3/24/2020

Suomen vastuullisin brändi -tunnustus Valiolle seitsemännen kerran: kotimaisuus, eläinten hyvinvointi ja ympäristöasiat tärkeitä ihmisille

Suomalaiset valitsivat Valion Suomen vastuullisimmaksi brändiksi seitsemättä kertaa peräkkäin.  Sustainable Brand Index on Euroopan suurin brändien vastuullisuutta mittaava tutkimus. Sen mukaan ihmiset pitävät tärkeinä erityisesti Valion kotimaisia tuotteita, eläinten hyvinvointia ja ympäristön kannalta kestäviä pakkauksia. 

- Olemme iloisia ja vilpittömän kiitollisia siitä, että Valio on suomalaisten mielestä edelleen kaikkein vastuullisin brändi. Otamme tunnustuksen vastaan nöyrästi, ja jatkamme töitä ympäristön, eläinten ja ihmisten hyvinvoinnin parantamiseksi. Uskomme, että suomalaisille, kestävällä tavalla tuotetuille maitotuotteille on paikkansa myös tulevaisuudessa, Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme sanoo. 

- Maidontuotannon ilmasto- ja ympäristövaikutuksista on viime aikoina keskusteltu vilkkaasti. Valinta Suomen vastuullisimmaksi brändiksi kertoo siitä, että Valio on onnistunut kertomaan ihmisille konkreettisista teoista, joita se tekee maidontuotannon vastuullisuuden eteen. Se on vaikuttava saavutus, sanoo Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Elvingsson Hedén. 

- Koronaviruksen aiheuttama maailmanlaajuinen poikkeustilanne on osoittanut, että ruokaturvasta ja vastuullisuudesta huolehtiminen on 2020-luvulla tärkeämpää kuin ehkä koskaan ennen. Poikkeusoloissa vastuumme suomalaisesta yhteiskunnasta korostuu.  Meidän tehtävämme on varmistaa, että suomalaisille saadaan ruokaa kaikissa tilanteissa. Juuri tällä hetkellä kaikkein tärkeintä on huolehtia työntekijöidemme ja maidontuottajien terveydestä, jotta voimme jatkaa tätä työtä, Hurme jatkaa. 

Suomessa huoltovarmuus on maailman kärkeä, eli iso osa ruoasta tuotetaan kotimaisin voimin.  

- Haluan kiittää ihmisiä siitä, että he valitsevat kauppareissullaan suomalaista, vastuullisesti tuotettua ruokaa niin hyvinä kuin poikkeuksellisinakin aikoina. Yhdessä varmistamme, että kotimainen ruoantuotanto säilyy: pellot pysyvät viljeltyinä, tuottajien ammattitaito korkealla ja tehtaiden pyörät pyörimässä, Hurme päättää.  

Taustatietoa Valion vastuullisuudesta ja tutkimuksesta  

Kaikki tuotot suomalaisille maitotiloille   

Valio on osuuskuntapohjainen yritys, jonka omistajia ovat 4 700 maitotilaa ympäri Suomen. Valio tulouttaa Suomeen miljardi euroa vuodessa, ja maksaa toiminnan kaikki tuotot maitotiloille. Tutkimuksessa Valion tuotteiden kotimaisuus oli suomalaisille tärkeä asia. Lue lisää 

Kunnianhimoiset ilmastotavoitteet  

Valion tavoitteena on nollata maidon hiilijalanjälki vuoteen 2035 mennessä. Se tarkoittaa, että päästöjä vähennetään ja sidotaan ilmasta vähintään sama määrä kuin niitä syntyy maitotilalla, kuljetuksissa, tehtaalla ja pakkausten valmistamisessa sekä muualla maidon matkan varrella. 

Konkreettisina tekoina olemme kouluttaneet muun muassa 240 maitotilayrittäjää hiiliviljelijöiksi eli sitomaan peltoihin enemmän hiiltä, otimme kierrätysmuovin käyttöön pakkauksissamme ja sitouduimme asettamaan Pariisin ilmastosopimuksen mukaiset, tieteellisesti arvioidut ilmastotavoitteet. Isoimmat haasteemme liittyvät lannan kierrättämiseen polttoaineeksi sekä soista raivattujen peltojen päästöihin. Näihin etsimme ratkaisuja yhdessä kumppaniemme kanssa. 

Lue lisää  

Suomalaisen maidontuotannon erityispiirteet: lehmät syövät nurmea, eivätkä saa turhia antibiootteja 

Suomessa maitoa tuotetaan aika eri tavalla kuin monessa muussa maassa. Lehmät syövät esimerkiksi pääasiassa nurmea, eivätkä ollenkaan soijaa. Eläimille ei myöskään anneta turhaan antibiootteja.  

Suomessa noin 80 prosenttia naudanlihasta tulee lypsylehmistä tai niiden synnyttämistä sonneista, jotka kasvatetaan lihakarjaksi. Kun samasta eläimestä saadaan sekä maitoa että lihaa, päästöt maito- ja liha-annosta kohti ovat pienemmät. Monessa muussa maassa pihvilihan ja maidon tuotanto on erotettu toisistaan.  

Noin 95  prosenttia Valion käyttämästä maidosta tulee maatiloilta, jotka saavat vastuullisuuslisää. Sillä kannustamme maitotiloja parantamaan eläinten hyvinvointia vapaaehtoisin toimin. Tavoitteemme on, että kaikki maitotilat ovat vastuullisuuslisän piirissä tämän vuoden lopussa.  

Näin tutkimus tehtiin  

Sustainable Brand Index on Euroopan suurin vastuullisuustutkimus, ja se on tehty vuosittain vuodesta 2011 lähtien, nyt 10. kerran. Suomessa tutkimus on tehty kahdeksan kertaa. Tutkimuksen tavoitteena on levittää ja lisätä kestävää kehitystä koskevaa tietoa. Vuoden 2020 tutkimuksessa haastateltiin yhteensä noin 58 000 vastaajaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Vastaajat ovat edustava otos kunkin maan väestöstä.  

Pääset tutustumaan tutkimuksen tuloksiin tarkemmin Sustainable Brand Indexin sivuilta. 
 

Top 10, Sustainable Brand Index 2020 

  1. Valio 

  1. S-market 

  1. Elovena 

  1. Prisma 

  1. Kotimaista 

  1. VR 

  1. Myllyn Paras 

  1. K-supermarket 

  1. Fazer 

  1. Fiskars 

Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen.Lisätietoja ›