Hyötyliikuntaa vai harrastuksia?

Kaikki liikunta on hyväksi, joten arkiset, pienetkin liikuntamahdollisuudet kannattaa aina käyttää hyödyksi. Ja mikä parasta, liikkumisen voi halutessaan yhdistää myös ystävien tapaamiseen.

Arkinen hyötyliikunta, kuten työmatkapyöräily tai siivoaminen, on yhtä hyödyllistä kuin mikä tahansa hieman hengästyttävä liikunta. Jos kävelet 15 minuuttia työpaikalle ja toiset 15 minuuttia takaisin viitenä päivänä viikossa, niin kestävyyskuntoa kehittävän liikunnan suositusaika (2,5 tuntia viikossa) on saavutettu – etkä ehkä edes ajatellut liikkuvasi! Käytä lisäksi portaita, jää bussista pois yhtä pysäkkiä aiemmin, kipaise viemään roskat tai taukojumppaa töissä. Pelkästä hyötyliikunnasta kertyy viikon mittaan yllättävän monta askelta.

Vaikka auto ja mukavuudenhalu ajavat monesti hyötyliikunnan ohi, niin suomalaisten liikuntaharrastuksiin käyttämä aika on kasvussa. Liikunnan ilo näkyy muun muassa monipuolisina harrastusmahdollisuuksina ja jatkuvasti lisääntyvänä lajitarjontana. Jos kaipaat uutta kipinää liikunnan harrastamiseen, kokeile rohkeasti eri vaihtoehtoja, jotta löydät juuri sinulle sopivan lajin. Kun mieleinen harrastus löytyy, liikkumaan lähteminen tuntuu velvollisuuden sijaan mielekkäältä ja hauskalta.

Kiireiseenkin arkeen voi hyötyliikunnan lisäksi sovittaa pieniä pyrähdyksiä, jotka eivät vie paljoa aikaa, mutta piristävät kummasti. Nopea fillarilenkki tai sarja lihaskuntoliikkeitä kahvakuulalla laittaa veren kiertämään. Tai mitä jos ehdottaisit ystävälle kahvittelun sijasta kävelyä? Saatte kuulumisten vaihdon lomassa happihyppelyn ja hyvän olon koko loppupäiväksi. Liikkumaan lähteminen helpottuu, jos otatte sen yhteiseksi tavaksi puolison, ystävän tai vaikkapa naapurin kanssa.

Liikunta tuo terveyttä ja hyvinvointia

  1. Liikunta parantaa sydämen, verisuoniston ja keuhkojen kuntoa
  2. Liikunta lisää energiankulutusta ja helpottaa painonhallintaa
  3. Liikunta vahvistaa luustoa
  4. Liikunta parantaa lihaskuntoa ja toimintakykyä
  5. Liikunta ehkäisee korkeaa verenpainetta
  6. Liikunta tuo hyvää mieltä
  7. Raskauden mukanaan tuomista kiloista ei kannata ottaa stressiä ainakaan heti uuden perheenjäsenen synnyttyä. Liikunta on kuitenkin erinomainen harrastus myös pienen vauvan äidille, ja liikunnasta on painonhallinnan lisäksi paljon muitakin hyötyjä.

Lukuisia harrastusmahdollisuuksia miekkailusta naurujoogaan

Kun liikuntakärpänen puraisee, on lajien ja harrastusmahdollisuuksien valikoima lähes loputon. Onneksi liikunnallisen elämäntavan aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä, ja uuden suosikkilajin voi löytää milloin tahansa. Koukkuun jääminen on sallittua, jopa suotavaa!

  • Kiireiselle: kotijumppa kahvakuulan kera tai kehonpainotreeni timerin avulla, työmatkapyöräily, rullaluistelu, hiit-treeni
  • Stressaantuneelle: jooga, hölkkä, kuntonyrkkeily
  • Hellävaraista keholle: vesijumppa, pyöräily, venyttely
  • Parisuhteen hoitoon: yhteiset kävelylenkit, tanssi, golf
  • Painonhallintaan ja kiinteytymiseen: reipas sauvakävely, uinti, kuntosaliharjoittelu, porrastreeni
  • Uusia elämyksiä etsivälle: kiipeily, miekkailu, afrotanssi
  • Vauvan vanhemmille: vaunulenkkeily, pyöräily, vauvajumppa
  • Tee yhdessä lapsen kanssa: temppuradat, lumileikit, metsäretket
  • Talvella: hiihto, laskettelu, lumikenkäkävely, luistelu
  • Ryhmäliikkujalle: aerobic, jalkapallo ja muut palloilulajit, tanssi
  • Hikistä menoa: spinning, intervallijuoksu, hot jooga
  • Eläinystävälle: ratsastus, agility, koiran kanssa ulkoileminen
  • Luonnossa: suunnistus, marjastus ja sienestys, vaeltaminen
  • Hauskaa liikuntaa: zumba, naurujooga, kickbike
  • Kesälomalaiselle: hyötyliikunta
Kevyempi liikunta ja kehonhuolto kunniaan
Hanna Kautiainen
HIIT-treenillä puristat tunnin treenin varttiin
Hanna Kautiainen
Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen. Lisätietoja ›