Lasten kasvisruokavaliot

Oikein koostettu kasvisruokavalio on ravintosisällöltään riittävä niin aikuisille kuin lapsillekin. Ruokavalion monipuolisuus on lapsilla erityisen tärkeää, sillä lapsi tarvitsee paljon ravintoaineita tiheässä muodossa. Lisäksi jotkin vitamiinit ja kivennäisaineet, kuten rauta, imeytyvät heikommin kasviperäisestä kuin eläinperäisestä lähteestä.

Kasvisruokavalio lapsella

Suomalaisista keskimäärin noin 2–5 % noudattaa jotakin kasvisruokavaliota. Kasvissyöjälapsia on tutkittu vielä melko vähän, mutta arvioiden mukaan lapsista noin 0,6 % olisi kasvissyöjiä. Yleisimmin kasvissyöjät ovat lakto-ovovegetaristeja, jolloin ruokavalioon kuuluvat maitotuotteet ja kananmuna. Katso kasvisruokavalioiden määritelmät tarkemmin täältä.

Sekaruokavalion tavoin monipuolisen kasvisruokavalion perusta koostuu kasviksista, hedelmistä ja marjoista, joiden lisäksi käytetään täysjyväviljoja, vähärasvaisia tai rasvattomia maitotuotteita ja kasviöljyjä. Proteiininlähteenä käytetään vaihtelevasti esimerkiksi kananmunaa, palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä sekä niistä tehtyjä kasviperäisiä tuotteita. Pikkulasten ruokavaliossa on kuitenkin tärkeää huomioida näihin ruoka-aineisiin liittyvät mahdolliset rajoitteet. Esimerkiksi siemeniä tai runsaasti nitraattia sisältäviä kasviksia ei suositella alle 1-vuotiaan ruokavalioon.

Lasten kohdalla on myös hyvä muistaa, että kerralla syöty ruoka-annos on usein melko pieni. Tällöin ruoassa pitää olla tiheässä suhteessa energiaa ja tärkeitä ravintoaineita. Lapsen siirtyessä sekaruokavaliosta kasvisruokavalioon, kannattaa asia ottaa puheeksi terveydenhuollon henkilöstön kanssa ruokavalion riittävyyden arvioimiseksi.

Kasvisruokavaliot
Janita Bergström
Vegaaniruokavalio
Janita Bergström

Vegaaniruokavalio lapsella

Vain kasvikunnan tuotteista koostuva vegaaniruokavalio sopii myös lapsille, mutta haasteena voi olla riittämätön energian ja ravintoaineiden saanti, jos pieni lapsi ei jaksa syödä tarpeeksi niukasti energiaa sisältäviä kasvikunnan tuotteita. Vegaaniruokavalion pohjana toimivatkin kasvisten sijaan viljavalmisteet, jotta turvataan riittävä energiansaanti. Kasvikset, hedelmät ja marjat ovat silti suuressa roolissa niin raakoina kuin kypsennettyinäkin. Maitotuotteet korvataan esimerkiksi täydennetyillä kaura-, soija- tai pähkinäjuomilla ja niitä sisältävillä valmisteilla. Valio Oddlygood® kaurajuoma on täydennetty D-vitamiinilla, kalsiumilla, B2- ja B12-vitamiinilla sekä jodilla. Riisijuomia ei suositella yksinomaiseksi juomaksi alle 6-vuotiaille niiden korkean arseenipitoisuuden vuoksi. Erityisesti lapsilla maitotuotteiden korvaaminen mahdollisimman monipuolisesti täydennetyillä kasviperäisillä tuotteilla on tärkeää, sillä maitotuotteet toimivat lapsen ruokavaliossa tärkeimpänä energian, rasvan ja proteiinin lähteenä. Kasviperäisten tuotteiden proteiinikoostumus ei silti yllä maitotuotteiden tasolle, joka on hyvä huomioida proteiinin saannissa.

Jos vanhemmat haluavat lapsen siirtyvän vegaaniruokavalioon, tulee sen ravitsemuksellisesta riittävyydestä keskustella neuvolassa ja vegaaniperheen tulee saada aina ravitsemusterapeutin ohjausta. Raskaana olevan äidin on hyvä keskustella vegaaniruokavalion riittävyydestä ja monipuolisuudesta ravitsemusterapeutin kanssa jo odotusaikana. Lue lisää kasvisruokavaliosta Syödään yhdessä ruokasuositukset lapsiperheille ravitsemussuosituksista (2016).

Esimerkki lapsen vegaaniruokavaliosta

Ateria Ruoka-aineet
Aamupala Kaurapuuro keitettynä kaurajuomaan + marjoja, hedelmiä tai kasviksia
Lounas Lautaselle: 1/3 hiilihydraattia, 1/3 kasviproteiinia, 1/3 kasviksia + täysjyväleipää, kasviöljyä sisältävää levitettä + lasillinen Valio Oddlygood® kaurajuomaa
Välipala Valio Oddlygood® gurtti + pähkinöitä
Päivällinen Lautaselle: 1/3 hiilihydraattia, 1/3 kasviproteiinia, 1/3 kasviksia + täysjyväleipää, kasvisöljyä sisältäävää levitettä + lasillinen Valio Oddlygood® kaurajuomaa
Iltapala Leipää, kasvisöljyä sisältävää levitettä ja kasviksia + hedelmä + lasillinen Valio Oddlygood® kaurajuomaa

Lisää tarvittaessa toinen välipala aamupalan ja lounaan väliin. Muista tarjota kasviksia lapselle sekä kypsennettyinä että kypsentämättöminä.

Lapsen vegaaniruokavalio - muista nämä!

  • Kiinnitä huomiota riittävään energian ja ravintoaineiden saantiin.
  • Ruokavalion perustana toimivat viljavalmisteet, kasviksia unohtamatta.
  • Korvaa maitotuotteet täydennetyillä kaura-, soija- tai pähkinäjuomilla. Ei riisijuomia yksinomaisena juomana alle 6-vuotiaille.
  • Ruokavaliota täydennetään D-vitamiini-, B12-vitamiini- sekä jodilisillä.
  • Vegaaniperheiden tulee saada aina ravitsemusterapeutin ohjausta.
Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen. Lisätietoja ›