Viikon arkiruoat 60 eurolla koko perheelle

Pienen budjetin arkiruoat rakentuvat sesongin edullisista kasviksista, tarkoin valituista proteiineista ja hyvistä resepti-ideoista. Näillä vinkeillä kokkaat paitsi edullista, myös herkullista ruokaa!

Edullinen arkiruoka sisältää runsaasti sesongin kasviksia, joita rikastetaan vilja- ja maitotuotteilla sekä tarkoin valituilla proteiineilla. Pienen budjetin ruokalistan pohjaksi sopivat kotimaiset perunat, kaalit ja juurekset. Ne ovat edullisia, ympäristön kannalta viisaita valintoja ja arkiruokien todellisia monitaitureita: voit paahtaa niitä uunissa, paloitella laatikkoruokiin, keittää keitoiksi, paistaa pannulla ja valmistaa salaateiksi.

Vaihtelua viljatuotteilla

Pastat ja riisiruoat ovat varsinkin lapsiperheiden suosikkeja. Makaronilaatikkoa tai spagettia parempaa herkkuruokaa ei olekaan, eivätkä ainekset maksa paljon. Vaihtelunhaluiselle tarjolla on myös edullisia ja maukkaita viljoja. Oletko kokeillut riisin tilalla esimerkiksi kotimaista spelttiä tai ohraa?

Täydennä tärkeillä proteiineilla

Ruokakuluista leveimmän siivun ahmivat liha-, kala- ja kasviproteiinit. Säästöä syntyy, kun tartut kaupan tarjouksiin tai vaihdat lihan välillä Valio Mifu® tuotteisiin, kananmuniin, papuihin, linsseihin, kikherneisiin tai soijarouheeseen.

Suunnittele ja säästä

Mieti, miten ruokia voisi jatkaa ja jalostaa. Kun keität aamulla ison kattilallisen puuroa, voit leipoa ylijääneestä puurosta illalla sämpylät. Tee perunamuusista pikaisia rieskoja ja sekoita porkkanaraaste lettu- tai lihamureketaikinaan. Riisiruoan lopun voit käyttää pasteijoiden täytteenä, ja tomaattikeitosta keität öljytilkan kanssa oivan pizzakastikkeen.

Viikon arkiruoat 60 eurolla koko perheelle

Näiden maanantaista perjantaihin riittävien ruokien raaka-aineet ostat pienelläkin budjetilla: koko viikon arkiruoat nelihenkiselle perheelle maksavat vain 60 euroa!*

Maanantai alkaa mannapuurolla

Aloita arki mannapuurolla tai kiehauta mannasuurimoista ja marjasurvoksesta vispipuuro jo edellisenä iltana. Työ- ja koulupäivän jälkeen maistuu pastalla rikastettu jauhelihakeitto, joka lempeän makuisena on koko perheen lempiruoka. Iltapalaksi paistetaan pannukakku. Jos mannapuuroa on jäänyt aamulta, lisää se taikinaan ja mausta kardemummalla, niin tavallinen pannari muuttuu Ahvenanmaan pannukakuksi.

Tiistai on peltiruokapäivä

Jos aamiaiseksi on säästynyt palat pannaria, sekoita niiden kyytipojaksi helpot mansikkasmoothiet. Illan kiireessä pelastaa helppo peltiruoka. Asettele uunipellille aineksia sen mukaan, mikä on kaupassa edullista tai mitä löytyy jo valmiiksi kotoa: erilaisia kasviksia, broileria tai vaikkapa lihapullia. Nerokkaalla broileripellillä jopa riisi kypsyy uunissa. Iltapalaksi maistuvat simppelit muna-riisipasteijat.

Keskiviikkona syödään kalaa

Keskiviikon kalaruoka on taatusti lasten mieleen. Lempeän makuisesta pakasteseistä ja pinaatista tehdyn lasagnen valmistus vie puolitoista tuntia, mutta uuniruoat voi tehdä jo edellisenä iltana ja lämmittää uunissa. Lasagnen lämmetessä voit alustaa iltateetä varten sämpylätaikinan, johon uppoaa aamulla keitetyn kaurapuuron loppu.

Torstaina tomaattikeittoa

Kaurasämpylöitä säästyy varmasti myös aamuun, ja niiden kanssa maistuu marjaisa, kevyesti makeutettu piimäjuoma. Tomaattikeitto taas on illan vikkelä ruokaratkaisu. Kuivahtaneella leivällä suurustettu pehmeän makuinen keitto saa makua Valio Viola® tuorejuustosta. Keiton kaveriksi ja iltapalalle sopivat vain kolmesta raaka-aineesta valmistuvat rapeat kaurarieskat.

Perjantai-illaksi pizzaa

Viikon viimeinen arkipäivä aloitetaan munakkaalla. Mukaan voit paloitella kasviksia ja leikkeleitä tai raastaa jääkaappiin jääneen juustonkannikan. Illan ruoasta järjestetään äänestys: tehdäänkö perhepizzaksi reilu jauhelihapeltipizza vai pyöräytetäänkö mehevät burritot? Molemmat herkut maistuvat kaikenikäisille eivätkä kurita kukkaroa.

*Raaka-aineiden hinnat on laskettu Prisman hintatason mukaan (9/2020).

Säästä vielä enemmän!

  • Vältä ruokahävikkiä ja kokkaa ylijääneistä kasviksista sosekeitto tai sujauta kasvikset sämpylätaikinaan.
  • Käytä liha- ja kalaruokien tähteet piirakoihin tai pasteijoihin.
  • Kokoa iltapalaksi lämpimät voileivät päivän aterioilta jääneistä aineksista.
  • Täydennä ruokaostoksia luonnon ja kasvimaan antimilla: marjoilla, sienillä, juureksilla, vihanneksilla ja yrteillä.
  • Tarkista tasaisin väliajoin pakastimen ja kuivakaapin sisältö. Olisiko niissä jotain, josta saisi tuunattua kivan arkiruoan?

Mitä tänään ruoaksi? Valmiin viikon ruokalistan avulla arki rullaa huomattavasti helpommin. Olemme koonneet käyttöösi tuttuja suosikkeja ja maukasta vaihtelua koko viikoksi. Reseptit saat sähköpostiisi uutiskirjeemme mukana.

Saat halutessasi lisättyä tarvittavat raaka-aineet omalle ostoslistallesi, joka on käytössäsi kaikilla laitteilla. Pelasta arkesi suunnitelmallisuudella!

Viikon ruokalista
Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen.Lisätietoja ›