Valio perustettiin 1905 edistämään laatuvoin vientiä.

Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet toimintamme kulmakiviä jo yli sadan vuoden ajan. Tutustu Valion tarinaan.

  • Voiastia eli dritteli

    ...

    Voidrittelin (50,8 kg) valmistus ei ollut yksinkertainen asia. Drittelit koottiin Valion verstaissa. Niiden valkopyökkiset kimmet tuotiin Tanskasta, Saksasta ja Puolasta. Valkopyökkiä käytettiin siksi, että se jätti voihin makua vähemmän kuin muut puulajit. Myös drittelien vanteet olivat tuontitavaraa. Kun valkopyökkiä ei enää saatu, vaihdettiin raaka-aineeksi kuusi.

    Drittelien rinnalla 1950-luvulla siirryttiin pahvilaatikoihin, jotka olivat puolta pienempiä kuin dritteli. Dritteleitä käytettiin 1960-luvulle saakka.

  • Emmental - Sveitsinjuusto

    ...

    Sveitsiä pidettiin hyvän juuston, erityisesti emmentalin, kotimaana. Valion johtokunnan jäsen Otto P. Pehkonen lähetettiinkin vuonna 1912 neljän kuukauden opintomatkalle tutustumaan alppimaan juustonvalmistukseen.

    Tässä vaiheessa Suomessa oli ollut sveitsiläisiä juustomestareita oppia antamassa kymmeniä vuosia. Vuoteen 1914 mennessä heitä oli ollut Suomessa yli sata. Valio kustansi myös kaksi sveitsiläistä juustonvalmistuksen oppikirjaa suomeksi. Kun tuohon aikaan Suomessa toimi meijerien palkkaamina myös tanskalaisia, saksalaisia ja virolaisia juustonvalmistajia, suomalaiset kisällit saivat kaiken kaikkiaan kunnon oppia.

  • AIV-rehua valmistetaan maakuoppaan 1928.

    A.I. Virtasen innovaatiot: AIV-voisuola ja -rehu

    ...

    Helsingin yliopiston ja Teknillisen korkeakoulun biokemian professori A. I. Virtanen (1895–1973) oivalsi happamuuden eli pH-arvon merkityksen biologisissa säilöntäprosesseissa.

    Vuonna 1925 hän kehitti voisuolan parantamaan voin säilyvyyttä ja vuonna 1928 happoliuoksen parantamaan karjarehun laatua. Jälkimmäisestä hän sai Nobelin kemian palkinnon 1945. A. I. Virtanen johti Valion laboratoriota vuodesta 1921 vuoteen 1970, lähes viisikymmentä vuotta.

    AIV-voisuola ja -rehu ovat taloudellisesti merkittäviä keksintöjä. AIV-suolan käyttö edisti suomalaisen voin vientiä ja AIV-liuoksella käsitelty rehu paransi maidon laatua ja makua. Liuoksen patentti ostettiin useaan maahan.

    Happolisäys on yhä ainut hyvä tuorerehun säilöntämenetelmä.

  • Lähes neljätuhatta dritteliä meren pohjassa

    ...

    Valion laboratoriojohtaja A.I. Virtasen ensimmäinen merkittävä keksintö oli AIV-voisuola. Sen avulla pystyttiin poistamaan voissa yleisesti esiintynyt öljyinen maku. Vieläkin tärkeämpää oli, että AIV-suola paransi merkittävästi voin kestävyyttä, mistä Valio sai hyvän kilpailuedun ulkomaankaupassaan.

    Joulukuussa 1930 Valion AIV-suolattu voi joutui todella kovaan testiin, joka syntyi dramaattisissa olosuhteissa. Suomalaiset matkustajalaivat Arcturus ja Oberon törmäsivät toisiinsa Kattegoatissa. Onnettomuudessa hukkui 41 matkustajaa. Meren pohjaan vajosi myös toisessa laivassa ollut voilasti, noin 3 900 voidritteliä, yhteensä 200 000 kiloa.

    Voi ehti olla meren pohjassa vuoden verran, kun vakuutusyhtiö lähestyi A.I. Virtasta kysymällä, kannattaisiko iso lasti nostaa. Virtanen uskoi Valion voihin kuin vuoreen ja vakuutti meren pohjaan varastoidun tuotteen olevan hyvässä kunnossa. Kun voi nostettiin ylös, osoittautui, että Virtanen oli ollut oikeassa. “Siinä oli miljoonat kyseessä ja hyvä hinta saatiin”, keksijä itse kommentoi tapausta.

    Valio Voi on suomalaisten kestosuosikki ›
  • Sodan vaikutus

    ...

    Valion ja osuusmeijerien juustontuonto kärsi suuresti sota-aikana. Talvisodan jälkeen Valio esitti kansanhuoltoministeriöllä, että se voisi ostaa pahimman puutteen poistamiseksi Skandinaviasta voita 3000 dritteliä viikossa. Valuutan puutteeseen vedoten ministeriö ei tähän suostunut. Sen sijaan ministeriöllä ei ollut mitään sitä vastaan, että Ruotsin, Norjan ja Tanskan maanviljelijät tukivat pulaan joutuneita suomalaiskollegoitaan lähettämällä Suomeen lahjavoita. Keväällä ja kesällä 1940 tätä voita tuli yhteensä lähes 27 000 dritteliä, mikä merkittävästi helpotti senhetkistä rasvatilannetta Suomesssa.

    Kun jatkosodan aikana tilanne edelleen vaikeutui, Suomen elintarvikeriippuvuudesta tuli Saksalle keskeinen peukaloruuvi pitää pieni aseveli uskollisena mahdollisimman pitkään: jos Suomi osoitti halua irtaantua sodasta, elintarvikkeiden hanat suljettiin. Kun Suomi mukautu, tuonti alkoi välittömästi.

    Valion toiminta ulkomailla kutistui sotavuosina olemattomiin. Valio sulki Hullin myyntikonttorinsa tarpeettomana, kun vienti Englantiin tyrehtyi. Konttori avattiin uudelleen vasta vuonna 1956 ja siirrettiin vuonna 1964 Lontooseen.

  • Maitolaituri

    ...

    Osuusmeijerit organisoivat maidon kuljetuksen ensin hevosella, myöhemmin kuorma-autolla. Tämän seurauksena maanteiden varsille nousi maitolaiturien verkosto. Vähän ennen elinkaaren loppua vuonna 1970 maitolaitureita oli Suomessa n. 90 000.

    Maitolaituri ei ollut tarpeen ainoastaan maidonkeruuta varten. Se oli – ulkoisesta vaatimattomuudestaan huolimatta – myös kyläyhteisön sosiaalisen toiminnan virittäjä. Hyväkuntoiset maitolaiturit olivat elävän kylän merkki. Silloin kun ne olivat maitotonkkia pullollaan, ne kertoivat kylän vakaasta elämänmenosta, jopa jonkinasteisesta vauraudesta. Maitotili merkitsi kylän taloille säännöllistä rahantuloa.

    Yksinäisellä metsätiellä yllättäen vastaan tullut maitolaituri taas kertoi, että jossain näkymättömissä, korven keskellä, oli maitotila ja sen ylläpitämää ihmiselämää. Tuolloin elettiin maatalous-Suomen kulta-aikaa, agraariunelmaa, jota kesti aina 1960-luvun alkuun saakka.

  • Herajoen meijerin alkuperäinen jogurttiratsastaja.

    Ystävät, herajokelaista!

    ...

    Valion suurimpia menestystarinoita on jogurtti. Iskevä mainoslause 1960-luvulta, “Ystävät, herajokelaista!” kertoi kuluttajille paljon. Vuonna 1967 Herajoelle valmistunut meijeri oli tuolloi Euroopan nykyaikaisin.

    Toki jogurttia oli ollut kaupoissa aikaisemminkin. Muutamat meijerit olivat kokeilleet jogurtin valmistusta jo 1930-luvulla, mutta huonolla menestyksellä. Koska tämä jogurtti oli “naturell”, ilman mausteita ja vietävän hapanta, ei sitä moni ostanut. Kun Valion tuotantojohtaja Eero Horelli teki opintomatkan amerikkalaisiin meijereihin, hän toi matkaltaan tuliaisiksi kaivatun uuden tuotteen – maustetun jogurtin.

    Terveellisyys, raikkaus ja herkullisuus, jonkin verran myös itäinen mystisyys, olivat jogurttibrändin avainsanat. “Ihmeaine, jolla elää satavuotiaaksi”, kirjoitti vakavamieliseksi tiedetty Uusi Suomikin. Suurta suosiota siivitti myös yhteiskunnallinen muutos: maitolaituri-Suomi muuttui vähitellen lähiö-Suomeksi, työnteko kodin ulkopuolella lisääntyi, ja kahden desilitran jogurttipikari toimi kätevänä lounaseväänä. Suomessa jogurtti omaksuttiinkin selkeästi osaksi aamu- ja välipalaa, kun Yhdysvalloissa ja Keski-Euroopassa jogurttia syötiin ennen kaikkea jälkiruokana.

  • Laktoosittomuuden synty

    ...

    Vuonna 1975 Valio päätti jalostaa heran elintarvikekäyttöön. Heran elintarvikekäyttöä varten kehitettiin uusia prosesseja, joista yksi oli laktoosin hydrolyysi eli pilkkominen glukoosiksi ja galaktoosiksi. Heran laktoosin hydrolyysin sivutuotteena kokeiltiin myös maidon laktoosin hydrolyysiä ja kuivattiin hydrolysoitu maito jauheeksi. Kun tätä annettiin testattavaksi laktoosi-intoleranteille, tulokset olivat hyvät. Tutkimusta jatkeettiin ja 1978 aloitettiin koemarkkinointi. Tuote myi hyvin ja HYLA® maitojauhe tuli markkinoille 1980. Pian saatavilla oli ja laaja tuotesarja.

    Matka kohti laktoosittomien tuotteiden menestystä oli monivaiheinen. Väännöt margariiniteollisuutta, EU-säädöksiä ja omaa markkinointiakin vastaan ratkesivat lopulta kun uudenlainen laktoositon maitojuoma, nykyisen Valio Eila® laktoositon maitojuoma, tuli markkinoille. Tuote, johon ei aluksi uskottu, myi miljoonaa litraa kahdessa kuukaudessa. ”Oli mielenkiintoista seurata tuotteen liikkumista kaupoissa. Ensin se löytyi ylähyllyiltä, hetken kuluttua jo keskimmäisiltä hyllyiltä ja lopulta sitä myytiin rullakoista. Ja täysin ilman mainontaa”, maidon laktoosin mekaanisen erottamisen menetelmän, kromatografian, keksinyt Martti Harju muistelee.

    Lue laktoosittomuuden koko tarina ›
  • Olympialaisten muonittaja

    ...

    Vuoden 1980 olympialaiset järjestettiin Moskovassa, ja Valio oli kisojen ainoa ulkomainen maitotaloustuotteiden toimittaja. Kaikkiaan Valio toimitti kisaisännille 890 tonnia maitotuotteita, silloiselta arvoltaan 16,5 miljoonaa markkaa. Voita meni 370 tonnia 10 ja 15 gramman annospaloina. Kevytkermaa kisaisännät tilasivat 245 tonnia. 14 gramman pakkauksina se tarkoitti 17,5 miljoonaa kerta-annosta. Juustoa meni 50 gramman viipalepakkauksissa 175 tonnia sekä jogurttia 1,5 desin pakkauksissa 100 tonnia.

    Juustotoimituksista puolet oli sulatejuustoviipaleita, toinen puoli Edam-, Gouda- ja Polar-juustoja. Jogurttia oli kolmea makua: mansikkaa, metsämarjaa ja hedelmää, yhteensä lähes 700 000 pikaria.

    Valion kisaralli kesti noin kuukauden. Siihen tarvittiin useita kymmeniä autoja, jotka olivat sekä suomalaisia, varsinkin jäähdytysautot, että neuvostoliittolaisia Sovtransavto-kuljetusorganisaation rekkoja. Päivittäin tien päällä oli 5-6 isoa autoa.

    Valio sai kisojen päätyttyä venäjänkielisen kiitossähkeen, joka oli suomennettu seuraavasti: “Kiitämme teitä täsmällisesti järjestetyistä toimituksista ja voin, juuston ja jogurtin hyvästä laadusta, jotka toimititte Olympialaiset-80 varten sekä toivomme tämän kaupan parantavan edelleen keskinäisiä kauppasuhteitamme.”

  • Tutkimuksen etujoukoissa: Valio Gefilus®

    ...

    Valion tutkimusosastolla käynnistyi 1980-luvun puolivälissä maitohappobakteeri-projekti, jossa selvitettiin mahdollisuuksia tuoda Valion teknologista osaamista kuluttajien ulottuville. Valio solmi lisenssisopimuksen Lactobacillus GG -bakteerikannan hyödyntämisestä, ja uudenlainen tuotekehityksen aika alkoi. Ensimmäinen Valio Gefilus® tuote, herajuoma, tuodaan markkinoille maaliskuussa 1990.

    Valio Gefilus® makua ja huolenpitoa >
  • Valio on vastuullinen suomalainen

    ...

    Suomi on elänyt maidosta kautta historian, ja maitotuotteet ovat Suomessa peruselintarvikkeita. Maamme soveltuu maidontuotantoon, sillä kaikkialla Suomessa kasvaa nurmea karjan rehuksi, ja puhdasta juomavettä on riittävästi. Valio pitää huolen suomalaisten maitohuollosta, vastuullisesti.

    Valion yritysvastuun peruspilarit ovat suomalaisen maidontuotannon ylläpitäminen, tuotteiden jäljitettävyys ja turvallisuus, lypsylehmien elinolosuhteiden kehittäminen ja energian ja ympäristön säästäminen. Kohtelemme työntekijöitämme hyvin, ja Valion menestys siirtyy tilityshintana suomalaisille maidontuottajille.

    Valio aloitti yritysvastuuraportoinnin 2000-luvun alussa, suomalaiset kuluttajat ovat valinneet Valion Suomen yhteiskuntavastuullisimmaksi yritykseksi peräti kahtena vuonna.

    Vastuullisuuden periaatteemme ›
  • Valio Akatemia auttaa nuoria

    ...

    Valio Akatemia on uudenlainen ja entistä konkreettisempi tapa tukea lasten ja nuorten liikuntaa ja hyvinvointia. Valio jakaa raha- ja tuotestipendejä sekä tarjoaa ravitsemusstipendejä välipala- ja kokkauskurssien ja ravitsemusvalmennusten muodossa alle 18-vuotiaille. Valio Akatemia haluaa auttaa lapsia ja nuoria kohti tavoitteitaan ja unelmiaan!

    Stipendiä voivat hakea kaikki alle 18-vuotiaat, liikunnasta innostuneet yksilöurheilijat, joukkueet ja koululaiset ympäri Suomen.

    Tätä on Valio Akatemia Tutustu viime vuoden stipendiaatteihin ja heidän toimintaansa ›
  • 1905

    Valion 17 perustajajäsentä

    Lue lisää

    Valion perustamiskokouksessa 4.7.1905 hotelli Fenniassa Helsingissä oli läsnä 21 osuusmeijerin edustajat. Heistä 17 allekirjoitti voinvientiosuusliikkeen perustamisasiakirjan. He olivat:

    • nimismies Hugo Palmroth
    • maanviljelijä J. Seppälä
    • maanviljelijä G. Simolin
    • kartanonvuokraaja Johannes Nyberg
    • maanviljelijä J.A. Heikkilä
    • maanviljelijä Unto Pelkonen
    • agronomi G.I. Blåfield
    • maanviljelijä Heikki Lindroth
    • maanviljelijä Juho Kuhna
    • maanviljelijä J. Kaskinen
    • maanviljelijä J. August Aikkinen
    • maanviljelijä Juho Laitinen
    • maanviljelijä Onni Puhakka
    • maanviljelijä Kalle Sormunen
    • kansakoulunopettaja Vilho Oksanen
    • maanviljelijä Paavo Komu
    • kansakoulunopettaja Erkki Peltonen
  • Valion perustamiskokouksen pöytäkirja
  • Valion pääkonttori Hangossa
  • 1906

    0 dritteliä voita ulkomaille = 0 kiloa

  • 1905

    Valio syntyi laadun valvojaksi

    Lue lisää

    Uuden osuusliikkeen tehtävänä on edistää voin vientiä ja valvoa voin laatua. Mukaan kelpuutetaan vain ensiluokkaista voita valmistavat meijerit. Osuuskunta nimettiin Voinvienti-osuusliike Valio r.l:ksi.

  • 1907

    Voimyymälöitä avataan maan suurimmissa kaupungeissa.

  • Maidon myyntiä on vauhdittanut 1800-luvun lopussa voimaan astunut määräys, joka kielsi pitämästä lehmiä kaupungissa.

  • Jäsenmeijereitä

    • 17 kpl

      1905
    • 80 kpl

      1906
    • 157 kpl

      1910
  • 1904

    Jo puolet kaikista osuusmeijereistä pastöroivat maitoa

    Lue lisää

    Jo 1800-luvun lopulla annettiin erilaisia ohjeita maidon käsittelystä, kuten esimerkiksi se, ettei tuberkuloosiin sairastuneiden lehmien maitoa saa käyttää ihmisten tai eläinten ravinnoksi. Jos maitoa tulee karjasta, jossa oli tavattu tuberkuloosia, pitää kaikki maito käsiteltävä +85 °C ennen käyttöä.

  • Separaattori

    Lue lisää

    Voin teollisen valmistuksen mahdollistava linko on uusi keksintö, jota käytetään maidon eri osien erottamiseen.

    Valio Voi maistuu yhä > Näin Valio Voi sai lisää makua >
  • Voiastia eli dritteli
  • 1909

    Valion toimiala laajenee muihin meijerituotteisiin.

  • 1905 1908

    1905 pääkonttori Hankoon
    1908 toinen konttori Viipuriin.

    Hangosta vietiin voita Englantiin, Viipurista Venäjälle.

  • Valiosta osuustoimintaa tukevan Pellervo-seuran jäsen.
  • 1916

    Valio perustaa Helsinkiin ensimmäisen oman meijerinsä.

  • Voin vienti

    0 dritteliä = n. 0 kiloa voita.

  • Valion voimyymälät aloittavat myös maidon ja juuston myymisen: muuttoliike maaseudulta kaupunkiin on niin voimakas, ettei maidon toimittaminen ovelta ovelle enää vastaa kasvavaan kysyntään.

  • Emmental Valion valikoimiin

    Lue lisää

    Hintasäännöstelyn alainen Valio haluaa pysyä mukana kilpailussa ja aloittaa Emmen-Thalista kotoisin olevan "sveitsinjuuston" valmistuksen.

  • 1915

    Piirtämö De Tren piirrokset erottuvat edukseen ilmoitussivulla ja lehdissä. Topi Vikstedtin ilmoituskuvitus Valiolle vuodelta 1915 lienee Valion ensimmäinen kuvallinen mainos.

  • Valio uskoo Venäjän markkinoiden mahdollisuuksiin ja avaa konttorin Pietariin.

  • Valio kouluttaa juustomestareita

    Lue lisää

    Juuston kysyntä on lisääntynyt siinä määrin, että tarvitsemme juustomestareita. Koska muuta alan koulutusta ei Suomessa ole, koulutamme heitä itse.

  • Valio perustaa oman laboratorion ensimmäisen oman meijerin yhteyteen.

  • Voi on puunjalostustuotteiden jälkeen Suomen tärkein vientiartikkeli.

  • 1925

    AIV-voisuola poistaa voissa yleisesti esiintyneen öljyisen maun ja parantaa merkittävästi tuotteen kestävyyttä.

  • Valion tutkimusosaston johtajaksi nousee Artturi Ilmari Virtanen.

    Virtasen tavoitteena on kehittää maidontuotantoa ja parantaa maidon laatua.

  • 1928

    A.I. Virtanen julkistaa uuden keksinnön, AIV-rehun, jonka ansiosta maitoa voidaan vihdoin tuottaa myös laidunkauden ulkopuolella.

  • Juuston vienti

    1924

    0,5 miljoonaa kiloa

    1925

    2 miljoonaa kiloa.

  • Kotimaan juustomyynti
    0 kg

  • 1925

    Valio tuo oman edamjuuston markkinoille

    Lue lisää

    Valion tähän asti ainoa juusto, Emmental, saa seuraa kun Viipurissa aloitetaan edamjuuston valmistus.

    Syvennä juustotietämystäsi >
  • Valion maitoauto saapuu kaupunkiin

    Lue lisää

    Maitoa myytiin vielä vuosikymmenen alussa kiertävistä kärryistä, mutta kaupungeissa aletaan nähdä jo maitoautojakin.

    Nykyajan maitoautot siirtyivät mobiiliaikaan > Jakeluauton kuljettaja on ammattimies >
  • 0 osuusmeijeriä

  • 1922

    Valion pääkonttori siirtyy Helsinkiin.

  • Maatilalliset mukaan osuuskuntiin

    Lue lisää

    Maitoa tuotetaan pientiloilla ja maitolaitureita on tiheässä. Pitäjän yhteinen osuusmeijeri toimii myös paikkakunnan taloudellisena keskuksena.

  • 1933

    Perinteinen Valio Koskenlaskija® syntyy

    Lue lisää

    Helsingin Kalevankadulla valmistettava Valio Koskenlaskija® on Valion ensimmäinen sulatejuusto. Sitä myydään 250 gramman pahvipakkauksessa, eikä Veikko Emil Sipisen piirtämä tukkilainen ole juuri muuttunut vuosien varrella.

    Valio Koskenlaskija® on pala Suomen historiaa >
  • Kansan uudet suosikkijuustot

    Lue lisää

    Valio tuo markkinoille miedon ja aromikkaan Valio Turunmaa® kermajuuston, ainutlaatuisen makuisen Valio AURA® sinihomejuuston ja maukkaan Valio Viola® sulatejuuston.

    Valio Viola® sopii niin leivälle kuin leivontaan > Valio AURA® sinihomejuuston tarina >
  • Kahviloita ja jäätelöbaareja

    Lue lisää

    Valio avaa useita kahviloita, muun muassa jäätelöbaarin Helsingin Lasipalatsiin. Kahviloiden tehtävänä on mainostaa ja myydä Valio tuotteita.

  • 1938

    Yli 0 kg
    vietyä juustoa.

  • Pingviini-jäätelö markkinoille

    Lue lisää

    Valio ostaa Oy Jäätelö - Glass Ab:n tuotemerkin. Jäätelöä myydään vohvelitötteröissä ja lautasilta Valion maitokaupoissa ja kioskeissa.

  • Noin 0 osuusmeijeriä

  • 1933

    922 000 kg myytyä juustoa kotimaassa

    1938

    2,3 miljoonaa kiloa.

  • Valio Viola® valloittaa sydämet

    Lue lisää

    Levitettävä Valio Viola® sulatejuusto tuli markkinoille 1934. Valio Viola® juuston tunnusmerkkinä ollut Viola-tyttö koristaa pakkauksia vuosikymmenten ajan. Valio Viola® sulatejuustot lanseerattiin Neuvostoliitossa 1956. Venäjällä Viola-tyttö on edelleen käytössä ja tuotevalikoimassa on nykyään sulatejuustojen lisäksi myös tuorejuustoja.

    Valio Venäjä >
  • Pastörointi yleistyy

    Lue lisää

    Kulutusmaidon pastörointi otetaan meijereissä laajempaan käyttöön Maidon lämpökäsittely parantaa säilyvyyttä huomattavasti.

  • 1945

    Nobelin kemianpalkinto A. I. Virtaselle

    Lue lisää

    Valion tutkimuslaboratorion johtaja Artturi Ilmari Virtaselle myönnetään Nobelin kemianpalkinto maatalouden ja ravintokemian keksinnöistä sekä tutkimuksista, erityisesti rehunsäilöntämenetelmästä.

  • Kemian nobelisti, Artturi I. Virtanen
  • Nobel palkintokirja vuodelta 1945
  • 1940

    27 000 dritteliä voita lahjana Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta

  • Tuotanto supistuu

    Lue lisää

    Kymmenettuhannet viljelijäperheet joutuvat jättämään kotitilansa Karjalassa. Myös asekuntoisten miesten rintamapalvelus ja väkirehun tuonnin loppuminen pudottavat tuotantoa merkittävästi.

  • Koskenlaskija® rintamalla

    Lue lisää

    Valio Koskenlaskija® on armeijan “lempijuusto”, koska se on helppo jakaa annoksiksi kenttäolosuhteissa. Puolustusvoimien tarpeet asetetaan sodan aikana etusijalle: maidosta valmistetaan enimmäkseen voita ja sulatejuustoa, joka jaetaan pääosin rintamamiesten ravinnoksi.

  • Sota-ajan maitoannokset

    Lue lisää

    Sodan aikana kaikesta ravinnosta on pulaa, myös maidosta. Aikuisen maitoannos on 3 desilitraa, lasten 6 desilitraa päivässä. Valion ja osuusmeijerien tehtäväksi asetetaan näiden mukaisesti maidon toimittaminen asutuskeskuksiin.

    Valio merkki kertoo suomalaisuudesta >
  • 1949

    Jakelusäännöstely loppuu

    Lue lisää

    Juustoa on varastoissa sodan jälkeen jo liikaa ja sen säännöstely lopetetaan 1.5. Kymmenen vuoden tauon jälkeen juustoa aletaan taas aktiivisesti tarjoamaan vientiin.

  • 1942

    Maitoa ei riitä juuston valmistamiseen

    Lue lisää

    Käytettävissä oleva juusto varataan ensisijaisesti puolustusvoimien käyttöön ja kotirintamalla juusto on jakelusäännösten alaisena. Sotaväessä moni poika maistaa ensimmäisen kerran juustoa.

  • 1953

    Valio Koekeittiö syntyy

    Lue lisää

    Valio aloittaa maitojauheen valmistamisen. Koska tuote on kuluttajille aivan uudenlainen, halutaan sen käyttöä opastaa oman koekeittiön avulla.

    Millainen on nykypäivän Koekeittiö? > Mitä on maitojauhe? >
  • Hevoskyydit vaihtuvat maitoautoihin

    Lue lisää

    Maidon kuljetuksessa tiloilta meijereihin aletaan vähitellen käyttää autoja. Tuttu maitokuski on maitotilojen luottomies, joka tietää kertoa myös kylän tapahtumista.

    Maitoauton kyydissä >
  • 1955

    Valio saa ensimmäisen liikemerkkinsä

    Lue lisää

    Valio täyttää 50-vuotta. Tämän kunniaksi julkaistaan uusi liikemerkki, joka kuvaa tyyliteltyä separaattorin kantta. Symboli sopii erinomaisesti tuotantokeskeiselle yritykselle, sillä voinvalmistus lähti käyntiin juuri 1880-luvulla keksityn separaattorin ansiosta.

  • 1955

    Valio vaihtaa nimeään

    Lue lisää

    Valio perustettiin vuonna 1905 edistämään voin vientiä ja valvomaan vientivoin laatua. Toiminta ja tuotevalikoima laajentuivat alkuvuosikymmenten aikana ja viisikymmenvuotispäivän kunniaksi vanha nimi, Voinvienti-osuusliike Valio r.l., vaihtui uuteen: Valio Meijerien Keskusosuusliikkeeksi.

  • Maidon pakkaaminen alkaa

    Lue lisää

    Maitoa myytiin aiemmin ainoastaan asiakkaiden omiin kannuihin, ja valtaosa kuljetettiin meijeristä kauppaan pystöissä. Valmiiksi pakatun maidon osuus kuitenkin lisääntyy vähitellen, erityisesti kaupungeissa.

  • Pullosta pussin kautta tölkkiin

    Lue lisää

    Maitoa myydään pulloissa, ja pullojen sisällön saattoi päätellä alumiinikorkin väristä: punaisen korkin alla on maitoa, vihreän piimää. Maitoa myydään myös muovisissa pusseissa, mutta kestävämpi ja käytännöllisempi kartonkitölkki syrjäyttää pian muovipussit kokonaan.

  • 1968

    Jogurtti villitsee Suomen

    Lue lisää

    Suomalaiset pääsevät jogurttien makuun kun Herajoella aloitettiin jogurttien valmistus.

    Valiojogurtti® piirtä ajankuvaa >
  • Juustonkulutus
    0,0 kg / henkilö
    vuodessa.

  • 1969

    Saammeko esitellä: kevytmaito!

    Lue lisää

    Kevytmaidon tulo markkinoille muuttaa maidonkäytön. Siitä tulee muutamassa vuodessa Suomen suosituin maito. Kevytmaidon rasvaprosentti on aluksi 2,5 %.

    Maidot kehittyvät edelleen plussa-artikkeli >
  • Uutta suomalaisten ruokapöytiin

    Lue lisää

    Valio aloittaa jogurtin ohella myös muiden hapanmaitotuotteiden valmistuksen. Viilien teollinen tuotanto alkaa, ja kevytkerma ja kahvikerma tulevat markkinoille.

    Valio viilit tarjoavat samettisia makunautintoja >
  • Maitotuotteita kaupunkilaisille

    Lue lisää

    Läheskään kaikilla suomalaisilla ei ole jääkaappia, mutta UHT-tuotteet yleistyvät hyvän säilyvyytensä takia.

  • Suomessa 0 lehmää

  • 1979

    Valio Voimariini® valloittaa suomalaiset

    Lue lisää

    Suomalaisten kestosuosikiksi noussut Valio Voimariini® lanseerataan. Voi-kasviöljyseoksesta valmistettu, pehmeä ja vähemmän rasvaa sisältävä levite tuli markkinoille kun rasvalainsäädäntö muuttui, ja voin ja kasviöljyn yhdistelmän myynti sallittiin. Voimariinissa yhdistyvät voin hyvä maku ja kasviöljyn levitettävyys. Vuoden 2005 alusta Voimariini muuttui Valio Oivariini® nimiseksi rasvojen nimeämistä koskevan EU-säädöksen myötä.

    Valio Oivariini® Herkku maistuu voilta >
  • 1972

    Valio osallistuu ensimmäisen kerran juuston MM-kilpailuihin Wisconsinissa, USAssa.

    Lue lisää

    Valion Emmental® voitti heti pronssia luokassaan 1972 ja saavutti ensimmäisen sijan vuonna 1982. Sen jälkeen Valion Emmentalia® markkinoitiin USAssa: ”America’s number one Swiss Cheese – Finlandia”.

    Valion juustot Yhdysvalloissa: Finlandia Cheese >
  • Valion laboratoriossa kehitetyn nestemäisen äidinmaidonkorvikkeen Tuttelin testausmenetelmä saavutti kansainvälistäkin huomiota 70-luvulla. Nykyään Valio valmistaa lastenruokia Valio Tuuti® ja Valio Onni® tuotemerkeillä.

    Lastenpuuroista ja velleistä vain Valio Onni® tehdään Suomessa >
  • 1978

    Pitäjänmäellä tapahtuu

    Lue lisää

    Valion uusi pääkonttori valmistuu Helsingin Pitäjänmäen meijerin viereen, ja uusiin tiloihin muuttaa myös silloisesta tutkimusosastosta eriytetty tuotekehitysjaosto. Tuotevalikoimaa laajenennetaan tämän jälkeen jopa sadalla tuoretuotteella joka vuosi.

    Laadun takuuna tuotekehitys >
  • Maito pukeutuu kartonkiin

    Lue lisää

    Maitopullot ja -pussit jäävät historiaan kun kartonkinen maitopakkaus vakiinnuttaa paikkansa kauppojen hyllyillä. Pakkausten kuvituksissa näkyvät luonto ja valistus; kuluttajien ympäristötietoisuutta pyritään kasvattamaan teemalla “Älä heitä tyhjää tölkkiä luontoon!”. Signaalivärit selkeytetään pakkauksien yläosiin: kevytmaidon väriksi vakiintui sininen ja kulutusmaidon punainen väri.

  • Suomessa 0 lehmää

  • Kevyempää elämää

    Lue lisää

    Ravinnon sisältämään rasvaan kiinnitetään yhä enemmän huomiota. Valio vastaa kuluttajien toiveisiin tuomalla markkinoille muun muassa kevytviilin, kevytpiimän sekä rasvattoman piimän.

    Valiolla on vahva osaaminen ravitsemuksessa >
  • Juustovalikoima laajenee

    Lue lisää

    Vaikka monet juustosuosikit syntyivät jo 1930-luvulla, juustot siirtyvät leivän päältä herkuttelulautasille vasta nyt. Lempeän aromikas Valio Polar® tuli markkinoille, ja juustoja alettiin myydä palvelutiskeissä.

    Tutustu Valion laajaan juustovalikoimaan >
  • Jogurttia jokaiseen pöytään

    Lue lisää

    1960-luvun loppupuolella lanseerattu Valiojogurtti® ihastutti suomalaiset niin, että tuotantoa laajennettiin. Pian myös jogurttia pakattiin pahvitölkkeihin.

    Valiojogurtti® tarjoaa jokaiselle jotain >
  • 1972

    Maitokauppiaasta maidonjalostajaksi

    Lue lisää

    Valio myy Helsingin keskustan alueella sijaitsevat vähittäismyymälät ja ravintolat Elannolle, ja Elanto puolestaan luopuu meijeritoiminnasta.

  • Käyttöohjeita sarjakuvina

    Lue lisää

    Pakkausten uusi aikakausi on alkanut, ja kartonkipakkausten yleistyessä kuluttajia opastetaan pakkausten avaamisessa muun muassa sarjakuvan keinoin.

  • 1980

    Rakastettu Valio Oltermanni® syntyy

    Lue lisää

    Uutta Valio Oltermanni® kermajuustoa jaetaan lahjana kaikille valiolaisille maidontuottajille Valion 75-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Pirteän keltainen herkku pääsee kauppojen hyllyille jo seuraavana vuonna, ja kermajuustosta tulee yksi Suomen pidetyimmistä koko perheen juustoista.

    Valio Oltermanni® on Suomen suosituin kermajuusto >
  • Ravitsemus vai herkuttelu?

    Lue lisää

    1970-luvulla päätään nostanut ravitsemus- ja rasvakeskustelu tuli jäädäkseen. Valio lanseerasi uusia kevyttuotteita, yhtenä monista Valio Voilevi®. Suomalaiset oppivat vaatimaan herkkuja ja kuluttamaan uutta luksusta: feta, mozzarella ja brie yleistyvät suomalaisissa ruokapöydissä.

    Valio KevytLevi® jatkaa Voilevin tarinaa >
  • Maitotölkit 1980-luvun alussa
  • Suomessa 0 lehmää

  • Valion 120 jäsenosuuskuntaa

    • 0 maidonjalostajaa

    • 0 kauppanesteiden pakkaajaa

    • 0 maitojauheiden valmistajaa

    • 0ravintorasvojen valmistajaa

    • 0juuston valmistajaa

  • Maalaismaisemia ja maitoenergiaa

    Lue lisää

    1980-luvun maitotölkkejä koristavat maalaismaisemat ja tyylitellyt linnut. 1980-luvun loppupuolella lanseerataan yhteispohjoismainen, mieleenpainuvan värikäs MiLK Energy -teema, joka näkyy myös koulujen ruokaloissa.

  • Milk Energy

    Lue lisää

    Valio tekee yhteistyötä maailman kärkijuoksijoihin kuuluvan Ben Johnsonin kanssa Milk Energy -kampanjassa.

    Maitonaama Ben Johnson >
  • Välipalatuotteet tulevat

    Lue lisää

    Uudenlainen välipalakulttuuri nousee. Valio marjakeitot tulevat kauppoihin, ja Pörrö Pesukarhu sekä Masse Majava tutustuttavat lapset Nami Nami -vanukkaisiin.

    Valio Kidius® – helppoa ja terveellistä välipalaa > Valio Onni® puurot ja vellit palasivat markkinoille >
  • 1988

    Nuorison oma maito

    Lue lisää

    Ykkösmaidon toivotaan lisäävän erityisesti nuorison maidonkulutusta. Nimensä mukaisesti prosentin rasvaa sisältävän uutuuden mainonnasta välittyy ajanmukainen nuorisokulttuurin henki.

    50% enemmän proteiinia ja runsaasti kalsiumia sekä D-vitamiinia: Valio Plus >
  • Vihdoinkin vähälaktoosista

    Lue lisää

    Valio lanseeraa joukon HYLA® tuotteita, jotka kääntävät uuden lehden maitotuotteiden historiassa – maito on vihdoin myös laktoosi-intoleranttien ulottuvilla.

  • Mikä LGG®?

    Lue lisää

    LGG® on terveyttä edistävä maitohappobakteeri, niin sanottu probiootti. Se on tutkituin probiootti maailmassa yli 800 julkaistulla tutkimusartikkelilla. Valio käyttää LGG® probioottia Gefilus® tuotteissaan. Valio lisensoi LGG® probioottia kaikkialle maailmaan. Yli 60 maassa kuluttajat voivat nauttia terveellisistä tuotteista, joissa on Valion lisensoimaa LGG® probioottia.

  • 1990

    Kiista ykkösmaidosta

    Lue lisää

    Sellaisestakin asiasta kuin ykkösmaito (rasvaa 1%) kiisteltiin Suomen liittyessä EU:hun. Kun EU:n maitoluokitus ei tuntenut suomalaista ykkösmaitoa, sitä sai kyllä myydä mutta sitä ei saanut kutsua maidoksi. Sama kohtalo tuli ruotsalaisille kaksi- ja kolmeprosenttisille maidoille.

    EU:n luokitus tunsi vain kolme maitolaatua: täysmaito (yli 3,5%), kevytmaito (1,5-1,8%) ja rasvaton maito (alle 0,3%).

    Neuvotteluissa päädyttiin kolmen vuoden siirtymäaikaan. Jo vuonna 1994 pidettiin todennäköisenä, että EU:n maitoluokitusta tultaisiin siirtymäkauden aikana muuttamaan niin, että ykkösmaidon myynti maitona saattoi jatkua. Niin sitten kävikin, ja Valion ykkösmaito on kaupan hyllyillä edelleen.

  • Valiolle uusi liikemerkki

    Lue lisää

    Valio pohtii perinteisen meijeriyrityksen toimintaa ja tulevaisuutta, ja Valio määritellään kansainvälistyväksi tuoreruokayritykseksi. Samalla Valio saa uuden, kolmivärisen liikemerkin, joka viestii graafisine muotoineen tuoreutta, laatua ja edelläkävijyyttä. Värit kuvastavat suomalaista maalaismaisemaa ja Valion juuria.

    Valion logo kertoo suomalaisuudesta >
  • Valiolehmät pääsevät pakkauksiin

    Lue lisää

    Myös maitopakkaukset saavat uudet ilmeet. Pakkauksen yläosassa komeilee uusi liikemerkki, ja alaosa on varattu lehmäaiheelle: kukin maito saa oman lehmänsä.

  • Kansainvälisiä näkymiä

    Lue lisää

    Suomi liittyy Euroopan unioniin vuonna 1995, ja kansainvälistyvä Valio perustaa tytäryritykset Ruotsiin, Baltian maihin ja Kiinaan. Valiolaisia maidontuottajia on huimat 27 500 – melkein 20 000 enemmän kuin tänä päivänä, mutta maidon määrä on pysynyt samana.

  • 1999

    Kotikeittiöiden kestosuosikki syntyy

    Lue lisää

    Valio tuo markkinoille täysin uudenlaisen ruoanvalmistustuotteen: kuluttajat toivoivat maukasta mutta kevyempää vaihtoehtoa kermalle, ja Valio vastaa pyyntöihin kehittämällä ruokakerman.

    Ruokakerma on ruoanlaittajan suosikkituote > Valion ruoanvalmistustuotteilla on helppo olla hyvä kokki >
  • Suomessa 0 lehmää

  • 1994

    Valio vie hyvinvointia Ruotsiin

    Lue lisää

    Valio perustaa tytäryhtiön Valio Sverige Ab ja pyrkii kasvamaan kansainvälisemmäksi toimijaksi. Valion tarkoitus on tarjota ruotsalaisille maukkaita ja laadukkaita tuotteita, jotka valmistetaan suomalaisesta maidosta.

    Valio tarkoittaa Ruotsissa laatua ja puhtautta >
  • 1993

    Luomumaidon makuun

    Lue lisää

    Valio lanseeraa ensimmäiset luomutuotteensa. Ensimmäisenä markkinoille tulee Valio Luomu™ kevytmaito ja sitä seuraavat Valio Luomu™ kuohukerma, Valio A+™ Luomu luonnonjogurtti ja Valio Luomu™ rasvaton piimä.

    Valio Luomu™ - hyvää makua luontoa kunnioittaen >
  • Vain voita voi kutsua voiksi

    Lue lisää

    EU-jäsenyys tuo mukanaan uusia vaatimuksia. Esimerkiksi voi-nimitystä saa käyttää vain silloin, kun tuote sisältää ainoastaan maitorasvaa. Näin Voilevistä tulee Valio KevytLevi® ja Voimariinista Valio Oivariini®.

    Valio Oivariini® – maku, johon muut pyrkivät >
  • Laktoositon vallankumous

    Lue lisää

    Vähälaktoosiset HYLA® tuotteet ovat olleet markkinoilla jo pari vuosikymmentä, kun Valio tuo markkinoille maailman ensimmäisen laktoosittoman maitojuoman, Valio laktoositon™ maitojuoman.

    Valio Laktoositon™ on nykyisin Valio Eila® > Laktoosittomat tuotteet syntyivät vastoinkäymisten kautta > In English: Valio Eila® lactose free technology available for licensing >
  • Kevyttuotteet kiinnostavat

    Lue lisää

    Vähemmän rasvaa sisältävät tuotteet kiinnostavat kuluttajia, joten kevyempi tuotekehitys jatkuu Valiolla kuumeisena. Sen seurauksena Valio lanseeraa maukkaan, 5 % rasvaa sisältävän Valio Polar® juuston. Myös Valio AURA® sinihomejuustosta ilmestyy kevyempi versio.

    Valio Polar® 20 Aromikas on vähärasvainen, mutta maistuva juusto >
  • Suomessa 0 lehmää

  • Valio logo uudistuu

    Lue lisää

    Valion logo saa sinivalkoisen värin. Väreissä ja muodoissa toistuvat edelleen puhdas luonto ja Valion juuret suomalaisella maaseudulla.

    Maidontuottajat rakentavat tulevaisuutta >
  • Maitotölkki tekee hyvää

    Lue lisää

    Valion perusmaitotölkkejä koristavat niin arvostettujen taiteilijoiden lehmäaiheet, nykyrunoilijoiden tuotokset kuin valiolaiset maidontuottajatkin. Tölkeillä tehdään myös paljon hyvää: taideteokset huutokaupataan, ja tuotto lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.

    Tulossa artikkeli >
  • 2005

    Ikinuori satavuotias

    Lue lisää

    Valio täyttää sata vuotta. Vuosisataista taivalta juhlistetaan muun muassa historia-aiheisilla maitopakkauksilla sekä tarkoitusta varten kehitetyllä Valio Finlandia® juustolla. Kampin liikekeskukseen Helsinkiin avataan Valion Baari.

  • 2004

    Terveysvaikutusta taskukoossa

    Lue lisää

    Vuonna 2004 Valio lanseerasi täysin uudenlaiset terveysvaikutteiset, 100 millilitran pulloihin pakatut Valio Gefilus®, Valio Benecol® ja Valio Evolus® tehojuomat.

  • Vastuullinen Valio

    Lue lisää

    Valio aloittaa yritysvastuuraportoinnin. Suomalaiset kuluttajat valitsevat Valion Suomen yhteiskuntavastuullisimmaksi yritykseksi peräti kahtena vuonna.

    Valio kantaa vastuunsa >
  • Trendinä vähähiilihydraattisuus

    Lue lisää

    Vähähiilihydraattinen ruokavaliobuumi tavoittaa Suomen, ja kuluttajien mielenkiinto proteiinipitoisia sisältäviä tuotteita kohtaan kasvaa räjähdysmäisesti. Vastauksena kuluttajien toiveisiin Valio lanseeraa Valio PROfeel® proteiinivälipalat sekä Valio Plus® maidot ja piimän.

    PROfeel® - reilusti proteiinia maukkaassa muodossa > Valio pehmeä rahka ja rahkajuoma – riisuttu valinta >
  • Maitoauto kulkee 24/7, 365 päivää vuodessa.

    Oli joulu, vappu tai juhannus.

    Maitoauton kuljettaja on laatuketjun tärkeä linkki >
  • Valio lisensoi teknologioitaan kansainväliseen käyttöön

    Lue lisää

    Vuonna 1993 Valio teki ensimmäisen lisensointisopimuksensa ulkomaisen yrityksen kanssa. Tuota teknologiaa, LGG® probioottia, on seurannut joukko toinen toistaan edistyksellisempiä teknologioita, kuten laktoositon Valio Zero Lactose™.

    In English: 20 years of Valio Technology Sales >
  • Laktoositon maitojuoma maistuu kaikille

    Lue lisää

    Valio Eila® tuotteet ovat monikäyttöisiä kaikille soveltuvia tuotteita. Ja mikä parasta, erinomaisen makuisia. Syksyllä 2014 Valio Eila® Laktoositon maitojuoma valittiinkin voittajaksi kuluttajille tehdyssä makutestissä.

    Kuluttajatutkimus 2014: Research Insight Finland

    Tutustu laktoosittoman maitojuoman menestystarinaan
  • Maitopakkaukset

    Lue lisää

    2010-luvun maitopakkauksissa nähdään paitsi suomalaisten huippusuunnittelijoiden luomuksia, myös uusi pakkaustyyppi, korkillinen annospakkaus. Maidosta tulee entistä mukaanotettavampi, kun uudet annosmaidot tulevat markkinoille vuonna 2012.

    Näin kierrätät maitopakkauksen >
  • 2012

    Pienimmille vatsoille

    Lue lisää

    Vuonna 2012 Valio lähtee valloittamaan myös perheen pienimpiä vatsoja. Valio Onni® puurot ja vellit valmistetaan tuoreesta suomalaisesta maidosta, ja tuotteet kehitetään yhteistyössä lastenlääkärien kanssa.

    Onni tulee läheltä >
  • Valioryhmä työllistää yli 0 henkilöä

    Katso kuinka Suomi hyötyy Valion menestyksestä >
  • Suomessa 0 lehmää

  • Valio 110 vuotta

    Lue lisää

    Valiolle hyvinvointi on sydämen asia. Valmistamme maukkaat ja laadukkaat tuotteemme puhtaasta suomalaisesta maidosta suurella sydämellä ja 110 vuoden kokemuksella. Nykyisin Valio on Suomen suurin maidonjalostaja:

    • 17 osuuskuntaa – Valioryhmässä 8 osuuskuntaa, joissa n. 7 100 maidontuottajaa
    • Liikevaihto 2 miljardia euroa, kolmannes tulee ulkomailta
    • Tehtaita Suomessa 15, Virossa 2, Venäjällä 1
    • Henkilökuntaa 4 600, josta ulkomailla 1000
    • Maitoa vastaanotetaan n. 1,9 miljardia litraa
  • Digiajan edelläkävijä

    Lue lisää

    Yli satavuotias Valio marssii kunniakkaasti digiajan eturintamassa. Valio on läsnä monipuolisesti eri kanavissa ja valloittaa uudet ympäristöt ensimmäisten joukossa, muun muassa julkaisemalla Suomen ensimmäisen mobikeittokirjan.

    Parhaat reseptit myös Facebookista > Kerromme kuulumisista myös Twitterissä > Jaamme inspiraatiota Instagramissa >

Tuotteet

0 kpl

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi