Siirry sisältöön
Näin hankit hyvinvoivan vatsan
Vatsavaivat

Näin hankit hyvinvoivan vatsan

Näin hankit hyvinvoivan vatsan
Hanna Kautiainen
ETM, ravitsemusasiantuntija

Perhe-elämästä ja mökkeilystä innostuva ruokaharrastaja, joka nyhjää vaikka tyhjästä päivällisen pöytään.

Vatsavaivat ovat piinaava kumppani – kukapa ei toivoisi vaivatonta vatsaa! Yleisimpiä vatsavaivojen aiheuttajia on laktoosi-intoleranssi ja toiminnalliset vatsavaivat, kuten niin sanottu ärtyvä suoli. Vatsan ja suoliston hyvinvointia kannattaa vaalia, vaikka erityistä ongelmaa ei olisikaan. Poimi tästä vinkit vatsaystävälliseen elämään.

Järkevä annoskoko ei pingota vatsaa

Onko ähky ja ällötys tuttu tunne ruoan jälkeen? Syynä on todennäköisesti liian runsas ja rasvainen ateria, joka jumahtaa vatsaan ja saa olon pinkeäksi. Myös voimakkaasti maustetut ruoat voivat olla syy kurjaan oloon vatsan seudulla. Muista siis tasainen ateriarytmi ja kohtuulliset annoskoot. Useimmille viisi ateriaa päivässä on sopiva tahti. Maitotuotteet ovat oiva valinta aamu-, väli- ja iltapalaksi leivän ja marjojen tai hedelmien rinnalla.

Vatsa kiittää kuiduista

Kuitua tarvitaan, jotta suolisto toimisi hyvin. Päivittäinen kuidun saantisuositus on 25-35 grammaa, mutta keskimäärin kuidunsaanti jää suomalaisilla alle suosituksien. Moni meistä tarvitsisi päivittäin muutaman gramman lisää. Muista siis vatsaasi kuitupitoisilla ruoilla, kuten runsaskuituisilla täysjyväviljavalmisteilla, kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä.

Search