Siirry sisältöön

24.4.2025

Valion liiketoiminta kehittyi tasaisesti vuonna 2024 

Kolme ihmistä piknikillä

Valion liiketoimintaympäristöä sävyttivät vuonna 2024 epävarma maailmanpolitiikka ja Suomen heikko taloudellinen tilanne. Vaikka liiketoimintaympäristö oli haastava, Valion liikevaihto kasvoi hieman, 2 278,5 miljoonaan euroon, ja ylitti vuoden 2023 edellisen liikevaihtoennätyksen (2 277,6 milj. euroa). Kannattavuutta mittaava maitotuotto oli sekin erittäin hyvällä tasolla.

”Viennin hyvä kehitys paikkasi Suomen alavireistä kuluttajakysyntää. Liikevaihdon hienoisen kasvun ja hyvän kannattavuuden taustalla vaikuttivat myös onnistunut valikoiman kehittäminen, vahvat brändit ja oman toiminnan tuloksellisuus. Vuoden aikana teimme monia päätöksiä, joilla parannamme tuottavuutta ja Valion kilpailukykyä pitkällä aikavälillä. Investoinnit toivat positiivisia uutisia monelle paikkakunnalle, erityisesti Itä-Suomeen, mutta valitettavasti jouduimme tekemään myös ikäviä päätöksiä joidenkin tehtaiden sulkemisesta. Erityinen onnistuminen vuonna 2024 oli Food 2.0 -hanke, johon saimme mukaan yli 100 kumppania kehittämään tulevaisuuden ruokajärjestelmää ja edistämään Suomen ruokaviennin kilpailukykyä”, toimitusjohtaja Annikka Hurme summaa vuotta.

Valion taloudellista onnistumista mitataan maitokatteella* ja -tuotolla**.  Maitokatetta kertyi 982 miljoonaa euroa (983 milj. euroa), ja maitotuotto oli 52,2 senttiä litralta (51,6 snt/l). Vuonna 2024 Valio teki kaikkien aikojen toiseksi korkeimman maitotuoton.  

Maitotilojen kustannukset yhä korkealla

Noin 3 200 suomalaista maitotilaa omistaa Valion osuuskuntien kautta, ja Valio maksaa toimintansa tuotot osuuskuntien kautta tiloille.

Koronaviruspandemian ja Ukrainan sodan syttymisen jälkeen maitotilojen kustannukset kasvoivat rajusti, ja monien maitotilojen kannattavuus romahti. Tilanne on nyt hieman valoisampi kuin pari vuotta sitten, mutta vuoden 2024 lopun kustannukset olivat kuitenkin yhä noin 20 prosenttia korkeammalla kuin vuoden 2021 alussa.

Haastavan alkuvuoden jälkeen Valio pystyi liiketoiminnan hyvän kehityksen myötä syksyllä nostamaan osuuskunnille maksettavaa maidon tilityshintaa, joskin koko vuoden keskimääräinen tilityshinta 50,9 senttiä litralta jäi selkeästi vuoden 2023 keskihintaa (53,7 snt/l) alemmaksi.

Strategia eteni suunnitelmien mukaisesti kotimaassa ja maailmalla

Valion visiona on olla johtava maito- ja ruokatalo, joka tarjoaa rakastetut brändit ja innovatiiviset ratkaisut. Tarjoamme kestäviä, kiinnostavia ja maukkaita maito- ja kasvipohjaisia tuotteita kuluttajille, ja toimimme hyvän ruoan ammattilaisten kumppanina Valio Aimo® -tukkumme kautta. Autamme myös kansainvälisiä teollisuusasiakkaita kehittämään huipputuotteita erikoismaitojauheidemme avulla.

Valion kotimaan liikevaihto oli 1 485 miljoonaa euroa (1 499 milj. euroa), ja Valion ulkomaantoiminnan liikevaihto 794 miljoonaa euroa (778 milj. euroa).

”Valion kotimarkkinoilla Suomessa, Ruotsissa ja Virossa kehitimme aktiivisesti vahvoja brändejämme ja pidimme kiinni vahvasta markkina-asemasta. Jatkoimme myös Valio Aimo® -tukun kilpailukyvyn kehittämistä”, kertoo Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme.

Suomessa Valio toi kaupanhyllyyn esimerkiksi Valio Keittiön -tuotekokonaisuuden, joka tuo yhteen niin klassikot kuin uudet ruoanlaiton ja leivonnan tuotteet. Gold&Green-tuotteiden myynti kasvoi Mureat ja mehevät -suikaleiden lanseerauksen siivittämänä.

PROfeel®-kokonaisuus saavutti noin 85 miljoonan euron liikevaihdon. Suurin osa myynnistä tulee Suomesta, mutta proteiinituotteita myydään jo yhdeksällä eri markkinalla.

Virossa Alma-brändin rahkapatukan lanseeraus onnistui erinomaisesti, ja juustovienti kehittyi hyvin. Ruotsissa uudet, käyttövalmiit Valio Middagsmagi -ateriakastikkeet lanseerattiin, ja toimme kuluttajien iloksi myös juustokastikkeita. Juustojen vienti Suomesta Yhdysvaltoihin oli tasaista. Valio sai myyntiluvat kuluttajapakatuille lastenruoille Kiinassa, ja niiden vienti Suomesta alkoi vuoden lopussa. Alkuvuodesta heikentynyt kuluttajakysyntä ja satamalakot hidastivat Kiinan-vientiä, mutta loppuvuodesta myynti oli jälleen tavoitteiden mukaista.

Valion ja Mandatum Asset Managementin omistama Oddlygood saavutti yli 50 miljoonan euron liikevaihdon. Lokakuussa Oddlygood osti britannialaisen Rude Healthin, jonka kasvipohjaisia tuotteita myydään yli 40 maassa, ja otti näin uuden merkittävän kasvuharppauksen kohti Euroopan markkinakärkeä.

Valion vienti on noin neljännes Suomen elintarvikeviennistä

Vuonna 2024 Valion viennin arvo Suomesta oli noin 513 miljoonaa euroa eli noin 25 prosenttia Suomen kaikesta elintarvikeviennistä. Valion suurimmat vientituotteet ovat teollisuusmaitojauhe ja teollisuusvoi, joita elintarviketeollisuuden asiakkaat käyttävät omassa tuotannossaan. Siksi näiden tuotteiden maailmanmarkkinahinnoilla on merkittävä vaikutus Valion kannattavuuteen. Teollisuusvoin hinta nousi vuoden aikana ennätyskorkealle. Rasvattoman maitojauheen hinta taas pysyi melko vakaana. Valion strategiana on lisätä niin sanottujen erikoismaitojauheiden vientiä ja kasvattaa näin viennin arvonlisää. Vuonna 2024 erikoismaitojauheiden vienti kasvoi hyvin.

”Kaiken kaikkiaan teollisuustuotteiden – erityisesti voin ja erikoismaitojauheiden – vientikauppa veti hyvin. Valio sai uusia erikoismaitojauheasiakkaita Kaakkois-Aasiasta”, Hurme kertoo.

Tuottavuuden parantamista ja investointeja uuteen

Alkuvuodesta 2024 Valio kävi kannattavuuden parantamiseen tähtäävät muutosneuvottelut, jotka koskivat pääkonttoritoimintoja sekä tuotantoa tukevia teknisiä palveluja, kunnossapitoa ja tehdaspalveluja. Lisäksi vuoden aikana käytiin erillisiä muutosneuvotteluja yksittäisillä tehtailla tuotannon tehokkuuden ja kannattavuuden parantamiseksi.

Vuoden aikana Valio edisti useita tuotantoon liittyviä kehitysprojekteja ja investointeja.

Vuoteen 2026 ulottuvissa hankkeissa Valio investoi 60 miljoonaa euroa Lapinlahden juustonvalmistusprosessiin ja 70 miljoonaa euroa Seinäjoen jauhetehtaan uudistus- ja perusparannushankkeisiin. Tehtaiden tuotantokapasiteetti kasvaa, toiminta tehostuu ja energiatehokkuus paranee. 

Valio päätti neljän toimipisteen tuotannon siirrosta muille paikkakunnille tuotannon tehokkuuden ja kannattavuuden parantamiseksi. Mehujen ja marjakeittojen sekä kasvipohjaisten välipala- ja ruoanlaittotuotteiden tuotanto siirretään Helsingin ja Turun tehtailta Riihimäelle. Myös Helsingin Pitäjämäen varastotoiminnot siirretään Riihimäelle. Vantaan tehtaan toiminnot siirretään Joensuuhun. Tuotannon siirto ja toimipaikkojen sulkeminen toteutetaan vaiheittain lähivuosina.

Valion vuoteen 2025 ulottuva tulosparannusohjelma eteni tavoitteiden mukaisesti.  Pyrimme kymmenien miljoonien eurojen vuotuiseen tulosparannukseen sadoilla eri toimenpiteillä. Pienennämme kuluja, etsimme kustannustietoisia toimintatapoja, parannamme päivittäisiä toimintaprosesseja ja vähennämme esimerkiksi aikahävikkiä.
Edistimme aktiivisesti myös mittavaa VALUE-toiminnanohjausjärjestelmähanketta.

Joulukuussa Valioon kohdistui vakava tietoturvahyökkäys. Hyökkäys saatiin nopeasti keskeytettyä Valion kattavien tietoturvajärjestelmien ja -käytäntöjen avulla, ja siitä tehtiin ilmoitus tietosuojavaltuutetun toimistoon ja Traficomille sekä rikosilmoitus poliisille. Lisäksi Valio oli yhteydessä tietomurron kohteena oleviin ihmisiin ja ohjeisti heitä omien henkilötietojen suojaamiseksi. Tietomurron selvittely jatkuu edelleen Valion omin toimenpitein sekä viranomaisten toimesta.

Lantakaasuliiketoiminta edistyi rivakasti

Valion ja St1 Biokraftin omistama Suomen Lantakaasu Oy hankki helmikuussa enemmistöosakkuuden Nurmon Bioenergia Oy:stä. Atria Suomi Oy jatkoi vähemmistöosakkaana. Yhtiöt tekivät elokuussa yli 60 miljoonan euron investointipäätöksen biokaasulaitoksen rakentamisesta Nurmoon. Rakennustyöt alkoivat, ja laitoksen on määrä valmistua vuoden 2026 aikana.

Kiuruveden biokaasulaitoksen investointipäätös tehtiin marraskuussa, ja tehtaan varsinaiset rakennustyöt käynnistyivät alkuvuodesta 2025. Laitoksen on määrä valmistua vuonna 2026. Suomen Lantakaasu päätti myös jatkaa uusien laitoshankkeiden suunnittelua Pedersöre-Kruunupyyn ja Nivala-Sievin alueilla. 

Tulevaisuuden ruokajärjestelmän rakentuu yhteistyönä

Valio aloitti vuonna 2024 Food 2.0 -hankkeen, jossa kehitetään tulevaisuuden ruokajärjestelmää ja edistetään Suomen ruokaviennin kilpailukykyä. Valion roolina on johtaa kumppaniverkoston yhteistyötä sekä erilaisia tutkimus- ja kehitysprojekteja.  Business Finland myönsi hankkeelle 10 miljoonan euron rahoituksen, ja on lisäksi varautunut rahoittamaan kumppaniverkoston hankkeita 20 miljoonalla eurolla.  Tavoitteena oli saada mukaan vähintään 100 ruokajärjestelmään kytkeytyvää kumppania − tämä tavoite saavutettiin ennätysajassa.

Valion vastuullisuustyö eteni

Valio teki toukokuussa uudistuksia maitotilojen vastuullisuusohjelmaan. Painopistealueita ovat myös jatkossa eläinten hyvinvoinnin parantaminen, tilan hiilijalanjäljen pienentäminen ja luonnon monimuotoisuutta tukeva maidontuotanto. Vapaaehtoisten toimenpiteiden painoarvoa ja valinnanvaraa lisättiin entisestään. Valio maksaa omistajayrittäjilleen vuosittain noin 50 miljoonaa euroa lainsäädännön vaatimukset ylittävistä vastuullisuusohjelman toimenpiteistä.

Valion ilmasto-ohjelma eteni suunnitelmien mukaisesti. Vuoden 2024 kasvihuonekaasuinventaarion mukaan maidon arvoketjun päästöt pienenivät Suomessa 21 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna, kun hiilenpoistoja ei ole huomioitu, ja 25 prosenttia, kun hiiliviljelyn hiilenpoistot on otettu varovaisesti huomioon.

Ilmasto-ohjelmaan kuuluvien tehtaiden energiankäytön scope 1- ja scope 2 -päästöt vähenivät vuodesta 2023 yhteensä 44 prosenttia. Taustalla on siirtyminen päästöttömiin energialähteisiin ja energiatehokkuuden parantuminen. Ilmasto-ohjelman epäsuorat scope 3 -päästöt vähenivät 12 prosenttia vuodesta 2023. Tästä suomalaisen raakamaidon päästövähennys oli 12 prosenttia ja vastaavasti logistiikan päästövähennys vuosina oli 7 prosenttia.Päästövähenemien taustalla ovat siirtyminen yhä enemmän päästöttömiin energialähteisiin, kuljetusten tehostaminen, maitotilojentuottavuuden ja resurssitehokkuuden parantuminen ja heikkotuottoisten peltojen siirtyminen pois viljelystä. 

Seuraamme maitotilojen kasvihuonekaasupäästöjä Carbo® Ympäristölaskurin avulla. Yhteensä noin 2 200 tilaa laski oman tuotantonsa hiilijalanjäljen, mikä vastaa 80 prosenttia Valion vastaanottamasta maidosta. Vuonna 2024 laskurin käyttö laajeni lähes koko nauta-alan kansalliseksi työkaluksi. Jatkoimme myös hiiliviljelykoulutuksia. Koulutettuja maitotiloja on nyt noin 1 600 ja hiiliviljelytoimien piirissä on jo 130 000 hehtaaria peltoa.

Vuosi 2025

Ruoka on väestönkasvun vuoksi globaali kasvubisnes.

”Maitotuotteiden kulutus kasvaa kehittyvillä markkinoilla, esimerkiksi Aasiassa, ja kasvipohjaisten tuotteiden kulutus länsimaissa. Uusissa, kansallisissa ravitsemussuosituksissa maitotuotteiden terveyshyödyt ja rooli ravintoaineiden hyvänä lähteenä tunnustetaan edelleen hyvin. Ruokatalona Valion tuotevalikoimasta löytyy vaihtoehtoja kaikkiin ruokavalioihin”, Annikka Hurme kertoo tulevaisuuden näkymistä.

Valio keskittyy vuonna 2025 strategiassaan kokonaisuuksiin, joilla tavoitellaan uutta kasvua, parannetaan toiminnan tehokkuutta ja lisätään kannattavuutta.

”Haluamme vahvistaa markkinajohtajan asemaa Suomessa ja Virossa ja kasvaa Ruotsissa. Valio Aimo® -tukkumme tähtää Suomen Food Service -markkinan edelläkävijäksi. Kansainvälisillä markkinoilla haemme kasvua etenkin erikoismaitojauheista sekä Oddlygood®- ja PROfeel®-brändeistä. Jatkamme tulevaisuuden ruokajärjestelmän rakentamista ja työtämme maidon hiilijalanjäljen nollaamiseksi vuoteen 2035 mennessä. Food 2.0 -hanke ja Suomen Lantakaasu vievät Valiota kohti näitä tavoitteita”, Hurme vetää yhteen.

Toimintaympäristö on myös vuonna 2025 haastava ja huonosti ennakoitava. Geopoliittiset jännitteet vaikuttavat maailmankauppaan, ja EU:n tiukkeneva sääntely uhkaa heikentää Suomen kilpailukykyä suhteessa muuhun maailmaan. Suomessa on näkyvissä orastavaa talouden elpymistä, mutta edelleen ruoan hintakilpailu on kovaa. Monessa muussa maassa talous on lähtenyt jo piristymään; esimerkiksi Aasiassa kysyntä on kasvussa.

Maitotilojen kustannusten ennustetaan pysyvän korkealla myös jatkossa. Hyvä uutinen on, että maitotilojen investoinnit ovat viime aikoina osoittaneet piristymisen merkkejä.

”Suomen ruokaturvan kannalta on äärimmäisen tärkeää, että myös nuoret valitsevat maanviljelyn ammatikseen. Siksi käynnistimme vuonna 2025 Tulevaisuuden Valiot -ohjelman nuorille maitotilayrittäjille ja yrittäjyyttä harkitseville”, Hurme päättää.

Valio-konsernin tunnusluvut vuonna 2024 

20242023 Muutos 
Liikevaihto, M€ 2 2782 2780,0 %
Maitokate, M€ 982983-0,1 %
Maitotuotto, snt/l 52,251,61,2 %
Maitomäärä, ML 1 6411 664-1,4 %
Omavaraisuusaste 56 %53 %3 %
Investoinnit, M€ 1537994,2 %

*Maitokate, milj. eur =  
Liikevaihdosta vähennetään kaikki muut kulut paitsi osuuskunnille maksettu maidon tilityshinta, osakaslainojen korot, suunnitelman mukaiset poistot, eläkekassan lisäkannatusmaksut, eläkemaksupalautukset ja varsinaisesta liiketoiminnasta poikkeavat erät, kuten liiketoimintakauppojen myyntivoitot, pakolliset varaukset, kiinteistöjen myynneistä syntyneet myyntivoitot ja -tappiot, käyttöomaisuuden arvonalennukset, yritys- ja liiketoimintahankinnoista syntyneet kustannukset sekä tytäryhtiöiden vähemmistöosuudet tuloksesta. Maitokatteissa on huomioitu Valio Oy:n verot keskimääräisellä osakepääomasta lasketun osingonjakoprosentin mukaisen tuloksen vero-osuudella, tytäryhtiöiden verot sekä veroihin huomioidaan lisäksi poistovajeen aiheuttama välittömien verojen kuluvaikutus. 

**Maitotuotto, snt/l = 
Maitokatteesta vähennetään arvioitu investointien rahoitustarve ja saatu luku jaetaan Valio Oy:n omistajilta vastaanotetulla maitomäärällä. 

Lue lisää: Valion tilinpäätös ja hallituksen toimintakertomus sekä vastuullisuusraportti 2024 löytyvät sivulta: Yritysraportit ja julkaisut – Valio

Lue viimeisimmät uutiset tai tutustu uutisarkistoon
Search