Siirry sisältöön
Sesonkikasviksilla monipuolisuutta lautaselle
Suositukset

Sesonkikasviksilla monipuolisuutta lautaselle

Sesonkikasviksilla monipuolisuutta lautaselle
Janita Bergström
ETM, ravitsemusasiantuntija

Kaurapuurosta ja ihmisistä energiaa ammentava ruokafiilistelijä, jonka tavoitteena on juosta aina vain pidemmälle.

Sesongissa olevien raaka-aineiden suosiminen tuo lautaselle monipuolisuutta ja lisää kotimaisen ruoan kulutusta. Suosimalla satokauden kasviksia saat lisättyä maistuvasti kasvisten määrää ruokavaliossa ja samalla säästät luontoa ja lompakkoa!

Kasvikset ovat terveellisen ruokavalion perusta ja niiden käytön lisääminen kannattaa aina. Kuten ruokavaliossa yleensäkin, myös kasvisten osalta on hyvä pitää mielessä monipuolisuus. Kasvisten päivittäinen saantisuositus täyttyy lopulta helposti, kun perinteisten kurkkujen ja tomaattien rinnalle tuo myös erilaisia vaihtoehtoja.

Tip icon

Kokoa lautanen satokauden valinnoista!

Suosi vuodenajan mukaisia kotimaisia sesonkikasviksia ja valitse esimerkiksi näistä:

  • Toukokuu: Varhaiskaalit, retiisi, ruohosipuli, villiyrtit
  • Kesäkuu: Kurkku, salaatit, kaalit, varhaisperuna, parsa
  • Heinäkuu: Kaalit, kesäkurpitsa, mansikka, mustikka, peruna, salaatit, sipulit, tomaatti
  • Elokuu: Latva-artisokka, maissi, munakoiso, omena, luumu, mansikka, mustikka
  • Syyskuu: Chili, punajuuri, nauris, lanttu, pavut, karpalo, sienet

Search