Valio mehuja Pitäjänmäen mehutehtaalta

Harva tietää, että Pitäjänmäellä, vain muutaman kilometrin päässä Helsingin keskustasta on tehdas, joka valmistaa suomalaisten rakastamia, maukkaita mehuja ja marjakeittoja. Valion mehutehdas, entinen Pitäjänmäen meijeri, on seisonut samoilla sijoilla jo yli 50 vuotta.

Meijeristä mehutehtaaksi

Alun perin mehutehtaan tiloissa toimi oman aikansa Suomen suurin meijeri, Pitäjänmäen meijeri. Sen toiminta alkoi vuonna 1961. Mehujen valmistus Pitäjänmäellä alkoi kymmenen vuotta myöhemmin. Pitäjänmäen meijeri muuttui Helsingin mehutehtaaksi vuonna 1998. Silloin maidon pakkaaminen Helsingissä loppui kokonaan ja Pitäjänmäellä alettiin keskittyä vain mehujen ja marjakeittojen valmistamiseen.

Kari Grandi ja Valio Gefilus® – niistä mehutehdas tunnetaan

Suomalaiset tuntevat hyvin kaikkien janoisten sankarin Kari Grandin. Valio Grandi® mehut olivatkin Valio appelsiinimehupikarien ohella ensimmäisiä mehuja, joita mehutehdas alkoi valmistaa vuonna 1971.

Nykyään Helsingin mehutehdas valmistaa kaikki Valion mehut, marjakeitot ja glögit. Tehtaan valikoimassa on kymmeniä erilaisia ja erimakuisia tuotteita sekä kylmä- että lämminhyllyyn. Tehtaan tunnetuin tuotemerkki on Valio Gefilus®, joka on Suomen johtava kylmähyllystä myytävä mehubrändi.

– Olemme todella ylpeitä marjakeittojemme menestyksestä sekä Valio Gefilus® tuotteista. Marjakeitoissa Valio on suunnannäyttäjä Suomessa. Meillä on myös erityistä osaamista Valio Gefilus® tuotteisiin ja esimerkiksi maidon ja mehun yhdistämiseen liittyen, Helsingin mehutehtaan johtaja Paula Viikari kertoo.

Pitäjänmäeltä tulevat myös raikkaat Valio Hedelmätarha® mehut, mikä näkyy selkeästi myös mehutölkeissä huhtikuusta 2015 alkaen.

– Suomalaiset arvostavat lähellä tuotettua ruokaa, ja Valio Hedelmätarha® tölkeistä näkee ensisilmäyksellä mehun kotimaisen valmistuspaikan, Viikari vahvistaa.

Menestys alkaa ihmisistä

Helsingin mehutehdas valmistaa vuodessa noin 46 miljoonaa litraa mehuja ja marjakeittoja. Suomessa mehujen myynti on ollut viime vuosina laskussa, mutta mehutehtaalla katsotaan reippaasti eteenpäin.

– Aikanaan oli monenlaisia mielipiteitä siitä, pärjääkö vain mehujen valmistamiseen keskittynyt tehdas taloudellisesti. Tehdas on pärjännyt, ja jo 90-luvulla luotiin perusta nykymalliselle mehutuotannolle. Menestyksen takana ovat erittäin onnistuneet tuotteet yhdistettynä vahvaan Valio-brändiin ja osaavaan henkilöstöön, Paula Viikari pohtii.

– Mehutehtaalla on osattu kautta aikojen tehdä vaativiakin tuotteita niin, että tuotekehityksen idea näkyy ja maistuu kuluttajan ruokapöydässä. Talossa on paljon osaamista ja hiljaista tietoa, jota kilpailijoiden on mahdotonta kopioida. 

Huhtikuun 2015 uutuus Valio Hörppy™ on hyvä esimerkki tehtaan osaamisesta. Mehu on matalasti hiilihapotettu, ja siksi aivan uudenlainen tuote Valion valikoimassa. Lisäksi mehuihin on saatu hyvä maku vähemmällä sokerilla.

Helsingin mehutehtaalla työskentelee noin 70 henkilöä erilaisissa tehtävissä. Joukossa on pitkän linjan mehuntekijöitä.

”Tehtaan tulevaisuus on mahdollisuuksia täynnä.”

Tulevaisuus mahdollisuuksia täynnä

Uudistuminen on Helsingin mehutehtaan elinehto, ja siksi esimerkiksi Valio Hörppy™ ja kevään 2015 Valio Hedelmätarha® uudistus ovat tärkeitä.

– Tuotteisto uudistuu toki koko ajan, mutta näin suuria lanseerauksia osuu harvoin samaan ajankohtaan. Pieniä investointeja teemme koko ajan, ja muutamia suurempiakin on haaveissa. Uudistuminen ei rajoitu vain tuotteisiin tai laitteisiin, vaan samalla uudistetaan myös tehdasta ja toimintatapoja, jotta voidaan valmistaa aina vain parempi mehuja ja marjakeittoja kuluttajille, Paula Viikari lupaa.

– Tehtaan tulevaisuus on mahdollisuuksia täynnä!

Työtä pääkaupunkiseudulle

Helsingin mehutehtaan menestys tuo mukanaan hyvää koko pääkaupunkiseudulle. Valio työllistää pääkaupunkiseudulla noin 1 000 ihmistä, kun mukaan lasketaan Helsingin mehutehtaan, varaston, Valion pääkonttorin ja Vantaan sulatejuustolan väki. Lisäksi noin 100 henkilöä hoitaa Valion tuotteiden jakelua pääkaupunkiseudulla.

Valio tulouttaa pääkaupunkiseudulle vuosittain noin 70 miljoonaa euroa palkkojen, verojen ja hankintojen muodossa.

Löydä kauppojen kylmähyllystä pala Helsingin mehutehtaan historiaa

Uudistunut Valio Hedelmätarha® mehuperhe kantaa pakkauksessaan ylpeänä Pitäjänmäen mehutehtaan kuvaa. Tuoteperhe on kasvanut myös kahdella uutuusmaulla, mango ja lempeä omena. Yhteensä Valio Hedelmätarha® makuja on kahdeksan. Tutustu tuoteperheeseen ja sen uudistuneeseen valikoimaan ›


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi