Siirry sisältöön
Proteiinin lähteet
Proteiini

Proteiinin lähteet

Proteiinin lähteet
Hanna Kautiainen
ETM, ravitsemusasiantuntija

Perhe-elämästä ja mökkeilystä innostuva ruokaharrastaja, joka nyhjää vaikka tyhjästä päivällisen pöytään.

Eläinkunnan tuotteista liha, kala, kana, kananmuna ja maitovalmisteet sisältävät eniten proteiinia. Kasvikunnan tuotteista puolestaan viljavalmisteet, palkokasvit sekä pähkinät ja siemenet ovat parhaita proteiinin lähteitä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Finravinto 2012 -tutkimuksen mukaan tärkeimmät proteiinin lähteet työikäisillä miehillä ovat liharuoat (34 %), viljatuotteet (23 %) ja maitovalmisteet (23 %) sekä naisilla liharuoat (27 %), maitovalmisteet (27 %) ja viljatuotteet (23 %).

Proteiinille sallittu useita terveysväitteitä

Euroopan komissio on hyväksynyt proteiinille kolme terveysväitettä:

  1. proteiini edistää lihasmassan säilymistä
  2. proteiini edistää lihasmassan kasvua
  3. proteiini edistää luuston pysymistä normaalina

Sallitut terveysväitteet voidaan esittää elintarvikkeista, jotka ovat proteiinin LÄHTEITÄ eli täyttävät ravitsemusväitteen ”proteiinin lähde” käytönehdot: vähintään 12 % elintarvikkeen energiasisällöstä muodostuu proteiinista.

Search