Onko rasvaton maito terveellistä?

Rasvattomasta maidosta esitetään toisinaan erilaisia terveellisyyteen liittyviä väitteitä, jotka perustuvat luuloihin, uskomuksiin tai väärinkäsityksiin. Rasvaton maito sisältää kuitenkin runsaasti ravintoaineita suhteessa energiamäärään, eikä lainkaan tyydyttynyttä rasvaa. Siksi rasvattomia ja vähärasvaisia maitotuotteita suositellaan osaksi monipuolista ja terveellistä ruokavaliota.

Onko rasvaton maito terveellistä?

Rasvaton maito sisältää runsaasti ravintoaineita suhteessa energiamäärään eikä ollenkaan tyydyttynyttä rasvaa. Siksi rasvattomia ja vähärasvaisia maitotuotteita suositellaan osaksi terveellistä ja monipuolista ruokavaliota. Kuitenkin rasvattomasta maidosta esitetään toisinaan erilaisia terveellisyyteen liittyviä väitteitä, jotka perustuvat luuloihin, uskomuksiin tai väärinkäsityksiin.

Tarvitseeko aikuinen maitoa?

Maito on runsaasti ravintoaineita sisältävä elintarvike. Siitä saa useita tärkeitä ravintoaineita, mutta vain kohtuullisesti energiaa etenkin silloin, kun valitaan rasvattomia maitotuotteita.

Maitotuotteet ovat suomalaisessa ruokavaliossa tärkeimpiä kalsiumin ja jodin lähteitä. Nestemäisten maitotuotteiden D-vitaminointi on parantanut merkittävästi suomalaisten D-vitamiinin saantia. Lisäksi maitotuotteet sisältävät hyvälaatuista proteiinia, B-vitamiineja ja useita kivennäisaineita, kuten sinkkiä, fosforia, seleeniä ja kaliumia.

Maito on osa maitovalmisteita, joiden kohtuullista käyttöä suositellaan myös suomalaisissa ravitsemussuosituksissa. Rasvattomia tai vähärasvaisia nestemäisiä maitotuotteita, kuten maitoa, piimää, jogurttia tai viiliä suositellaan 5-6 dl päivittäin ja lisäksi vähärasvaista juustoa pari viipaletta. Juotavalle maidolle ei ole erikseen käyttösuosituksia.

Rasvattoman maidon käsittely

Rasvatonta maitoa väitetään joskus värjätyksi, laimennetuksi, epäaidoksi tai erityisen prosessoiduksi. Meijerissä maidon rasvapitoisuus vakioidaan kullekin maitolaadulle määritellylle tasolle, ja kaikki maito pastöroidaan sen säilyvyyden ja turvallisuuden parantamiseksi. Luomumaitoja lukuun ottamatta maidot myös homogenoidaan.

Maitoa ei koskaan värjätä tai laimenneta vedellä, eikä siihen lisätä mitään lisäaineita – nämä toimenpiteet ovat laissa kiellettyjä. Rasvaton maito ei siis ole millään tavalla muita kaupan maitoja käsitellympää tai vähemmän aitoa.

Rasvaton maito ei lihota

Joissain tutkimuksissa on havaittu rasvattoman maidon käyttäjien olevan lihavampia kuin rasvaisempien maitojen käyttäjät. Tämä tulos voi hyvin selittyä sillä, että liikapainoiset siirtyvät helpommin rasvattomien tuotteiden käyttäjiksi kuin normaalipainoiset.

Arvostettujen tutkijoiden tekemät meta-analyysit (monen erillisen tieteellisen tutkimuksen tulokset yhdistävä analyysi) osoittavat, että maitotuotteet auttavat painonhallinnassa, sekä lapsilla että aikuisilla. Maidon rasvan merkitystä painonhallinnassa ei tunneta, mutta ainakaan tutkimuksista ei löydy viitteitä maidon rasvan hyödyllisyydestä painon kannalta. Nykykäsityksen mukaan maidon hyödyllisyys painonhallinnassa saattaa liittyä kalsiumiin, proteiiniin tai biopeptideihin (Fogelholm ym. 2012), joita kaikkia on yhtä lailla rasvattomassa kuin rasvaisessakin maidossa.

Mitä ravintoaineita rasvaton maito sisältää luontaisesti?

Toisinaan väitetään, että rasvaisemmasta maidosta saisi enemmän rasvaliukoisia vitamiineja (kuten D, A, E ja K), mikä tekisi siitä rasvatonta maitoa parempaa. Maidossa on kuitenkin luonnostaan hyvin vähän näitä vitamiineja. D- ja E-vitamiinipitoisuudet ovat käytännössä nollatasolla ja A- ja K-vitamiinia on kumpaakin niin vähäinen määrä, että niitä ei voi lainsäädännön mukaan edes ilmoittaa maidon pakkausmerkinnöissä.

Sen sijaan maito, niin rasvaton kuin täysmaitokin, sisältää luonnostaan runsaasti vesiliukoisia B2- ja B12-vitamiineja samoin kuin monia kivennäisaineita: kalsiumia, kaliumia, fosforia ja jodia. Nämä ravintoaineet eivät tarvitse rasvaa imeytymiseen. Maitoon lisätään D-vitamiinia, joka imeytyy myös rasvattomasta maidosta muun ruoan mukana tulevan rasvan avulla.

Rasvattomasta maidosta enemmän ravintoaineita

Rasvaton maito sisältää ravintoaineita energiaan suhteutettuna enemmän kuin muut maidot. Täysrasvaista maitoa voi juoda vain noin puolet rasvattoman maidon määrästä, jotta saatu energiamäärä pysyisi samana. Kun rasvatonta maitoa ja täysmaitoa nautitaan sama energiamäärä, rasvattomasta maidosta saa noin kaksinkertaisen määrän ravintoaineita.

Maidon ravintoaineilla myönteisiä yhteyksiä terveyteen

Ravintoaineiden lähteenä rasvaton maito on aivan omaa luokkaansa. Maidolla ja maitotuotteilla, rasvaton maito mukaan lukien, on todettu monissa tutkimuksissa myönteinen yhteys useaan terveyden osa-alueeseen.

  • Maito, mihin sitä tarvitaan?

  • Miksi maitoa käsitellään?

Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen. Lisätietoja ›