Miten maustamattomat jogurtit eroavat toisistaan?

Maustamattomia jogurtteja on tarjolla monenlaista: luonnonjogurttia, kreikkalaista, turkkilaista ja bulgarialaista. Alkuun eri jogurtit voivat vaikuttaa hyvinkin samanlaisilta, mutta niillä on kaikilla omat erityisominaisuutensa ja ensisijaiset käyttötarkoituksensa. Näillä vinkeillä valitset aina oikean jogurtin.

Luonnonjogurtti, välipalaksi sellaisenaan tai tuunattuna

Luonnonjogurtti tarkoittaa maustamatonta jogurttia, johon ei ole lisätty esimerkiksi sokeria, hedelmiä tai marjoja tai muita makuaineita. Maultaan raikkaat ja pehmeät Valio A+™ luonnonjogurtit sopivat parhaiten välipalaksi sellaisenaan tai esimerkiksi marjojen ja pähkinöiden kanssa.

Valio A+ jogurtit valmistetaan tuoreesta maidosta hapatteen avulla. Erilaisia hapatteilla ja rasvapitoisuuksilla saadaan aikaan hieman erilaisia koostumuksia: esimerkiksi Valio A+ täyteläinen ja Valio A+ kreikkalainen ovat rakenteeltaan perinteistä jogurttia paksumpia.

Hyvän maun lisäksi Valio A+™ jogurteissa on asidofilus- ja bifidobakteereja sekä D-vitamiinia. Kaikki Valio A+™ tuotteet ovat vähälaktoosisia tai laktoosittomia.

Katso lisää ideoita luonnonjogurtin käyttöön ››

Myös ruoanlaittoon: turkkilainen, kreikkalainen ja Bulgarian jogurtti

Valio Bulgarian jogurtti, Valio turkkilainen jogurtti ja Valio kreikkalainen jogurtti maistuvat sellaisenaan, mutta sopivat täyteläisen rakenteensa ansiosta hyvin myös ruoanlaittoon, esimerkiksi lisukkeisiin, kastikkeisiin ja jälkiruokiin.

Valio Bulgarian jogurtti on maultaan raikkaan hapan ja siinä on vain 3,5 % rasvaa. Hauskasti lohkeava rakenne syntyy suomalaisen maidon ja bulgarialaisen hapatteen yhdistelmästä. Valio Bulgarian jogurtti on kevyempi vaihtoehto ja siksi parhaimmillaan yksinkertaisissa ohjeissa, kuten kastikkeissa.

Valio turkkilainen jogurtti on maultaan pehmeä ja koostumukseltaan kermainen jogurtti. Rasvaa täyteläisessä jogurtissa on 10 grammaa sadasta. Korkean rasvapitoisuuden ja jämäkän rakenteen ansiosta se sopii monipuolisesti alkuruokiin, jälkiruokiin ja leivontaan. Voit tehdä siitä myös ihanan kuohkeita juomia. Valio turkkilaista jogurttia löytyy myös laktoosittomana ja luomuna.
Valio kreikkalainen jogurtti on turkkilaista jogurttia hieman happamampaa ja rasvaa siinä on 7 %. Proteiinia siinä on useita jogurtteja enemmän, 8 grammaa sadasta. Korkeamman proteiinipitoisuuden ansiosta Valio kreikkalainen jogurtti sitoo hyvin nesteitä kasviksista ja marjoista, esimerkiksi marjapiirakan täytteen marjoista. Jogurtissa on paksu rakenne ja se sopii monipuoliseen käyttöön turkkilaisen jogurtin tavoin.

Kuumennettaessa nämä jogurtit juoksettuvat helposti, joten lämpimiin ruokiin niitä kannattaa lisätä vasta valmistuksen loppuvaiheessa.  Haudutettaviin ruokiin kannattaa valita kuumennusta kestäviä hapankermoja, kuten raikasta crème fraîchea tai täyteläistä smetanaa.

Katso lisää vinkkejä ruoanvalmistusjogurttien ja muiden hapankermojen käyttöön ››

Lisää maustamattomia vaihtoehtoja välipaloiksi ja ruoanvalmistukseen

Jogurttien lisäksi Valiolla on paljon muitakin maustamattomia välipaloja ja ruoanvalmistustuotteita. Ruoanlaitossa jogurttien rinnalla voi kokeilla muita hapankermoja, kuten crème fraîchea, kermaviiliä ja smetanaa. Välipaloiksi hyviä vaihtoehtoja ovat myös viili, maitorahka ja kefiiri.

Tutustu koko maustamattomien välipalojen valikoimaan ››

 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi