Siirry sisältöön

4.5.2021

Valio yhtiöittää Valio Oddlygood® liiketoiminnan − tavoitteena kansainvälisen kasvun vauhdittaminen

Oddlygood

Valio yhtiöittää kasvipohjaisten Valio Oddlygood® tuotteiden liiketoiminnan Oddlygood Global Oy:öön. Yhtiö tähtää kansainvälisen kasvun vauhdittamiseen rakentamalla kumppaniverkoston. Kumppaneita voivat olla esimerkiksi jakelijat markkinoilla, joilla Valiolla ei ole omaa verkostoa. Näin Valio Oddlygood® tuotteet pääsevät nopeammin eri kohdemarkkinoille. Yhtiöittäminen mahdollistaa myös ydintiimille parhaan mahdollisen keskittymisen liiketoiminnan kehittämiseen.

”Kasvipohjaiset tuotteet kiinnostavat ihmisiä yhä enemmän, ja tämän taustalla ovat muuttuvat globaalit kuluttajatrendit. Näemme voimakkaasti kasvavassa kasvipohjaisten tuotteiden markkinassa paljon mahdollisuuksia Valiolle niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Oddlygood Global Oy on uuden strategiamme mukainen avaus, jolla tähtäämme Valion kansainvälisen liiketoiminnan laajentamiseen. Tätä kasvua tavoittelemme nyt yhä vahvemmin Oddlygood Global Oy:n ja kansainvälisten kumppanuuksien myötä”, kertoo Valion kasvuliiketoiminnoista ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Tuomas Salusjärvi.

Oddlygood Global Oy:lle haetaan tällä hetkellä yhtä tai useampaa kumppania, jotka tuovat mukanaan jakelu- ja myyntiverkostoa sekä resursseja kansainvälisen kasvun nopeuttamiseksi eri markkinoilla.

Oddlygood Global Oy:n toimitusjohtajaksi siirtyy Valion Food-tulosyksikön johtaja Niko Vuorenmaa ja operatiiviseksi johtajaksi Valion kasvipohjaisten tuotteiden kategoriapäällikkö Reetta Tikanmäki. Talousjohtajaksi siirtyy Valiolta liiketoiminnan kehitysjohtaja Petteri Leskinen. Yhtiöön siirtyy Valio Oddlygood® liiketoimintahenkilöstö, kaikkiaan 6 henkilöä.

Vahva osaaminen kilpailuetuna

Valio toi kasvipohjaiset välipalat ja juomat markkinoille Valio Oddlygood® brändillä vuonna 2018, ja tuotevalikoima on sen jälkeen laajentunut myös juuston tapaan käytettäviin Oddlygood ® Veggie tuotteisiin. Valio Oddlygood® tuotteita viedään tällä hetkellä muun muassa Ruotsiin, Baltian maihin, Venäjälle ja Yhdysvaltoihin. Valio Oddlygood® tuotteiden myynti kaksinkertaistui vuodesta 2019 vuoteen 2020, ja tavoitteena on edelleen kasvattaa myyntiä voimakkaasti.

”Vahvuutenamme on erittäin laaja-alainen kokemus ruoka-alan liiketoiminnasta sekä yhdessä Valion kanssa korkealuokkainen tuotekehitys ja -valmistusosaaminen jo 116 vuoden ajalta, huippumoderni valmistusteknologia sekä ensiluokkaiset raaka-aineet kuten kotimainen kaura. Valio Oddlygood® tuotteilla on jo erittäin vahva jalansija Suomessa ja Ruotsissa. Kasvu kumppaniverkoston tuella tarjoaa meille orgaanista kasvua nopeamman tien sellaisille markkinoille, joilla meillä ei vielä ole omaa myynti- ja jakelijaverkostoa”, Niko Vuorenmaa kertoo.

“Valion tutkimus- ja tuotekehitysosaaminen on maailman huippua. Maitotuotteiden lisäksi pystymme hyödyntämään tätä osaamistamme laajasti myös muihin raaka-aineisiin. Valio Oddlygood® liiketoiminnan yhtiöittäminen on yksi uusi toimintamalli, jolla tavoittelemme osaamisemme laajempaa kaupallistamista ja kansainvälistä kasvua”, Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme sanoo.

Valion tutkimus- ja tuotekehitystoiminta on nobelisti A. I. Virtasen ajoista ollut maailman kärkeä. Valion patenttiportfolio on laaja ja innovointikyky perinteistä meijeritoimintaa laajempaa. T&K-osaamista käytetään Valiolla täysimääräisesti koko tuoteportfolioon. Valio on onnistuneesti hyödyntänyt eri proteiinien, rasvojen, hiilihydraattien ja kivennäisten ominaisuuksien ja vuorovaikutusten syvää ymmärtämystään sekä maitopohjaisten että kasvipohjaisten huipputuotteiden kehittämiseen.

Lue viimeisimmät uutiset tai tutustu uutisarkistoon

Search