UniCafe siirtyi kokonaan Valio Luomu ™ maitoon ravintoloissaan – luomuruoan käytön kasvuvauhti kiihtyy Suomessa

Pääkaupunkiseudun suurin opiskelijaravintola, Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan omistama UniCafe siirtyi vuoden 2018 alussa tarjoamaan ravintoloissaan vain Valio Luomu™ maitoa. Valio Luomu™ tuotteiden raaka-aineet tulevat tiloilta, jotka toimivat ekologisten periaatteiden mukaisesti luontoa kunnioittaen. Jo yli miljoona suomalaista käyttää luomutuotteita viikoittain tai useammin.

– Luomu on meille tärkeä osa vastuullista toimintaa. UniCafen omistajat eli Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan jäsenet ovat asettaneet vastuullisuuden tärkeäksi hankintakriteeriksi. UniCafe valittiin viime lokakuussa jo kolmannen kerran voittajaksi Suuri yksityinen toimija -sarjassa luomun Suomen mestaruuskisoissa, joissa palkitaan eniten luomua tarjoavat yksityiset ja julkiset toimijat, HYY Yhtymän ravintolatoiminnan liiketoimintajohtaja Marika Risku sanoo.

Maito on UniCafessa suosittu ruokajuoma, jonka volyymi on suuri, joten sen vaihtaminen luomuksi on mielekäs ja vaikuttava tapa toteuttaa vastuullisuutta. Helsingin yliopistoon tulee opiskelijoita kaikkialta Suomesta. UniCafe tarjoaa opiskelijaystävälliseen hintaan monipuolista ruokaa, jossa erilaiset paikalliset makumieltymykset ja uudet trendit yhdistyvät sopivalla tavalla. 1.1. alkaen UniCafe alkoi tarjota yksinomaan Valio Luomu™ maitoa.

Luomun käyttö arkipäiväistyy ja lisääntyy

– Luomuruoan suosio kasvaa Suomessa. Kasvuluvut ovat muiden pohjoismaiden tasolla, vaikka luomuruoan osuus ruokakaupan markkinasta on Suomessa vielä paljon muita pohjoismaita vähäisempi. Valiolla on Suomen laajin luomutuotevalikoima, jolla vastaamme suomalaisten kasvavaan kiinnostukseen luomuruokaa kohtaan, Valion kategoriapäällikkö Mirva Tollet sanoo.

Pro Luomu -yhdistyksen toteuttaman Luomun kuluttajabarometrin mukaan suomalaisten luomukuluttajien joukko on laajentunut vuosina 2015–2017. Luomun käyttäjiä on aiempaa tasaisemmin eri väestöryhmissä. Yli puolet suomalaisista käyttää luomutuotteita säännöllisesti vähintään kerran kuussa ja 28 % eli yli miljoona suomalaista käyttää luomutuotteita jo viikoittain tai useammin. Tärkeimpiä syitä valita luomutuotteet ovat niiden puhtaus, hyvä maku, terveellisyys, ympäristöystävällisyys ja eläinten hyvinvointi.

– Lähes yhdeksän kymmenestä ostaa luomutuotteensa päivittäistavarakaupasta. Luomun aktiivikäyttäjät etsivät samalla tavalla helppoja, käteviä ja nopeita ratkaisuja kuin muutkin kuluttajat, Tollet kertoo.

Valio on kuluneen vuoden aikana lanseerannut luomutuotteita moniin eri kategorioihin. Myös olemassa olevien tuotteiden kasvanut kysyntä on siivittänyt Valion luomutuotteiston reiluun 20 % kasvuun volyymissa mitattuna.

Valion käyttövalmiiden luomutuotteiden valikoima kasvaa. Valio Luomu™ raejuusto on ensimmäinen suomalaisesta luomumaidosta valittu raejuusto, joka sopii moneen käyttötarkoitukseen. Valio Luomu™ puolukka- ja omenapuurot saavat makeutensa vain hedelmien ja marjojen omista sokereista ja sisältävät luomutäysjyväviljaa. Käyttövalmis puuro on helppo nauttia suoraan pakkauksesta, joka pysyy siistinä kätevän kierrekorkin ansiosta. Uusia luomutuotteita ovat myös laktoositon Valio Luomu ™ raejuusto sekä Valio Luomu ™ tuoremozzarellapallot ja -viipaleet. Nämä uutuudet ovat jo kaupoissa. Valio jatkaa uusien luomutuotteiden kehittämistä kuluttajia kuunnellen ja tuo niitä markkinoille läpi vuoden.

Luomussa kasvien viljelyssä, eläinten kasvatuksessa ja elintarvikkeiden valmistuksessa suositaan luonnon omia menetelmiä niin paljon kuin mahdollista. Suomalaiset viranomaiset valvovat luomuehtojen noudattamista tekemällä vuositarkastuksia tiloille. Valvonta kattaa koko tuotantoketjun pellolta pakkauksiin. Tuotantoa ja valmistusta säätelee EU:n luomuasetus.

Lue lisää:

Tietoa Valio Luomu™ tuotteista

Pro Luomu -yhdistyksen toteuttama luomun kuluttajabarometri 2017 


Energiatarpeesi