Valiojogurtti® 50 vuotta: näin syntyi suomalaisten suosikkijogurtti

Suomalaisista tuli jogurttikansaa 1960-luvun lopussa, kun kauppoihin saapui aivan uudenlainen tuote: hedelmillä, marjoilla ja sokerilla maustettu jogurtti. Riihimäen meijerissä vuodesta 1968 lähtien valmistettu Valiojogurtti® on maistunut suomalaisille jo puolen vuosisadan ajan.

Tuliainen Amerikasta

Maustettu jogurtti päätyi Valion tuotevalikoimaan kaukomatkan kautta. Riihimäellä rakennettiin uutta meijeriä Herajoelle ja tuotantorakennukseen varattiin tilaa uuden erikoistuotteen valmistukseen. Uutuustuotteeksi valikoitui jogurtti, kun tuolloinen tuotantojohtaja Eero Horelli toi pitkältä Amerikan-matkaltaan tuliaisiksi idean täysin uudenlaisesta tuotteesta: marjoilla, hedelmillä ja sokerilla maustetun jogurtin.

Suomessa oli kokeiltu jogurtin valmistamista jo 1930-luvulla, tosin huonolla menestyksellä. Happaman makuinen maustamaton jogurtti ei alkuvuosinaan maistunut kuluttajille. Toisin kävi maustetun jogurtin kanssa, josta tuli hittituote heti ensimmäisinä myyntivuosina. Pian myös muut Valioryhmän osuusmeijerit alkoivat valmistamaan maustettua jogurttia.

Suosikkimaut pysyneet samoina

Alussa Valio valmisti jogurttia neljässä maussa: ananaksen, mustikan ja mansikan makuisena sekä maustamattomana. Jogurtin suosion myötä uusien makujen kehittäminen aloitettiin pian ja kauppoihin saapui muun muassa ikisuosikki hedelmäpommi. Alkuvuosien mauista sekä hedelmäpommi että mansikka ovat edelleen kolmen suosituimman jogurtin joukossa. Niiden rinnalla suomalaisille maistuu erityisen hyvin myös banaanijogurtti.

Valiojogurtin mauissa ovat aina olleet pääosassa hedelmät ja marjat. Niiden lisäksi mukaan on tuotu mausteita, kuten vaniljaa, kanelia ja kardemummaa. Kausimauissa on nähty villimpiäkin makuja, kuten rommipommi, limettipiiras ja porkkanakakku. Syksyllä 2018 Valiojogurtti® hyppää vielä astetta eksoottisempien makujen maailmaan, kun mangolta, papaijalta, passionhedelmältä ja sitruunaruoholta maistuva kausimaku Thaimaa saapuu kauppoihin. Se on ensimmäinen Makuja maailmalta -sarjan jogurteista, joihin on haettu inspiraatiota eri maiden keittiöistä ja ruokakulttuureista.

Ratsumies ja valssi

Valiojogurtti® tunnetaan paitsi sen ainutlaatuisesta mausta, myös mieleenpainuvasta mainonnasta. Ensimmäiset mainokset keskittyivät esittelemään jogurttia terveellisenä ja elinvoimaa tuovana tuotteena. Idea saatiin Valitut Palojen käännösartikkelista, jossa kerrottiin kaukasialaisten jogurtin syönnistä ja poikkeuksellisesta pitkäikäisyydestä. Lehti kuvasi artikkelissaan jogurttia värikkäin sanankääntein muun muassa ”yhtenä nopeimmin kehittyvistä, helppokäyttöisistä ravintovalmisteista”, jonka ”piilevän voiman avulla ihmisestä voi tulla komea kuin filmisankari tai teräkuntoinen kuin urheilija”.

Jogurtin ilosanoman sanansaattajaksi valittiin kaukasialaista pitkäikäisyyttä edustava teräsvaarihahmo, joka ratsastaa valkealla hevosella sumusta toivottaen terveyttä ja pitkää ikää. Idea ratsumiehestä syntyi Levyraadin perustajana tunnetuksi tulleen Jaakko Jahnukaisen kynästä. Ratsumiehenä esiintyi tunnettu jazz-rumpali Osmo ”Ossi” Aalto, joka nousi satulaan ja ratsasti suomalaisten olohuoneisiin kerran jos toisenkin.

Ratsumiehen rinnalla suosikkijogurtti muistetaan Kim Kuusen vuonna 1978 säveltämästä Valiojogurtti® valssista, joka on yksi Suomen tunnetuimmista mainosmusiikeista. Sen haikean kauniit tahdit vievät monet lapsuuden ja nuoruuden muistoihin. Juhlavuoden kunniaksi valssista on tehty uusi versio. Kauriinmetsästäjien Yks on jääny mieleen -kappaleen voit kuunnella alta. Musiikkivideon inspiraationa on toiminut vanha Valiojogurtti® mainos Haaveilua.

Ruoka Lue lisää ihmisistä ja ilmiöistä ruokapöydän ympäriltä ›

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi