Siirry sisältöön
Mistä proteiinia liikkujalle?
Urheilu ja ravinto

Mistä proteiinia liikkujalle?

Hanna Kautiainen
ETM, ravitsemusasiantuntija

Perhe-elämästä ja mökkeilystä innostuva ruokaharrastaja, joka nyhjää vaikka tyhjästä päivällisen pöytään.

Proteiini on olennainen osa tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja myös avain lihasmassan ylläpitoon ja kasvuun. Erityisesti aktiiviset liikkujat hyötyvät proteiinipitoisista ruoista, jotka tarjoavat tärkeitä rakennusaineita lihaksille. Monet intohimoiset urheilijat ottavat käyttöön proteiinituotteita, herkullisia proteiinipitoisia välipaloja tai aterioita edistääkseen palautumista rankan harjoituksen jälkeen.

Kevyemmän liikunnan harrastajille riittää päivittäin noin 1,1–1,3 grammaa proteiinia painokiloa kohti, kun taas aktiivisemmille liikkujille ja urheilijoille suositellaan suurempaa proteiinin saantia eli 1,4–1,8 grammaa painokiloa kohti.

Raikkaat, maustamattomat maitovalmisteet, kuten raejuusto ja rahka, ovat erinomaisia proteiinin lähteitä. Näissä on vähän rasvaa ja hiilihydraatteja, sopien täydellisesti niin välipalaksi, aterian lisukkeeksi kuin ruoanvalmistukseenkin. Valio PROfeel® tuotteet tarjoavat maustettujen välipalojen ystäville herkullisen vaihtoehdon, jossa on runsaasti proteiinia ilman liikoja hiilihydraatteja tai runsasta rasvamäärää. Tuotteiden erottuvat edukseen muihin maustettuihin jogurtteihin ja rahkoihin verrattuna!

Esimerkkejä, kuinka päivittäisen proteiinintarpeen saa täyteen:

Arki- ja hyötyliikuntaa harrastavan (70 kg) proteiininsaanti:

TuoteAnnosProteiinia (g)
Valio rasvaton maito2 lasillista (4 dl)13 g
Valio PROfeel® proteiinirahka1 pikari (175 g)18 g
Valio raejuusto½ purkillista (100 g)13 g
Ruisleipä (ruista 51 %)3 palaa (105 g)8 g
Keittokinkku3 viipaletta (36 g)6 g
Broilerin rintafilee1 kpl (150 g)35 g
Proteiinia yhteensä93 g eli noin 1,3 g per painokilo

Kuntosalitreenaajan (85 kg) proteiininsaanti:

TuoteAnnosProteiinia (g)
Valio Plus™ maitoa3 lasillista (6 dl)30 g
Täysjyväleipää6 viipaletta16 g
Valio Polar® 15 ValSa® vähemmän suolaa juusto6 viipaletta (48 g)14 g
Uunilohta160 g31 g
Kananmuna1 (60 g)8 g
Valio PROfeel® proteiinipirtelö2,5 dl25 g
Valio PROfeel® proteiinirahka1 pikari (175 g)18 g
Proteiinia yhteensä142 g eli noin 1,7 g per painokilo

Search