Välipalasta vauhtia koululaisen arkeen

Lapset ja nuoret hyötyvät hyvistä välipaloista monin tavoin. Välipalat kuuluvat olennaisena osana arjen tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota, ja ne sisältävät kasvun ja kehityksen kannalta tärkeitä rakennuspalikoita kuten kalsiumia, D-vitamiinia ja jodia. Säännöllinen ateriarytmi ja välipalat auttavat lapsia jaksamaan paremmin koulussa ja vapaa-ajalla. Liikkuvan elämäntyylin lisäännyttyä lapset ja nuoret saavat jopa 40 prosenttia päivän energiasta välipaloista. Ei siis ole samantekevää, millaista välipalaa syö!

Välipalat kuuluvat olennaisena osana arjen tasapainoiseen ja monipuoliseen ruokavalioon. Lapset ja nuoret hyötyvät hyvistä välipaloista monin tavoin:

  1. Ne sisältävät kasvun ja kehityksen kannalta tärkeitä rakennuspalikoita, kuten kalsiumia, D-vitamiinia ja jodia.
  2. Säännöllinen ateriarytmi ja välipalat auttavat lapsia jaksamaan paremmin koulussa ja vapaa-ajalla.

Liikkuvan elämäntyylin lisäännyttyä lapset ja nuoret saavat jopa 40 prosenttia päivän energiasta välipaloista. Ei siis ole samantekevää, millaista välipalaa syö!

Näin kokoat hyvän välipalan

Välipala kannattaa koota monipuolisesti, aivan kuin pienoisateria. Hyvä välipala sisältää kasviksia, hedelmiä tai marjoja, viljatuotteita sekä maitoa, lihaa tai kalaa sopivassa suhteessa. Välipaloissa on olennaista se, että ne ovat käden ulottuvilla silloin, kun niitä tarvitaan. Koululaisen kannattaa sujauttaa välipala mukaan reppuun iltapäivää varten tai varata se valmiiksi kotijääkaappiin, jotta välipalan nauttiminen on helppoa aktiivisen koulupäivän jälkeen.

Fiksuja välipaloja

Välipalat ovat tärkeä osa koululaisen päivää, ja siksi on oleellista valita ne huolella. Välipalojen valinnassa kannattaa olla tarkkana sokerin saannin suhteen, sillä lasten ja nuorten suosimat välipalatuotteet voivat olla melkoisia sokeripommeja. Erityisesti lapset syövätkin liikaa sokeria suhteessa muihin ravintoaineisiin. Suositus on, että päivän energiansaannista enintään 10 % tulisi sokerista.

Onneksi tarjolla on myös lapsille maistuvia, vähemmän sokeria sisältäviä välipaloja. Tarjoa välipalaksi vähemmän sokeria sisältäviä maitotuotteita tai niiden sokeroimattomia vaihtoehtoja. Maustamattomat maitotuotteet sopivat myös hyvin koululaisten välipalaksi tuunattuna mieluisaksi marjoilla, hedelmillä, myslillä ja vaikkapa pienellä määrällä hunajaa. Välipalajuomaksi kannattaa valita vähärasvaista tai rasvatonta maitoa tai piimää. Toisinaan myös vähemmän sokeria sisältävä Valio Plus™ maitokaakaojuoma on mieluinen vaihtoehto koululaisille.

Maitotuotteet sisältävät runsaasti luuston ja lihaksiston kannalta tärkeitä ravintoaineita: korkealaatuista maitoproteiinia, kalsiumia ja D-vitamiinia. Lapsille ja nuorille suositellaan nautittavaksi päivittäin 5–6 desilitraa nestemäisiä maitotuotteita sekä pari viipaletta juustoa. Tämä määrä sisältää sopivasti kalsiumia kouluikäisen tarpeisiin. Mikäli kalsiumin saanti on liian vähäistä eikä koululainen syö säännöllisesti maitovalmisteita tai kalsiumilla täydennettyjä elintarvikkeita, tarvitaan ruokavalion tueksi kalsiumvalmistetta. Ensisijaisesti tulee kuitenkin pyrkiä maitovalmisteiden riittävään ja säännölliseen käyttöön.

Vaihtoehtoesimerkki välipalavalinnoista
Aamupalajogurtti, tavallinen sokerimakeutettu 2 dl (lisättyä sokeria 14 g / 2 dl) Valiojogurtti® 2 dl (lisättyä sokeria 11 g / 2 dl)
Välipala, tavallinen sokerimakeutettu juotava jogurtti 2,5 dl (lisättyä sokeria 18 g / 2,5 dl) Valio Gefilus® smoothie jogurttijuoma 2,5 dl (lisättyä sokeria 13 g / 2,5 dl)
Mehujuoma, tavallinen sokerimakeutettu 2 dl (sokereita 20 g / 2 dl) Valio Hörppy mehujuoma 2 dl (sokereita 13 g / 2 dl)

Valio Onni® puurot sopivat isommillekin lapsille

Valio Onni® puurojen aito ja raikas maku syntyy kotimaisesta maidosta ja täysjyväviljasta, ilman lisäaineita. Valio Onni® tuotteet tuovat kaivattua vaihtelua lasten välipalaruokailuun etenkin silloin, kun välipalalta vaaditaan huoneenlämmössä säilyvyyttä. Valio Onni® tuotteet säilyvät avaamattomina huoneenlämmössä, ja ne on helppo ottaa mukaan evääksi. Pakkauksen korkki on näppärä avata ja sulkea reissun päällä.

Omatoiminen koululainen tekee välipalansa itse

Lasta ja nuorta voi auttaa valitsemaan oikeanlaisia välipaloja esimerkiksi valmistamalla välipalat jääkaappiin valmiiksi tai puolivalmiiksi odottamaan koulupäivän päättymistä. Munakastaikinan voi tehdä aamulla kulhoon iltapäivää varten. Kinkkupurilaisen raaka-aineet voi kerätä koululaiselle valmiiksi, jolloin kokoaminen käy helposti. Raejuusto-kalkkunaleipä on mehevän herkullinen ja täyttävä välipala. Jääkaapin oveen jätetyn smoothiereseptin huomaa varmasti. Annospakkauksissa olevat maitotuotteet on kätevä napata jääkaapista mukaan harrastuksiin. Urheilevalle nuorelle sopivat erityisen hyvin Valio PROfeel® tuotteet. Helppoja, mutta hyviä välipaloja on vaikka kuinka paljon – jokainen löytää varmasti suosikkinsa!

Kokoa nämä osat terveelliseen välipalaan:

Proteiinit: raejuustoa, rahkaa, jogurttia maitoa tai piimää kananmunia, juustoa, leikkeleitä

Hiilihydraatit: puuroa täysjyväleipää täysjyvämuroja mysliä

Kasvikset ja hedelmät: marjoja hedelmiä tomaattia, kurkkua, salaattia leivälle

Rasvat: leivälle kasviöljyä sisältävää levitettä siemeniä ja pähkinöitä