Maitoauton kuljettaja on laatuketjun tärkeä lenkki

Maitoauton kuljettaja on laatuketjun tärkeä lenkki

Maitoautossa istuu niin korkealla, että maisemat avautuvat ihan eri tavalla kuin monissa muissa kulkupeleissä. Se auttaa, kun kuljettaa kallista lastia pitkin mutkaisia hiekkateitä ja poikkeaa maatilojen toisinaan kovin ahtaisiinkin pihoihin. Tänään maitoautoa Virolahdella kuljettaa Tomi Roimola. Hän vaihtaa veljensä Jukan kanssa vuoroa puolilta päivin. Jukan päivä on alkanut jo aamuyöstä. Roimolan perheen perinteet maidon kuljetuksessa ulottuvat vuoteen 1954, jolloin isä Roimola hankki perheen ensimmäisen maitoauton.

Maitoauto on tehokkaassa käytössä 365 päivää vuodessa ja seitsemän päivää viikossa. Se lepää vain vähän, ja silloin autoa huolletaan.

– Minun ja Jukan lisäksi autoamme ajaa vakituisesti kaksi työntekijää, Tomi Roimola kertoo.

Lähdemme kolmen tunnin kierrokselle Virolahden maaseudulle. Yksitoista tilaa odottaa tankkien tyhjennystä ennen iltalypsyä. Jokaisella tilalla käydään joka toinen päivä. Maitoauto noudattaa tiukkaa aikataulua, jotta tilojen tankit ovat ajallaan tyhjät ja maito meijerissä jatkojalostusta varten.

Katkeamaton kylmäketju on ehdoton

Mutkaisilla pikkuteillä ajaminen on taitolaji. Kesällä näkyvyyttä haittaavat puut täydessä lehdessään, talvella on usein liukasta. Maitoauton kuljettajalla on myös tärkeä rooli osana valiolaista maidon laatuketjua.

"Maidon laatu tarkastetaan monta kertaa ennen kuorman purkamista meijeriin."

– Aina ensimmäiseksi katsomme tilatankin lämpötilan. Sitten tarkastamme maidon aistinvaraisesti, siis haistamme tankissa olevasta luukusta, onko kaikki ok. Vain oikeanlämpöinen maito pumpataan maitoautoon, Tomi Roimola selvittää.

Maidon lämpötilan tulee olla alle kuusi astetta. Jos maitoauto käy tilalla juuri lypsyn jälkeen, saa maito olla hetkellisesti lämpimämpää. Yli kymmenasteista maitoa ei kuitenkaan koskaan oteta kyytiin. Useimmiten maidon lämpötila on tilatankeissa noin kolme astetta. Sellaisena se säilyy maitoauton kyydissä meijeriin asti. Katkeamaton kylmäketju on laatumaidon a ja o.

– Aistinvaraisessa tarkastelussa ilmenee ani harvoin ongelmia. Jos jotakin on, se yleensä liittyy tankin hajoamiseen. Maitotilalliset tarkastavat maidon tilannetta tankissa säännöllisesti, Roimola sanoo.

– Jokaisesta kuormasta kerätään näyte, joka tutkitaan meijerissä. Kuljettaja tekee myös ennen kuorman purkua antibioottitestin. Maidon laatu tarkastetaan siis monta kertaa ennen meijeriin päätymistä, Roimola vahvistaa.

Tomi Roimola ottaa jokaisesta tankista myös pipettinäytteen. Pipettinäytteen avulla maito voidaan jäljittää tarvittaessa yksittäiselle tilalle asti.

Valio järjestää kaikille uusille kuljettajille koulutuksen laaduntarkkailuun. Vanhatkin kuljettajat käyvät kertauskoulutuksessa joka vuosi. Kaikilla maitoauton kuljettajilla on hygieniapassi.

Ekoajolla energiansäästöön

Maitoauton kuljettajan työpaikka on lähellä luontoa. On luonnollista, että silloin miettii myös oman työnsä vaikutuksia ympäristöön. Tomi Roimolalle se näyttää olevan erityisen tärkeä asia.

– Kun reitit ovat tutut, on ajo helppo nuotittaa ja rullata sopivissa kohdissa. Taloudellisella ajolla säästää huomattavasti polttoainetta, ja se taas vähentää päästöjä. Ja onhan ennakoiva ajotapa myös stressittömämpi, Tomi Roimola toteaa.

Myös suunnittelemalla keräilyreitit järkevästi säästetään energiaa. Pienillä tiloilla kannattaa esimerkiksi käydä mahdollisuuksien mukaan ensin, jotta kuorma pysyy pidempään kevyenä.

– Valion kuljetussuunnittelijat pohtivat reitit, ja me kuljettajat tarjoamme paikallistuntemusta. Lisäksi esimerkiksi rengaspaine vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Rengaspaineen seurantaan on autossa oma järjestelmä, joka huomauttaa automaattisesti, jos paine laskee liian alhaiseksi, Roimola lisää.

Roimolan veljesten autoyhtymä on saanut tunnustusta ympäristöasioiden huomioimisesta, kun yhtiö valittiin SKAL:n vuoden 2008 kuljetusyritykseksi.

Maitoautoilu on elämäntapa

Tomi Roimola tekee työtään varmoin ottein. Maidon pumppaus tilatankista autoon vie muutaman minuutin. Silloin ehtii vaihtaa kuulumiset isäntien ja emäntien kanssa. Virolahtelaisten tilallisten huolena on nyt kuivuus. Vettä saisi tulla, jotta heinä kasvaisi ja rehua päästäisiin tekemään.

– Tässä työssä on monia puolia. Yrittäjänä saa tehdä kaikenlaista. Veljeni Jukan kanssa meillä on sellainen työnjako, että minä teen paperityöt, Tomi Roimola kertoo.

– Vuorotyö on tietysti myös rankkaa. Ajamme kaikki kaikkia vuoroja tasaisesti. Ja liikuntaakin tässä keräilytyössä saa.

Tomin vapaa-aikakin kuluu osin maitoautoilun merkeissä, sillä hän on mukana alan järjestötyössä. Lisäksi hän osallistuu Valiolla käynnissä olevan hankkeeseen, jossa uudistetaan keräilyautojen mittajärjestelmä.

– Kokoonnumme myös säännöllisesti muiden kuljetusyrittäjien kanssa. Se on sellaista hengenluomista. Uskomme, että yhteistyössä on voimaa tälläkin alalla, Tomi Roimola pohtii.

Roimolan maitoauton päivän toinen keräilykierros on pulkassa. Maito pumpataan pysähdyspaikalla perävaunuun, ja puolen tunnin päästä Tomi jatkaa uudelle kierrokselle kohti Vaalimaata. Sen jälkeen 35 000 maitolitraa matkaavat Valion Riihimäen meijeriin. Päivän päätteeksi maitoauton mittarissa on noin 600 ajettua kilometriä.

 

 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi