Vitamiinit, kivennäis­aineet ja maitohappobakteeri LGG®

Pureudumme näillä sivuilla muutamiin vitamiineihin ja kivennäisaineisiin, joita saadaan maitotuotteista tai muista Valion tuotteista. Tuotevalikoimamme sisältää maitotuotteiden lisäksi myös vitaminoituja mehuja, kasvipohjaisia tuotteita ja tuotteita, joihin on lisätty Lactobacillus rhamnosus GG -maitohappohappobakteeria.

Maitotuotteet ovat tärkeä osa monen suomalaisen ruokavaliota, joten useat maidon ravintoaineet osallistuvat kehon hyvinvoinnin ylläpitämiseen päivittäin. Maito onkin monipuolinen vitamiinien ja kivennäisaineiden lähde. Siitä saa mm. kalsiumia, jodia, (täydennettyä) D-vitamiinia sekä kaliumia. Lisäksi maidosta saa riboflaviinia (B2-vitamiini) ja B12-vitamiinia, joita elimistö tarvitsee moneen eri tehtävään.

Kaikki Valio Gefilus® tuotteet sisältävät D-vitamiinia, maitotuotteet myös kalsiumia ja mehut C-vitamiinia. C- ja D-vitamiinit edistävät luontaisen puolustusjärjestelmän ja kalsium ruoansulatusentsyymien normaalia toimintaa. Nauti niitä osana tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja. Tuotteet sisältävät myös ainutlaatuista Lactobacillus rhamnosus GG -maitohappobakteeria.

Kalsium

Kalsiumin riittävä saanti edistää muun muassa lujan luuston rakentumista ja ylläpitää luun vahvuutta. Kalsiumin saantisuositukset hieman vaihtelevat iän ja elämäntilanteen mukaan, mutta sen saanti on tärkeä turvata joka ikävaiheessa. Erityisen tärkeää kalsium on kasvaville lapsille, raskaana oleville ja ikäihmisille.

Saatko tarpeeksi kalsiumia?
Hanna Kautiainen
Mihin kalsiumia tarvitaan?
Hanna Kautiainen

Jodi

Jodi on kilpirauhasen toiminnan kannalta välttämätön ravintoaine, josta suomalaisillakin voi olla todellista puutetta. Etenkin lasten ja raskaana olevien sekä kasvissyöjien tulisi huolehtia riittävistä jodin lähteistä ruokavaliossaan, mutta myös muiden on syytä kiinnittää huomiota valintoihinsa. Maitotuotteet ovat merkittävä jodin lähde.

Uusimman FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan miesten joditila on suositusten mukaisella tasolla (kertavirtsan jodin erityksen mediaani 101 µg/l) ja naisten joditila on lähellä suositeltua tasoa (kertavirtsan jodin erityksen mediaani 94 µg). Jodin saantia ruokavaliosta olisi kuitenkin vielä varaa nostaa. Erityisen tärkeää riittävä jodinsaanti on hedelmällisessä iässä oleville naisille, raskaana oleville sekä lapsille ja nuorille. Jodin saanti voi jäädä liian vähäiseksi etenkin, jos ei käytä maitotuotteita tai muita eläinperäisiä tuotteita eikä jodioitua suolaa. Tästä syystä kasvisruokavaliossa jodilisä on usein tarpeen.

Mistä jodia ruokavalioon?
Hanna Kautiainen
Saatko riittävästi jodia?
Hanna Kautiainen

Muut tärkeät kivennäisaineet maitotuotteissa

Maito sisältää pieniä määriä kaikkia ihmisen tarvitsemia kivennäisaineita. Kalsiumin ja jodin ohella muita maidon mineraaleja ovat muun muassa kalium, fosfori, magnesium, sinkki ja natrium.

Tiesitkö, että...

...kaliumia tarvitaan hermoston ja lihasten toiminnassa. Kaliumin saanti edistää myös verenpaineen pysymistä normaalina.

...fosforia tarvitaan luu- ja hammaskudoksen kovaan mineraaliainekseen. Lisäksi korkeaenergiset fosforiyhdisteet siirtävät energiaa elimistössä ja toimivat mm. lihaksissa välittöminä energianlähteinä.

...magnesiumia tarvitaan luihin ja entsyymeihin.

...sinkillä on monia kasvuun ja kehittymiseen vaikuttavia tehtäviä.

Paljonko suolaa tarvitaan?
Anne-Mari Ottelin
Miksi maito sisältää suolaa?
Anne-Mari Ottelin

D-vitamiini

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota syntyy iholla auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta. Sitä esiintyy luontaisesti vain harvoissa elintarvikkeissa, lähinnä kalassa ja metsäsienissä. Riittävän D-vitamiinin saannin turvaamiseksi vitaminoidut elintarvikkeet ja ravintolisät ovat tärkeitä. Täydennetyissä elintarvikkeissa ja ravintolisissä D-vitamiini esiintyy joko kasviperäisenä D2-vitamiinina tai eläinperäisenä D3-vitamiinina.

Mihin D-vitamiinia tarvitaan?
Hanna Kautiainen
Saatko riittävästi D-vitamiinia?
Hanna Kautiainen
Elintarvikkeiden D-vitaminointi turvaa saantia
Hanna Kautiainen
Tutkimustietoa D-vitamiinista
Hanna Kautiainen
B-vitamiinit
Hanna Kautiainen
C-vitamiini
Hanna Kautiainen
Sinkki - tärkeä hivenaine
Hanna Kautiainen
Mikä ihmeen maitohappobakteeri?
Hanna Kautiainen
Koko perheen Valio Gefilus® tuotteet
Hanna Kautiainen
Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen. Lisätietoja ›