Mitä suola on ja paljonko suolaa saisi syödä?

Ruokasuola on kemialliselta koostumukseltaan lähes kokonaan natriumin ja kloridin yhdistettä natriumkloridia, NaCl. Sekä lapset että aikuiset saavat ruokavaliostaan liikaa suolaa suositeltuun nähden. Jos ruokavalio sisältää runsaasti suolaa ja sitä kautta natriumia, kohottaa ylimääräinen ruokavaliosta saatu natrium verenpainetta.

Mitä tavallinen ruokasuola ja natriumkloridi ovat?

Tavallinen ruokasuola on lähes kokonaan (96-98 %) natriumkloridia, NaCl. Ruokasuola valmistetaan yleensä maanalaisista suolaesiintymistä louhitusta suolasta, josta poistetaan epäpuhtaudet ja suola jauhetaan hienoksi. Ruokasuola sisältää natriumkloridin lisäksi jonkin verran kalium- ja magnesiumsuoloja sekä pieniä määriä kalsiumia. Ruokasuolaan lisätään jodia tämän kivennäisaineen riittävän saannin turvaamiseksi ja struuman eli kilpirauhasen liikakasvun ehkäisemiseksi.

Eroaako merisuola tavallisesta ruokasuolasta?

Merisuola vastaa kemialliselta koostumukseltaan ruokasuolaa eli se on lähes kokonaan natriumkloridia. Muiden suolojen, kuten kalium-, kalsium ja magnesiumsuolojen pitoisuudet ovat merisuolassa niin pieniä, ettei niillä ole merkitystä terveyden kannalta. Merisuola sisältää luonnostaan myös hieman jodia, mutta käyttömäärät huomioiden sillä ei ole merkitystä jodin saannin kannalta. Esimerkiksi lasillisessa maitoa (2 dl) on saman verran jodia kuin n. 50 g:ssa merisuolaa.

Mitä sitten ovat vuorisuola, ruususuola, himalajansuola ja kristallisuola?

Vuorisuolaksi kutsutaan kallioperästä louhittavaa suolaa. Tähän ryhmään kuuluvat mm. ruususuola, intiaanisuola ja kristallisuola. Myös näissä suoloissa on natriumkloridia on n. 95%. Tämäntyyppisissä suolatuotteissa on pieniä määriä lukuisia eri kivennäisaineita, sekä hyödyllisiä että haitallisia. Pitoisuudet ovat kuitenkin niin pieniä, ettei niillä ole ravitsemuksellista merkitystä, koska suolan käyttömäärät ovat niin vähäisiä. Huomattavaa on myös, että näistä erikoissuoloista ei myöskään saada merkittäviä määriä jodia.

Onko yrttisuola terveellisempää?

Yrttisuolat ovat erilaisten yrttien ja suolan seoksia. Useimmissa tuotteissa yrttien määrä on kuitenkin pieni ja natriumkloridia on 85-95%. Yrttisuolojen terveysvaikutukset eivät näin ollen eroa tavallisesta ruokasuolasta.

Maito sisältää luontaisesti suolaa

Maitoon ei lisätä suolaa, vaan esimerkiksi maitopakkaukseen merkitty suolapitoisuus johtuu yksinomaan maidon luontaisesta natriumista. Maitolasillinen (2 dl) sisältää suolaa 0,2 g. Maito sisältää luontaisesti myös muita mineraaleja.

Valio ValSa® maitosuola koostuu maidon luontaisista mineraaleista: kaliumista, jodista, magnesiumista, kalsiumista sekä natriumista, jota maitosuolassa on 80 % vähemmän kuin tavallisessa ruokasuolassa. Maitosuolalla voidaan elintarvikkeiden valmistuksessa korvata osa tavallisesta ruokasuolasta ja näin tuotteiden suolapitoisuutta voidaan laskea merkittävästi.

"Aikuisten tulisi rajoittaa suolansaantinsa yhteen teelusikalliseen tavallista ruokasuolaa vuorokaudessa."

Suolan tarve

Natrium on elimistölle välttämätön kivennäisaine, jota tarvitaan nestetasapainon säätelyyn, hermoimpulssien välittymiseen ja lihasten toimintaan. Natriumia saadaan kuitenkin ruokavaliosta ruokasuolan muodossa liikaa tarpeeseen nähden. Ruoka-aineiden sisältämä luontainen natrium riittäisi turvaamaan elimistölle välttämättömän natriumin tarpeen.

Suolan saantisuositus

Aikuisten tulisi rajoittaa suolansaantinsa alle 5 grammaan vuorokaudessa eli yhteen teelusikalliseen tavallista ruokasuolaa. 2-10-vuotiailla lapsilla suolaa tulisi saada enintään 3-4 grammaa vuorokaudessa. Alle 2 -vuotiailla lapsilla suolan saantisuositus on suhteutettu energiansaantiin, ja enimmäismäärä suolaa on noin 2 grammaa vuorokaudessa. Alle 1-vuotiaiden ruokavaliossa ei tulisi olla lainkaan lisättyä suolaa.

Paljon suomalaiset saavat suolaa?

Suomalaiset saavat ruokavaliostaan liikaa suolaa suositeltuun nähden. Finravinto 2012 tuloksien mukaan suomalaisten miesten päivittäinen ruokavalio sisältää suolaa keskimäärin 8,9 grammaa ja naisten 6,5 grammaa. Lapsilla suolansaanti on liian runsasta suositeltuun nähden heti parin vuoden iästä lähtien, kun ruokavaliossa siirrytään samaan ruokaan muun perheen kanssa.

Suolan haitat

Ruokasuolasta saatavan natriumin saannin vähentäminen olisi yksi helpoimmista keinoista alentaa verenpainetta ja näin vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä. Korkea verenpaine (yli 140 mmHg systolinen ja yli 90 mmHg diastolinen) on tärkein riskitekijä sydän- ja verisuonitaudeissa.

Elintarvikkeiden pakkausmerkinnät ja suola

Elintarvikkeissa voidaan käyttää lainsäädännön mukaisia erilaisia väitteitä suolan määrään liittyen. Euroopan yhtenäinen lainsäädäntö säätelee vähäsuolainen ja vähemmän suolaa ravitsemusväitteitä. Suomen kansallinen oma lainsäädäntö taas voimakassuolainen merkintää. Suomessa on myös käytössä Sydänmerkki, jonka kriteereissä on osassa tuoteryhmiä suolan määrä.

Vähäsuolainen: Tuotetta voi sanoa vähäsuolaiseksi vain jos siinä on suolaa enintään 0,3 g/100 g.

Vähemmän suolaa: Voidaan sanoa tuotteesta, kun suolaa on vähennetty 25 % vertailutuotteisiin nähden. Esimerkiksi juustossa ja leivässä vertailuna käytetään voimakassuolaisuuden rajaa ja levitteessä markkinoilla olevien tuotteiden keskiarvoa.

Voimakassuolainen: Pakollinen merkintä määritellyissä tuoteryhmissä, jos voimakassuolaisuuden raja ylittyy. Esimerkiksi juustossa on merkittävä voimakassuolaiseksi, jos suolaa on yli 1,3 g/100 g (13.12.2016 asti) tai yli 1,4 g/100 g (13.12.2016 jälkeen). Leivissä voimakassuolaisuuden raja on 13.12.2016 asti enintään 1,2 g/100 g suolaa ja 13.12.2016 jälkeen enintään 1,1 g/100 g suolaa.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi