupan ketjut, henkilöstöravintolat, ravintolat, tukut, liikenneasemat, elintarviketeollisuus, ravitsemuspalvelujen tuottajat ja leipomot koko maassa.

Tuotteiden toimitusvarmuus asiakkaille oli vuonna 2016 Suomessa 99,1 %. (99,3 %).

Suomen liikevaihto oli noin 64,7 % (65 % v.2015) Valio-konsernin vuoden 2016 liikevaihdosta.

Vähittäiskaupan osuus kotimaan myynnistä (1060 miljoonaa euroa) oli noin 73,3 % (n. 73,6 %), Food service -myynnin osuus (mm. henkilöstöravintolat, julkinen hankinta, tukut, ravintolat, liikenneasemat) n. 14,2 % (n. 13,9 %) ja teollisuusmyynnin osuus n. 6,6 % (n.6,2 %). Lisäksi kotimaan myyntiin sisältyy maitoraaka-aineen myynti muille valmistajille.

Valio toimittaa tuotteet asiakkaille 85-prosenttisesti kiertävissä, ympäristöystävällisissä ja asiakkaiden työtä säästävissä jakeluyksiköissä. Mahdollisista tuotepuutteista tai -virheistä Valio tiedottaa avoimesti ja nopeasti.

Vuorovaikutuksessa kuluttajan kanssa

Valio vastaa tuotteisiin ja yrityksen toimintaan liittyviin kysymyksiin Valion verkkosivuilla olevan yhteydenottolomakkeen kautta, puhelimitse, Valion Facebook-sivujen avulla sekä Twitterissä.

Laatumittauksessa kuluttajat antoivat Valion kuluttajapalvelulle hyvät arvosanat. Erityisesti arvostettiin palvelun nopeutta, ystävällisyyttä ja asiantuntevuutta.

Valion kuluttajapalvelu vastasi noin 25 000 (28 300) kuluttajakontaktiin vuonna 2016. Yhteydenotot internetin kautta olivat entistäkin suositumpi tapa lähettää viestiä Valiolle.

Kontaktit jakautuivat lähes tasan tuotehuomautusten sekä erilaisten kysymysten, toiveiden ja ideoiden kesken.

Erityisesti kuluttajia kiinnostivat tuotteisiin liittyvät asiat, kuten niiden ainesosat. Kuluttajat antoivat myös paljon ideoita ja toiveita Valion tuotekehitykselle.

Valio palvelee verkossa

Valion verkkopalveluissa käytiin vuonna 2016 yhteensä yli 28 miljoonaa kertaa (23 miljoonaa).

Valio on aktiivinen sosiaalisessa mediassa palvellen kuluttajia. Facebookissa Valio tavoittaa viikossa satoja tuhansia suomalaisia. YouTube on Valion videoviestinnän pääkanava. Valio ja sen omistajayrittäjät ovat vahvasti läsnä myös Twitterissä ja Instagramissa.

Verkossa toimii virtuaalinen markkinatutkimusyhteisö, jonka kanssa ideoidaan, suunnitellaan ja testataan tuotteita.

Vastuullista markkinointiviestintää

Valio noudattaa Mainostajien liiton julkaisemia kansainvälisiä mainonnan sääntöjä ja ohjeita. Lisäksi olemme kirjanneet itsellemme neljä eettistä, erityisesti mainonnassa huomioitavaa periaatetta:

1) Totuuden periaate
2) Tasa-arvon periaate
3) Hyvän käytöksen periaate
4) Turvallisuuden periaate

Olemme myös ohjeistaneet, miten Valio ja valiolaiset näkyvät ja toimivat yrityksen nimissä sosiaalisessa mediassa.



Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi