Siirry sisältöön

8.4.2019

Suomalaiset valitsivat Valion vastuullisimmaksi brändiksi 6. kerran

People greenhouse

Valio on kuudetta vuotta peräkkäin Suomen vastuullisin brändi, jos kuluttajilta kysytään. Vuoden 2019 Sustainable Brand Index -tutkimus mittasi Euroopan ja Suomen suurin brändien vastuullisuutta.

Tutkimukseen osallistuneiden kuluttajien mielestä Valiossa on parasta suomalainen maito, eläinten hyvinvoinnista huolehtiminen sekä ympäristöystävälliset pakkaukset. Suomalaiset katsovat Valion suoriutuvan hyvin myös ilmastovaikutusten vähentämisessä. 

– Syksyllä 2018 julkaistu IPCC:n ilmastoraportti nosti ruoantuotannon ympäristövaikutukset keskusteluun ennennäkemättömällä voimalla. Otamme ilmastonmuutoshaasteen Valiolla vakavasti ja haluamme olla osa ratkaisua. Asetimme viime vuonna itsellemme ison tavoitteen: aiomme tehdä maidosta hiilineutraalia vuoteen 2035 mennessä, toimitusjohtaja Annikka Hurme sanoo.

Yksi konkreettinen teko matkalla kohti hiilineutraalia maitoa ovat kasvipohjaiset pakkaukset. Valion kaikki harjakattoiset maito-, piimä, kerma- ja jogurttitölkit valmistetaan 100 prosenttisesti kasvipohjaisesta, uusiutuvasta materiaalista.

– On hienoa nähdä, että ympäristöystävälliset pakkaukset ovat suomalaisille tärkeitä. Kasvipohjaisten pakkausten ilmastovaikutus on 58 prosenttia pienempi verrattuna perinteisiin tölkkeihin. Vuosittainen positiivinen ilmastovaikutus vastaa ajamista yli 10 000 kertaa henkilöautolla Helsingistä Kittilään ja takaisin, Hurme jatkaa.

Tuloksissa suomalaisille tärkeäksi nousi myös eläinten hyvinvointi ja maidon suomalaisuus. Noin 5 000 suomalaista maidontuottajaa omistaa Valoin osuuskuntien kautta.

– Maksamme toimintamme koko tuoton maitotiloille maidon hinnan kautta. Kun valitset kaupassa Valion juuston tai jogurtin, voit olla varma siitä, että raha menee tuottajalle eli Valion omistajille. Heille kuuluu myös kiitos siitä, että suomalainen maito on maailman puhtainta ja eläimet maailman terveimpiä. Esimerkiksi antibiootteja ei koskaan anneta eläimille turhaan. Aloimme vuosi sitten maksaa vastuullisuuslisää niille tiloille, jotka panostavat eläinten hyvinvointiin enemmän kuin mitä laki vaatii. Näiltä tiloilta tulee jo noin 93 prosenttia kaikesta maidosta, Hurme sanoo.

Vastuullisuus on pitkäjänteistä työtä, johon liittyy myös haasteita. Pari viikkoa sitten kansalaisjärjestö Finnwatch julkaisi raportin, jossa se tutki Valiolle ananasta ja sakeuttajia toimittavien thaimaalaistehtaiden työntekijöiden oikeuksia. Havaitut epäkohdat eivät olleet tulleet esille tehtaille tehdyissä auditoinneissa.

– Tarvitsemme lisää osaamista ihmisoikeusriskien hallintaan niin sanotuissa riskimaissa. Teemme kuluvan vuoden aikana toimitusketjumme ihmisoikeusvaikutusten arvioinnin. Tarkennamme myös omia vastuullisuuden varmistamisen käytäntöjämme. On hienoa, että kansalaisjärjestöt kirittävät ja myös auttavat yrityksiä vastuullisuustyössä, Hurme toteaa.

Näin Sustainable Brand Index -tutkimus tehtiin

Sustainable Brand Index on Euroopan suurin vastuullisuustutkimus, ja se on tehty vuosittain vuodesta 2011 lähtien.

– Tutkimuksen tavoitteena on levittää ja lisätä kestävää kehitystä koskevaa tietoa. Merkittävän meijeriteollisuuden toimijan odotetaan ottavan vastuu toimintansa vaikutuksista. Siitä Valion koetaan huolehtivan esimerkillisellä tavalla, sanoo Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Elvingsson Hedén.

Vuoden 2019 tutkimuksessa haastateltiin yhteensä noin 50 000 vastaajaa. Heistä 10 300 oli Suomesta, 7 400 Tanskasta, 18 600 Ruotsista, 7 700 Norjasta ja 6 000 Alankomaista. Tutkimusten kohderyhmänä ovat 16−70-vuotiaat kussakin maassa. Otos edustaa kunkin maan väestörakennetta. Haastattelut tehtiin tammi-maaliskuussa 2019.

Lue viimeisimmät uutiset tai tutustu uutisarkistoon
Search