Siirry sisältöön
Tutkittua tietoa painonhallinnasta
Painonhallinta

Tutkittua tietoa painonhallinnasta

Tutkittua tietoa painonhallinnasta
Hanna Kautiainen
ETM, ravitsemusasiantuntija

Perhe-elämästä ja mökkeilystä innostuva ruokaharrastaja, joka nyhjää vaikka tyhjästä päivällisen pöytään.

Ammattilaisille

Tällä sivulla esitetty tutkimustieto on tarkoitettu vain ravitsemuksen ja terveydenhuollon ammattilaisille, eikä sitä ole tarkoitettu välitettäväksi eteenpäin kuluttajille.

Ammattilainen, haluatko lisätietoa?

Tarvitsetko ravitsemustietoa työssäsi? Tilaa ravitsemusuutiskirje ja saat luotettavaa tietoa ruoasta ja ravitsemuksesta!


Materiaalipankista löydät terveydenhuollon ammattilaisten tilattavissa olevia esitteitä ja muuta materiaalia.

Väestötutkimuksissa on havaittu, että paljon maitovalmisteita käyttävillä riski ylipainoon on huomattavasti pienempi kuin vähän maitovalmisteita käyttävillä.

Runsaasti maitovalmisteiden kalsiumia saavilla on havaittu olevan alhaisempi paino ja vähemmän rasvakudosta sekä pienempi vatsanympärys ja painoindeksi kuin vähän maitovalmisteita käyttävillä. Maitovalmisteiden runsaan käytön on havaittu suojaavan metabolisen oireyhtymän ja insuliiniresistenssin riskiltä. Lisäksi maitovalmisteet ovat painon ohella vaikuttaneet myönteisesti myös veren rasva-arvoihin ja verenpaineeseen. Runsaasti maitovalmisteita käyttävät sairastuvat tutkimusten mukaan harvemmin tyypin 2 diabetekseen. Kaikissa väestötutkimuksissa maitotuotteiden tai kalsiumin myönteisiä vaikutuksia painoon ja kehon koostumukseen ei kuitenkaan ole havaittu.

Tip icon

Jogurtti saattaa hillitä painonnousua

Vuonna 2020 julkaistun tutkimuksen mukaan jogurtin tai vähärasvaisten juustojen lisääminen ruokavalioon voi vähentää painonnousua, mutta rasvaisten juustojen ja muiden rasvaa paljon sisältävien maitotuotteiden suosiminen saattaa kiihdyttää sitä. Maitotuotteiden vaikutukset näyttäisivät riippuvan niiden valmistustavasta ja rasvapitoisuudesta.

Tutkimuksesta on raportoinut uutispalvelu Duodecim. Lue lisää!

Search