Siirry sisältöön
Laihdutus ja liikunta
Painonhallinta

Laihdutus ja liikunta

Laihdutus ja liikunta
Anne-Mari Ottelin
TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti

Aamu-urheilua ja kasvisruokaa rakastava ravitsemusterapeutti, jonka lasten lempiruokaa on lihapullat.

Pelkästään liikuntaa lisäämällä on hankala laihtua, mutta yhdessä monipuolisen ruokavalion kanssa liikunta auttaa painonhallinnassa. Löydä motivaatio liikkumiseen ja löydä liikunnan ilo.

Liikunta tukee laihdutusta ja painonhallintaa – totta vai tarua?

Voiko laihtua ilman liikuntaa? Millainen rooli liikunnalla on painonhallinnassa? Kokosimme yhteen muutamia liikuntaan ja painonhallintaan liittyviä väitteitä, jotka saattavat kuulostaa uskottavilta, mutta jotka eivät tarkemmin pohdittuna ehkä pidäkään paikkaansa.

Laihduttaminen ei onnistu ilman liikuntaa

TARUA

Laihduttamisen matematiikka on yksinkertaista: jos syö vähemmän mitä kuluttaa, niin laihtuu. Myös perusaineenvaihdunta vie energiaa, joten ihminen voi laihtua, vaikkei liikkuisi lainkaan. Liikunnasta on kuitenkin apua painonpudotuksessa. Koska kaikki liikunta kuluttaa energiaa, on päivän aikana saadun ja kulutetun energian suhde helpompi pitää oikealla tolalla, jos viettää edes osan ajasta liikkeellä. Liikkuessa on usein kauempana jääkaapista, ja liikuntaharrastus voi lisätä motivaatiota oikeanlaisen ruokavalion noudattamiseen.

Hyötyliikunnasta ei ole hyötyä

TARUA

Arkinen hyötyliikunta voi, yllättävää kyllä, edistää painonhallintaa jopa enemmän kuin harrastusliikunta. Vaikka kulutus on lyhyellä aikavälillä vähäistä verrattuna hikisempään liikuntaan, niin vaikutus päivän kokonaisenergiankulutukseen voi olla huomattava. Salaisuus piilee siinä, että hyödyn nimissä tulee usein liikuttua pitkin päivää, lähes huomaamatta.

Kulutus / viikko (nainen, 60 kg) Kulutus / viikko (mies, 90 kg)
15 minuuttia kävelyä päivittäin 440 kcal 660 kcal
15 minuuttia kotitöitä päivittäin 500 kcal 740 kcal
45 minuutin kuntojumppa kahdesti viikossa 520 kcal 785 kcal

Search