Valio Fanny™ vanukkaan paluu: näin se tehtiin

Hyvä maku jättää vahvan muistijäljen. Erityisen vahvan muistijäljen suomalaisiin jättivät 1989-2005 kaupan hyllyssä olleet Valio Fanny™ vanukkaat. Nyt nämä herkut ovat palanneet. Valio Fanny™ vanukkaiden kehitys on oiva tilaisuus kurkata kulissien taakse, Valion tuotekehitykseen.

”Lapsuudestani muistan tällaisen ihanuuden kuin Fanny-vanukas. Vanukasta sain aina vain pienen kupillisen koska vanhempien mielestä ei liika herkuttelu ollut hyvästä, joten muistankin vannoneeni kovaan ääneen että sitten kun joskus olen aikuinen, niin ostan Fanny-vanukas törppösen ja huitasen sen yhdellä kertaa kurkusta alas. Näin sitten kuitenkin kävi, että Fanny-vanukkaan tuotanto lopetettiin ja en ole päässyt tekemään tätä lapsuuteni suurta haavetta. Ehdotukseni olisikin, että voisiko Valio tehdä nostalgisuuden nimissä erän tätä jumaltenherkkua ja mahdollistaa tuo vuosien takainen pikku-Idan harras unelma!”

Näin kirjoitti tamperelainen Ida Niinimäki Valion Facebook-sivulle keväällä 2016 ja uudelleen syksyllä 2017. Julkaisut keräsivät nopeasti tuhansia tykkäyksiä, satamäärin kommentteja ja jakoja. Onpa Valio Fanny™ vanukkaille tehty adressiakin, ja kuluttajapalveluun putkahteli tasaisin väliajoin toiveita saada ne takaisin.

Valiossa tutkitaan kaiken aikaa erilaisia raaka-aineita, tuotantotapoja ja muita matemaattisten ja luonnontieteiden maailmaan kuuluvia asioita. Patenttisalkku pullistelee ja Valion tuotekehityslaboratorion johtajana toimi pitkään itse nobelisti A. I. Virtanen. Tiellä innovaatiosta tuotteeksi on kuitenkin mukana lukuisia muita ammattilaisia, joiden parasta osaamista on esimerkiksi kuuntelu.

Kymmeniä tuhansia yhteydenottoja joka vuosi

Kuluttajapalvelu saa vuosittain toistakymmentä tuhatta yhteydenottoa suomalaisilta puhelimitse, sähköpostilla ja sähköisellä lomakkeella. Myös paperikirjeitä saadaan. Jokaiseen yhteydenottoon vastataan ja yhteydenotot luokitellaan ja analysoidaan tarkkaan. Yhtä lailla kuluttajapalvelua tehdään myös Valion some-kanavissa. Postausten kommenteissa ja yksityisviesteissä tuleviin kysymyksiin vastataan mahdollisimman ripeästi.

Suomalaisten keittiömurheita ratkoo ja ideoita tarjoaa myös Valion kuusihenkinen koekeittiötiimi, joka testaa ruoanvalmistuksen ja leivonnan tuotteita jo niiden kehittämisvaiheessa. Siinä vaiheessa, kun tuotteet ovat kaupan hyllyssä, koekeittiö on jo suunnitellut sopivia reseptejä valmiiksi ja myös parhaat neuvot tuotteiden käytössä ovat saatavilla. Koekeittiö on tarjonnut myös joulunajan neuvontapäivystystä ensi kertaa joulun 2018 alla.

Aistinvarainen tutkimus varmistaa suunnan

Makuasioista ei sovi kiistellä mutta sopivilla menetelmillä makuasioita voi kyllä tutkia. Valion tuotekehityksen arkea ovat erilaiset makutestit, joissa tavalliset ihmiset arvioivat tulevien tuotteiden makuja ja koostumuksia. Tuotekehityksen aistilabrassa tehdään vuosittain yli 200 erilaista arviointia, joissa käy yhteensä yli 2000 arvioijaa.

Aistien avulla voidaan tutkia tuotteiden ulkonäköä, rakennetta ja suutuntumaa sekä maku- ja hajuominaisuuksia. Ihminen käyttää kaikkia aisteja arvioidessaan tuotteen kokonaisuutta. Ruoan miellyttävyyttä arvioidaan aina ensimmäiseksi näköaistin avulla. Maku ja hajuaistit ovat tietenkin oleellinen osa maistamista, mutta tuntoaistilla ja kuulolla on myös vaikutus kokonaisuuden arvioinnissa. Kemotunto on tuntoaistin osa ja sen avulla rekisteröimme mm. tuotteen lämpötilaa.

Myös monet elämään ja syömistilanteeseen liittyvät tekijät kuten muistot, tunteet ja asenteet, vuodenaika ja kellonaika, ruokaseura ja kiire vaikuttavat arvioon.

Miellyttävyystestissä kysytään tavallisilta ihmisiltä kuinka miellyttäviä tuotteet ovat ja esimerkiksi tuotteiden käytettävyyttä - kuten vaikka Valio Fanny™ vanukkaan kaadettavuutta purkkiin tai suoraan suuhun. Miellyttävyystesteissä tutkimuskohteena voivat olla kuluttajaryhmät ja heidän asenteensa. Kuluttajatesteissä usein paljastetaan tuotteen brändi, kun selvitetään, vastaako esimerkiksi tuotteen maku muistikuvia ja odotuksia tuotteesta.

Valio Fanny vanukkaatValio Fanny™ vanukkaista tutkittiin makuja, makeutta ja koostumusta. Valio Fanny™ oli alun perin harjapakkauksesta kaadettava, melko juokseva vanukas. Uudelleen kauppoihin tullut Valio Fanny™ on pakattu korkilliseen pakkaukseen, joten kaato-ominaisuudet oli testattava. Vanukasta sai testata ennakkoon myös ykkösfani Ida Niinimäki, ja palautteesta päätellen herkullinen maku ja täyteläinen suutuntuma ovat aivan kuten ennen.

Uudet Valio Fanny™ vanukkaat on valmistettu Turengin meijerissä alkuperäistä reseptiä kunnioittaen. Makuina ovat tutut maitosuklaa ja karamelli, uutta on vanukkaiden laktoosittomuus.

Innostusta ilmassa

Mitä mahtaa tästä kaikesta ajatella Valio Fanny™ ykkösfani Ida Niinimäki?

Katso video ›


Energiatarpeesi