Hyppää sisältöön
Lautasmalli on oiva apu aterioiden koostamiseen
Suositukset

Lautasmalli on oiva apu aterioiden koostamiseen

Lautasmalli on oiva apu aterioiden koostamiseen
Anne-Mari Ottelin
TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti

Aamu-urheilua ja kasvisruokaa rakastava ravitsemusterapeutti, jonka lasten lempiruokaa on lihapullat.

Lautasmalli on selkeä ja yksinkertainen käytännön työkalu havainnollistamaan ruokavalion monipuolisuutta ja tasapainoisuutta. Kun aterian kokoaa lautaselle lautasmallin mukaisesti, ateriasta saadaan sopivassa suhteessa tärkeitä ravintoaineita. Myös ruokamäärät säilyvät aterialla kohtuullisina.

Lautasmalli – mitä ja miksi?

Perinteinen lautasmalli on yksinkertainen. Puolet lautasesta kuuluu kasviksille, kuten salaatille, raasteelle tai lämpimille vihanneksille. Neljännes lautasesta varataan pääruoalle, siis lihalle, kanalle, kalalle tai muulle proteiininlähteelle, kuten kananmunalle tai kasviproteiinille. Viimeisen neljänneksen saa pääruoan lisänä tarjottava peruna, riisi tai pasta. Juomaksi on hyvä ottaa lasillinen maitoa tai piimää ja lisukkeeksi pala leipää levitteen kera. Jälkiruoaksi voi nauttia vaikkapa hedelmän tai kevyttä marjajälkiruokaa.

Lautasmallia toteutettaessa kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, minkä kokoiselle lautaselle annosta lähdetään kokoamaan. Jos arkilautaset ovat suuret, voi annoskokokin olla huomaamatta jatkuvasti liian suuri.

Lautasmalli aikuinen ja lapsi
Lautasmalli keittoateria
lautasmalli laatikkoruoka
lautasmalli hampurilainen

Etsi