Valio Baltia valmistaa ja myy korkealaatuisia ja rakastettuja maitotuotteita Viron, Latvian ja Liettuan markkinoille. Tuotteet valmistetaan virolaisesta maidosta Valion ainutlaatuisella osaamisella ja yhtiön ”me teemme parasta” -arvoa noudattaen.
– Baltian maissa kuluttajat rakastavat paikallisesti valmistettuja meijerituotteita. Lisäksi he arvostavat hyvää makua, tuoreutta, korkeaa laatua ja sopivaa hintaa. Valio vastaa näihin odotuksiin. Kuluttajien mielestä tuotteemme ovat luotettavien ja niiden maku ja laatu ovat erinomaisia, Valio Baltian markkinoinnista ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Krista Kalbin sanoo.
Valion tuotteita myydään Baltian markkinoilla kahden päätuotemerkin alla. Valio on yritysbrändi ja kattobrändi juustoille. Alma on puolestaan tuotemerkki tuoretuotteille. Alma on yksi johtavista ja parhaiten tunnetuista meijerituotebrändeistä Virossa. Tunnetuimmat Valion juustot Baltian maissa ovat varmasti Valio Atleet ja Valio Forte.
– Olemme markkinajohtajia monissa tuoretuotteissa, kuten jogurteissa, maidoissa ja kermoissa. Panostamme myös uutuuksiin. Viime vuosina olemme tuoneet myyntiin esimerkiksi Alma jogurttismoothiet, Alma Muah! herkuttelujogurtit sekä Valio Atleet Cheddar voileipäjuuston, Krista Kalbin kertoo.
Valiolla on pitkä historia Baltiassa. Valio Eesti AS perustettiin vuonna 1992 myynti- ja markkinointitoimistoksi. Nykyään Valio Baltia on edustettuna kaikissa Baltian maissa, siis Virossa, Latviassa ja Liettuassa.
Tuotanto on keskitetty Viroon, missä Valiolla on kaksi tehdasta. Tuoretuotteet, kuten maito, jogurtit, rahkat, kermat, kefiirit ja raejuusto, valmistetaan Laevan meijerissa Keski-Virossa lähellä Tartoa. Juustoa valmistaa Võrun juustola Etelä-Virossa. Lisäksi Valiolla on myyntiyksiköt Riiassa Latviassa ja Kaunaksessa Liettuassa.
Valio Baltia on kasvanut vuosien saatossa ja saavuttanut tärkeämmän aseman paikallisilla meijerimarkkinoilla. Tällä hetkellä Valio on suurin raakamaidon ostaja Virossa. Maito Valion virolaisiin tehtaisiin kerätään keski- ja etelävirolaisilta maitotiloilta, joiden etäisyys tehtaisiin on enimmillään 100 kilometriä.
– Tavoitteenamme on olla Viron johtava meijeriyhtiö ja kehittää ja myydä puhtaasta virolaisesta maidosta valmistettuja, korkealaatuisia tuotteita, jotka tarjoavat parhaat makuelämykset kuluttajille, Valio Baltian toimitusjohtaja Maido Solovjov kiteyttää.
Valio Baltia on kasvanut vuosien saatossa ja saavuttanut tärkeämmän aseman paikallisilla meijerimarkkinoilla.
Valio Baltian vahva paikallinen asema on tulosta korkealaatuisista tuotteista sekä jatkuvasta kehittämisestä, siis investoinneista tehtaisiin, ihmisiin ja tuotemerkkeihin. Kehitystyö on auttanut saavuttamaan paikallisten ihmisten hyväksynnän ja luottamuksen.
– Teemme kovasti töitä ja kuuntelemme kuluttajia voidaksemme tarjota heille korkealaatuisia ja maukkaita tuotteita. Valio Baltia toimii vastuullisesti ja pitää huolta työntekijöistään, ympäristöstä ja yhteiskunnasta yleisesti. Nämä periaatteet ohjaavat koko Valio-konsernin toimintaa, Solovjov täsmentää.
Jatkuva kehitystyö on tärkeää, sillä Baltian markkinat ovat pienet, hintaherkät ja todella kilpaillut. Kilpailu on kovaa erityisesti Virossa, missä kuusi isompaa ja useat pienemmät paikalliset meijerit sekä tuodut maitotuotteet kilpailevat 1,3 miljoonasta kuluttajasta.
– Baltian maitomarkkinat ovat erittäin kehittyneet ja tuotevalikoima on Pohjoismaiden tapaan laaja moniin Euroopan maihin verrattuna. Siksi panostamme paikallisten markkinoiden lisäksi vahvasti vientiin. Vientimarkkinoita on esimerkiksi Italiassa, Kreikassa ja Yhdysvalloissa, Solovjov kertoo.