Siirry sisältöön
Maksan terveys ja ruokavalio
Painonhallinta

Maksan terveys ja ruokavalio

Maksan terveys ja ruokavalio
Janita Bergström
ETM, ravitsemusasiantuntija

Kaurapuurosta ja ihmisistä energiaa ammentava ruokafiilistelijä, jonka tavoitteena on juosta aina vain pidemmälle.

Rasvamaksa on yleinen maksasairaus, jota esiintyy jopa neljänneksellä aikuisväestöstä. Terveellinen ruokavalio ja normaalipainoisuus ovat tärkeimpiä tekijöitä useiden sairauksien ennaltaehkäisyssä – sama pätee myös maksan terveyden suhteen.

Maksasairauksien isoin riskitekijä on keskivartalolihavuus: vyötärölihavista 70-80 %:lla todetaan rasvamaksa. Painonhallinta on siten tärkein keino ehkäistä maksasairauksien syntyä tai hoitaa jo syntynyttä rasvamaksaa. Rasvamaksan riskiä lisäävät myös runsas alkoholin käyttö, perinnölliset tekijät sekä ruokavalion heikko laatu.

Tip icon

Ruokavalio kuntoon!

Terveellisellä ruokavaliolla voidaan sekä ehkäistä maksan sairauksia että hoitaa jo syntynyttä rasvamaksaa. Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio ennaltaehkäisee maksasairauksien syntyä.

Vältä

  • Alkoholia
  • Nopeita hiilihydraatteja (sokeri)
  • Tyydyttynyttä rasvaa

Suosi

  • Runsaasti kasviksia
  • Täysjyväviljoja
  • Monityydyttymättömiä rasvoja

Search