Diabeteksen ruokavaliohoito

Diabeetikoille suositellaan samaa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota, joka on hyväksi kaikkien terveydelle. Terveellisen ruokavalion ohella painonhallinta, liikunta, uni sekä tupakoimattomuus ovat tärkeitä tekijöitä diabetesriskin hallinnassa.

Tyypin 2 diabeteksen ruokavaliohoito

Diabeteksen ruokavaliohoidon tavoitteena on edistää diabeetikon terveyttä ja hyvinvointia sekä pitää verensokeritasot mahdollisimman normaalina. Tasapainoisesti koostettu ja sopivasti energiaa sisältävä ruokavalio edistää diabeetikon painonhallintaa. Lisäksi sen avulla voidaan hoitaa kohonnutta verenpainetta ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöitä sekä ehkäistä diabetekseen liittyviä lisäsairauksia.

Säännöllinen ateriarytmi helpottaa hoitoa

Säännöllinen ateriarytmi auttaa diabeetikkoa hallitsemaan ruokailun jälkeisiä verensokerin muutoksia sekä sovittamaan yhteen ruokailut ja mahdollisen lääkityksen. Aamupalan, lounaan ja päivällisen lisäksi voi syödä tarpeen mukaan 1-3 välipalaa. Painonhallintakin helpottuu, kun ruokailukerrat jakautuvat tasaisesti pitkin päivää ja ruokamäärät pysyvät kohtuullisina.

Diabeetikon ruokavalio

Diabeteksen ehkäisyyn ja hoitoon suositeltava ruoka on käytännössä samaa, jota suositellaan koko väestölle. Suositeltava ruokavalio vaikuttaa edullisesti terveyteen ja sopii hyvin koko perheelle. Diabeetikon päivittäinen ruokavalio koostuu tutuista ja tavallisista ruoka-aineista. Nykyisten hoitomenetelmien ansiosta diabeetikko voi koota ruokavalionsa oman makunsa mukaan, yksilöllisesti ja joustavasti. Erityiselintarvikkeiden käyttö ei yleensä ole tarpeen.

Diabeetikon arjen suositeltavat ruokavalinnat

  • Kasviksia, hedelmiä ja marjoja runsaasti eli noin puoli kiloa päivässä.
  • Täysipainoisen aterian osaksi perunaa, tummaa pastaa tai täysjyväriisiä
  • Täysjyväviljavalmisteita lähes joka aterialle
  • Ruokajuomaksi rasvatonta tai vähärasvaista (max. 1% rasvaa) maitoa tai piimää, janoon vettä
  • Kasviöljyä sisältävää rasvaa leivälle, leivontaan ja ruoanvalmistukseen ja öljyä salaatinkastikkeeksi
  • Kalaa vähintään kahdesti viikossa eri kalalajeja vaihdellen
  • Lihaa ja lihavalmisteita vähärasvaisena vaihtoehtona
  • Sokeria sisältäviä tuotteita vain harkiten
  • Suolaa korkeintaan 5 grammaa päivässä

Energiansaanti tasapainoon

Tyypin 2 diabeetikolla laihduttaminen voi olla ensimmäinen hoitokeino. Myös tyypin 1 diabeetikolla painon pitäminen sopivana on tärkeää, vaikka ensimmäinen hoitokeino on aina insuliinihoito. Normaalipainon ylläpitämiseksi energian saannin ja kulutuksen tulee olla tasapainossa. Energiantarve on yksilöllistä, ja se vaihtelee muun muassa sukupuolen, iän, kehon koon ja -koostumuksen, liikunnan määrän ja työn raskauden mukaan.

Sydänmerkki helpottaa valintoja

Elintarvikkeen pakkausmerkinnät antavat tarpeellista tietoa tuotteen valmistusaineista sekä energia- ja ravintoainesisällöstä. Siksi niihin perehtyminen kannattaa. Suositeltavien valintojen tekemistä helpottaa lisäksi lähes 600 elintarvikkeesta löytyvä Sydänmerkki. Sydänmerkki osoittaa, että elintarvike on omassa tuoteryhmässään parempi valinta esim. rasvan laadun ja määrän, kuitupitoisuuden, lisätyn sokerin sekä suolan määrän suhteen.

Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen. Lisätietoja ›