Sokeri on makukysymys

Kokosimme yhteen kattavan tietopaketin sokerista ja sen saantiin liittyvistä suosituksista.

Erilaisia sokereita on markkinoilla monia. Kirjoa riittää valkoisesta ruokosokerista intiaani- ja karppisokeriin saakka. Ruoassa voi olla myös raaka-aineiden luontaisia sokereita, kuten hedelmien ja marjojen sisältämää fruktoosia ja maidon luontaista sokeria, laktoosia.

Tavallisin syy käyttää sokereita elintarvikkeissa ja kotikeittiössä on makean maun aikaansaaminen. Ruoan sisältämillä sokereilla on myös muita vaikutuksia tuotteeseen, kuten säilyvyys, suutuntuma, rakenne ja väri. Sokeri korostaa myös marjojen ja hedelmien luontaista makua.

Sokereista saamme ravitsemuksellisesti ajatellen oikeastaan vain energiaa, mutta myös ehdottomasti makunautintoa. Elintarvikkeissa tai kotikeittiössä käytettävät erilaiset energiaa sisältävät sokerit eivät niin paljoa eroa ravitsemuksen kannalta, että eroilla olisi ravitsemuksellista merkitystä. Eri lähteistä saatavaa lisättyä sokeria tulisi ruokavaliossa olla enintään 10 % kokonaisenergiasta, mikä tarkoittaa 2000 kcal ruokavaliossa noin 50 grammaa päivässä. Se, millaisen sokerin valitsee omaan käyttöönsä vai haluaako täysin sokeroimattoman vaihtoehdon, on ennen kaikkea makukysymys.

Suosituksien mukaisessa terveellisessä ruokavaliossa kannattaa suosia vähempisokerisia, sokeroimattomia tai kokonaan maustamattomia vaihtoehtoja.

Sokeri
Hyvä, paha sokeri
Sokeri
Selvyyttä sokeriviidakkoon
Sokeri
Lisättyä vai luontaista sokeria
Sokeri
Laktoosi - maidon luontainen sokeri
Sokeri
Makeutus sokerilla vai makeutusaineilla?
Sokeri
Hyvässä välipalassa on vähemmän sokeria