Valio on mukana Business Finlandin rahoittamassa AGCLIMATE-hankkeessa, jossa kehitetään ratkaisuja peltojen kasvihuonekaasupäästöjen mittaamiseen ja vähentämiseen tieteeseen perustuvin keinoin. Näin luodaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia ilmastoystävällisille tuotteille ja palveluille.
Maanviljely aiheuttaa merkittävän osan elintarvikeketjun kasvihuonekaasupäästöistä. AGCLIMATE-hankkeen tavoitteena on vähentää näitä päästöjä kehittämällä työkaluja, joilla voidaan seurata peltojen hiilitaseita ja dityppioksidipäästöjä (N₂O) sekä yhdistää tulokset tuote- ja tilakohtaisiin hiilijalanjälkilaskelmiin. Hankkeen innovaatiot tukevat ilmastoviisasta viljelyä, lisäävät läpinäkyvyyttä ja avaavat uusia vientimahdollisuuksia suomalaisille yrityksille.
”Valion asiakkailla on nopeasti kasvava tarve saada toimittajiltaan tarkkoja vastuullisuustietoja ja todennettuja päästövähennyksiä arvoketjussa. Valion ilmastovaikutuksista merkittävin osa syntyy maitotiloilla, joten tilakohtainen hiilijalanjäljen laskenta ja päästövähennysten todentaminen ovat edellytys uudenlaiselle kestävälle liiketoiminnalle ja vientituotteiden luomiselle”, kertoo kehityspäällikkö Tuuli Hakala Valiolta.
Peltojen hiilensidontaa ja maaperäpäästöjä on tutkittu Suomessa pitkään. Valion maitotiloja on koulutettu jo kuuden vuoden ajan uudistavaan viljelyyn. Uudistava viljely vahvistaa hiilensidontaa maaperään, parantaa peltojen kasvukuntoa ja auttaa sopeutumaan erilaisiin sääolosuhteisiin.
”Business Finlandin rahoittamassa AGCLIMATE-hankkeessa suomalaiset tutkimuslaitokset yhdistävät huippuosaamisensa ja tuovat maaperä- ja ilmastotieteen tutkimustulokset elinkeinoelämän tarpeisiin yhteistyössä yrityskonsortion kanssa. Valion omassa AGCLIMATE-hankkeeseen linkittyvässä projektissa maatilakohtaiseen hiilijalanjälkilaskentaan yhdistetään peltolohkokohtainen hiilitase ja tarkennetaan viljelyn dityppioksipäästöjä. Näin saamme huomioitua omassa arvoketjussamme suomalaisilla pelloilla tehdyn ilmastotyön ja tuotua päästövähennykset tuotteiden mukana asiakkaille asti”, Tuuli Hakala sanoo.
Hanketta johtaa Ilmatieteen laitos, tutkimuskumppaneina ovat Luonnonvarakeskus (Luke) ja Helsingin yliopisto. Yrityskumppaneita omilla hankkeillaan ovat Valio, Hankkija, Vaisala, Datasense ja Cense Analytics. Ohjausryhmässä toimivat lisäksi Atria, HKFoods ja Lantmännen.
”AGCLIMATE-hankkeessa tutkimustulokset viedään käytäntöön maatilojen arjessa. Luotettavat tiedot muutetaan käyttökelpoisiksi ilmastoystävällisessä liiketoiminnassa ja päätöksenteossa”, sanoo hankkeen johtaja, tutkimusprofessori Jari Liski Ilmatieteen laitokselta.
AGCLIMATE kuuluu Valion johtamaan Food 2.0 -hankekokonaisuuteen ja on sen suurin yksittäinen hanke. Valion Food 2.0 -veturihanke on laaja tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ohjelma, jonka tavoitteena on uudistaa Suomen ruokajärjestelmää kestävämmäksi, kannattavammaksi ja vientikelpoisemmaksi.
Hanke tukee suomalaisia yrityksiä ilmastosiirtymässä
AGCLIMATE-hankkeen seitsemän työpakettia keskittyvät muun muassa viljelykäytäntöihin, mittaus- ja seurantajärjestelmiin, elinkaariarviointiin sekä tulosten kansainväliseen todentamiseen. Reaaliaikainen Field Observatory -järjestelmä tuo mittaustulokset sidosryhmien käyttöön avoimesti ja läpinäkyvästi. Hanke kestää huhtikuusta 2025 joulukuuhun 2027, mikä kattaa kolme kasvukautta.
Hanke auttaa lisäämään Suomen ruokajärjestelmän arvoketjujen myönteisiä ilmastovaikutuksia ja muita ympäristövaikutuksia sekä lisää yritysten vientimahdollisuuksia. Hankkeen tulokset auttavat kotimaisia elintarvike-, maatalous- ja teknologiayrityksiä parantamaan ilmastovaikutusten arviointia, vastaamaan markkinoiden ja sääntelyn vaatimuksiin sekä täyttämään sertifiointien ja hiilimarkkinoiden vaatimukset.